Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stjärnans nya liv i USA: ”Jag trivs väldigt bra”

Marcus Ericsson. Foto: PIXATHLON/REX / PIXATHLON/REX/IBL REX FEATURES
Marcus Ericsson med Gabriel Landeskog. Foto: Privat

Racerföraren Marcus Ericsson har börjat anpassa sig till nya livet i USA.

Han har genomfört de första testerna i Indycar - och passat på att träffa Gabriel Landeskog.

– Att få komma till "Foppa-land" var förstås perfekt för en hockeynörd som mig, säger Marcus Ericsson. 

Marcus Ericsson var nyligen i Denver i samband med presentation av sitt nya team i Indycarserien i USA.

Racingteamet Schmidt Peterson Motorsport har en ny huvudsponsor: Arrow Electronics, ett globalt amerikansk storföretag i data- och elektronikbranschen som omsätter över 20 miljarder dollar och finns i över 50 länder.

Samarbetet ska leda till att Schmidt Peterson Motorsport ska utmana de bästa teamen i Indy och vara med och slåss om slutsegern i mästerskapet och vinst i prestigefyllda klassikern Indy 500.

Marcus Ericsson, hans nye stallkompis James Hinchcliffe och även förre föraren Robert Wickens (som sitter i rullstol efter en krasch i fjol, men är lovad att få köra igen om han repar sig) var med vid den stora presentationen i Colorado Avalanches hemmaarena Pepsi Center, då förarna var med när de nya bilarna visades upp.

– Det känns väldigt spännande att teamet gått ihop med Arrow Electronics och nu ska vi användas oss av deras kunskaper i utvecklingen av vårt team. Tillsammans med dem ska vi hitta sätt att förbättra oss. Sen tyckte jag så klart att det var kul att komma till Denver, där Peter Forsberg spelade i flera år, och jag fick se en NHL-match också, säger Ericsson.

Marcus Ericsson träffade Gabriel Landeskog

Marcus Ericsson bekantade sig med hemmalagets lagkapten Gabriel Landeskog och de svenska stjärnorna bytte signerade tröjor med varandra.

Ericsson fick spana in uppvärmningen från Colorados bås.

– Det var kul att träffa Landeskog och de andra spelarna. Colorado har gjort en riktigt bra säsong, Landeskog berättade att laget haft en liten dipp på sistone, men matchen jag såg mot Los Angeles Kings slutade med storseger. 

Den förre hockeymålvakten, som valde bort tv-pucken för en gokart-tävling, är stor hockeysupporter och följer troget favoritlaget Örebro i SHL. Den svenske racerföraren satt i USA och deppade när Örebros amerikanske stjärna Aaron Palushaj nyligen skadade sig och missar resten av säsongen.

– Det var deppigt. Han är riktigt vass. Men jag hoppas alla andra kan höja sig lite så att det inte behöver bli så mycket sämre. Det är synd att det gått tungt för laget, det är bra drag på matcherna och stort intresse i stan. Jag hoppas det blir ett bra slut på säsongen ändå. 

https://twitter.com/Avalanche/status/1086681759196966912

Nysatsning i USA – efter fem år i formel 1

Själv längtar han till starten av sin säsong, andra helgen i mars. Efter fem år i formel 1 fick han inte fortsätta i Sauber och valde då en nysatsning i USA, där Indyracing körs på racerbanor, stadsbanor och ovalbanor, bland annat klassikern Indy 500 i Indianapolis, ett av världens största idrottsevenemang.

Indianapolis är också Marcus Ericssons nya hem. Där bor han i en lägenhet och där har teamet Schmidt Peterson Motorsport sitt högkvarter.

– Jag trivs väldigt bra och det har varit full fart sedan jag kom hit, säger han.

Besvikelsen över att inte få fortsätta i formel 1, efter sin bästa säsong med nio poäng och 17:e plats i förarmästerskapet, har lagt sig.

Nu är det fullt fokus på Indyracing.

Först testerna med sin nya bil gjorde Marcus Ericsson nyligen i Florida.

– Det kändes bra direkt i den nya bilen, var hans spontana kommentar.

 

Vill du ha mer sport i ditt flöde? Följ SportExpressen på Instagram! 

 

Marcus Ericsson: ”Jag vill vinna”

Sedan insåg Ericsson olikheterna med formel 1 direkt.

– Det är helt nya bilar för mig, andra förutsättningar och en stor omställning. Det är svårare att köra dessa bilar jämfört med formel 1. Här får du verkligen visa att du kan köra bil. 

Vad är skillnaden?

– Indybilarna har mindre effekt och mindre grepp. Det är därför det blir svårare att köra. I formel 1 är bilarna så otroligt avancerade och utvecklade. Och där avgörs det mer av vem som sitter i vilken bil. Här är bilarna mer likvärdiga och vid de första testerna var skillnaden mellan elva bilar som körde test samtidigt minimal, berättar Marcus.

Några av de andra förarna fick testa nya snabbare däck för att jämföra med fjolårets bilar, eftersom Marcus Ericsson är ny och inte kunde jämföra med något, fick han inte samma förutsättningar och då var några andra snabbare.

– Men när vi alla körde med samma förutsättningar då var jag en av de snabbaste. Sen var inte tiderna så viktiga första testet. Det handlade mer om att börja lära känna bilen för min del. 

Målsättningen inför säsongen?

– Jag vill vinna något race. Det är mitt personliga mål. Jag har stor respekt för de andra förarna som varit här i flera år. Men jag har kommit hit för att vara med och slåss i toppen. Sen ser jag verkligen fram emot Indy 500. Det ska bli väldigt coolt att få uppleva det racet.