Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Svårare än formel 1 – här finns inga genvägar”

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist - två svenska rookies i Indycar. Foto: ANTON JOHANSSON / TT NYHETSBYRÅN
Marcus Ericssons höjdpunkt hittills i Indycar - hans andraplats i Detroits GP. Foto: JORGE LEMUS / ZUMA PRESS/IBL
Felix Rosenqvist höjdpunkt hittills i Indycar - i Indianaplois GP var han snabbast av alla i kvalet och fick starta i pole position. Foto: MICHAEL CONROY / AP TT NYHETSBYRÅN

Marcus Ericsson har upplevt sin första pallplats på sex år.

Felix Rosenqvist har startat i pole postition.

För SportExpressen summerar de säsongen hittills i Indycar. 

De berättar om de största svårigheterna, vad som retat dem mest, höjdpunkterna - och så sätter de getingbetyg på sig själva. 

– Det är väldigt tufft att lyckas här. Jag har aldrig jobbat så hårt som den här säsongen, säger Felix Rosenqvist.

De båda svenska nykomlingarna i Indycar har upplevt både med- och motgång under säsongen. Tolv race är genomförda, fem tävlingar återstår och sent på söndagkväll svensk tid körs Indy 200-loppet på banan i Mid-Ohio.

Felix är just nu på elfte plats totalt i mästerskapsserien och Marcus är på 15:e plats. 

Ingen av dem är helt nöjd hittills - båda vill avsluta säsongen ännu bättre än de kört hittills och båda vill upp på prispallen.

Vad ger ni er själva för getingbetyg hittills?

– Tre getingar, kanske. Jag tycker jag har haft väldigt bra highlights, jag har kvalat in topp fem sex gånger. Samtidigt känner jag att jag inte haft den riktiga racefarten och en stor del av det ligger hos mig, men något fundamentalt måste hända med både mig och bilen. Jag vet att jag kan köra lika fort som alla andra, säger Felix.

Marcus har bästa resultat av dem, med sin pallplats i Detroit, men har kvalat sämre än Felix.

– Jag ger mig själv två getingar - godkänt i alla fall. Om man bara ser till resultaten är jag en etta i betyg, men kollar man på prestation och helhet är jag en trea eller bättre. Jag måste helt enkelt göra bättre resultat och färre misstag. Så många gånger har jag varit på väg mot riktigt bra resultat, men små missar hart varit avgörande. Som senast då jag kommer in lite fel i depån och får ett tidsstraff. Hade det inte hänt så hade jag kunnat hamna på pallen. Jag hade farten, säger Marcus.

”Jag utmanar verkligen andra att komma hit...”

Omställningen till racingen i USA har varit tuff. 

Felix Rosenqvist säger att han aldrig jobbat så hårt som den här säsongen och säger att det är tuffare att lyckas i Indycar än i formel 1. 

– I formel 1 kan du vinna race direkt om sitter i en bra bil, det går inte riktigt i Indycar. Det här är svårare än formel 1 - här finns inga genvägar. Jag utmanar verkligen andra att komma hit och göra bra resultat direkt, säger Felix och fortsätter:

– Det här är det tuffaste jag har varit med om. I andra serier är det viktigt att bygga upp fart och då kommer också resultaten. Här krävs mer erfarenhet eftersom det är så olika förutsättningar varje gång. Inget race är som det andra, det är hela tiden nya banor och nya setups. Det går inte att bygga upp något momentum. 

Marcus instämmer:

– I Indy måste du vara väldigt flexibel som förare. Vi kör på vanliga racerbanor, på stadsbanor och på två olika typer av ovaler. Och alla olika banor kräver olika typer av körstil. Det är det svårares med Indy - men också tjusningen.

”Som en enda lång You Tube-film”

Svenskarna har kommit till en ny värld - på många sätt. Inte minst i nya hemlandet USA med alla långa roadtrips de gjort mellan tävlingarna.

- Ja, ibland känns det som att åka i en enda lång Youtube-film. Jag har sett bilar som brunnit på vägen, en lastbil som brunnit, en brandbil som tappat brandslangen och vilka bilar man kan se! Det är inte direkt samma typ av bilbesiktning som hemma, här känns det som att har du bara chassi och hjul så är det bara ut och köra, säger Felix och skrattar.

Hockeysupportern Marcus Ericsson har uppskattat att kunna följa NHL på nåra håll och var bland annat i Columbus på en slutspelsmatch. 

Svenskarna bor i samma lägenhetshus i Indianapolis, där båda deras respektive team har sin bas. De har blivit goda vänner - samtidigt som de är konkurrenter på banan.

Så båda får förstås samma fråga: Vad säger du om din svenske kollega?

– Felix och jag har haft några bra bataljer på banan. Han har kvalat bättre än mig, men senast blåste jag förbi honom, haha. Vi är bra polare, men på banan kommer hornen fram, då vill vi verkligen vinna. Sedan har vi ganska likvärdiga säsonger, vi har mycket fart, bra prestationer och visat stor potential - men inte riktigt fått till resultaten, säger Marcus.

– Marcus har varit lite bättre på ovalerna än mig. Jag har varit snabbare på racerbanorna. Vi har ofta varit i olika delar av fältet, men det är kul när vi möts där ute, säger Felix.

”Det är klart att jag tittat mig själv i spegeln” 

Båda medger att vissa motgångar retat dem.

– Det är klart att jag tittat mig själv i spegeln. Jag vet att det blivit för många misstag som kostat oss för mycket, säger Marcus.   

– Det som retar mig mest är att jag tycker att jag gjort ett perfekt race några gånger, som första racet i St Petersburg, då jag blev fyra. Men det kändes ändå inte riktigt som att speeden fanns där. Och jag har haft dåligt flyt. Aldrig haft ett race med turen på vår sida.

 För Marcus är förstås racet i Detroit säsongens höjdpunkt hittills,.

– Det var min första pallplats sedan 2013, då jag körde GP2. Det var en väldigt häftig känsla. Jag har saknat den känslan. Jag vill dit igen. Sedan var det en grymt häftig upplevelse att köra Indy 500.

Felix värdesätter sin pole postion i Indianapolis GP högst.

– Och sedan racet i Toronto, då jag inte fick en pallplats, men kände mig väldigt stabil hela helgen. Jag var topp tre alla pass hela helgen, utom i racet. Det har varit för många helger då jag haft väldigt bra kval, men sämre fart i racen.    

Marcus Ericsson

Född: 2 september 1990.

Team: Arrow Schmidt Peterson Motorsports .

Bor: Indianapolis.

Placering i mästerskapet: 15:e plats med 212 poäng. 

Bästa resultat: Kom tvåa i racet i Detroit.  

Senast: Han kom på 11:e plats i Iowa.

Meriter: Kom till Indycar inför den här säsongen efter fem säsonger i formel 1, de fyra sista för Sauber. Innan dess vann han japanska formel 3-mästerskapet och körde även i brittiska formel 3 och formel 2.

Citat: 

Felix Rosenqvist

Född: 7 november 1981.

Team: Chip Ganassi.

Bor: Indianapolis.

Placering i mästerskapet: Han är på elfte plats med 255 poäng.

Bästa resultat: En pole position, tre gånger topp fem, sju gånger topp tio, men väntar på sin första pallplats.

Senast: Han kom på 14:e plats i Iowa.

Meriter: Smålänningen är rookie i Indycar. 2015 vann han formel 3-mästerskapet. Kom till Indy från Formula E, där han vann flera race och blev trea i mästerskapet.

Indycar

* Indycar körs på traditionella racerbanor, stadsbanor och ovalbanor. Totalt körs 17 race, med klassiska Indy 500 som kronjuvelen.

I helgen körs Honda Indy 200 på Mid-Ohio Sports Car Course i Lexington.

Därefter väntar ytterligare fyra tävlingar:

18 augusti - ABC Supply 500, Long Pond, Pennsylvania.,

24 augusti -  Bommarito Automotive Group 500, Madison, Illinois.

1 september - Portlands Grand Prix, Portland, Oregon.

22 september - Firestone Grand Prix, Monterey, Kalifornien.

Toppen i mästerskapet just nu:

1. Josef Newgarden, Team Penske, USA, 487 poäng.

2. Alexander Rossi, Andretti Autosport, USA, 458

3. Simon Pagenaud, Team Penske, Frankrike 429.

4. Scott Dixon, Nya Zeeeland, Chip Ganassi Racing, 389.

5. Will Power, Team Penske, Australien, 322