Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Spenderat kopiöst – formel 1 i ett nötskal"

Stefan "Lill-Lövis” Johansson.Foto: Tomas Leprince
Stefan "Lill-Lövis” Johansson 1987 – tvåa bakom Nelson Piquet och före Ayrton Senna.Foto: Lat Photographic/Rex / LAT PHOTOGRAPHIC/REX/IBL REX FEATURES [DOWNLOADED]
Fernando Alonso.Foto: Srdjan Suki / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN

Han är en av de största svenska racing-stjärnorna någonsin med ett dussin pallplaceringar i formel 1.

Men Stefan "Lill-Lövis” Johansson känner ändå att karriären kunde ha varit ännu bättre, med en mästartitel.

När säsongen nu drar i gång i Australien berättar han om både de fina och de tunga minnena – och kritiserar dagens F1-cirkus.

– Man har spenderat kopiöst med dollar och det är formel 1 i ett nötskal – jag förstår inte logiken, säger "Lill-Lövis", 60.

Stefan ”Lill-Lövis” Johansson är en av de mest framsångsrika svenska racingförarna genom tiderna. Mellan åren 1980 och 1991 körde han tio säsonger i racingvärldens absoluta toppklass, formel 1, och totalt blev det tolv pallplaceringar vilket gör honom till den näst bästa svenska formel 1-föraren någonsin.

Efter formel 1-karriären gick han vidare till amerikansk racing, och 1997 vann han dessutom sportsvagnsklassikern Le Mans 24-timmars – ett av världens mest prestigefulla lopp.

Att välja en höjdpunkt är dock ingenting som Johansson vill eller kan göra.

– Det är omöjligt. Det finns så många olika race som varit bra, säger han.

"Hoppas att ingen kan hitta den"

När han blickar tillbaka på sin karriär kan han i stället, som den tävlingsinriktade person han är, inte låta bli att känna att karriären kunnat vara ännu lite vassare.

– Jag vill inte jämföra mig med Fernando Alonso, men han sitter lite i den sits som jag satt i. Tajming är allt, och när jag var i McLaren och Ferrari så var de båda i något av en svacka. Det kan jag känna är lite synd, för man vill självklart alltid vinna, förklarar han.

I dag bor Stefan Johansson i Los Angeles. Han designar klockor, är sporting director för Ferrari i den amerikanska GT-serien, är manager till flera framgångsrika förare – och målar.

Johansson har alltid varit intresserad av konst, men han började måla själv först när den italienska föraren Elio de Angelis tragiskt omkom under ett formel 1-test 1986.

– Han och jag var som bröder. Jag kan inte förklara varför, men efter att det inträffade så gick jag och köpte färg och en duk och gjorde en tavla i hans minne. Jag har den kvar än, men jag hoppas att ingen kan hitta den, säger Johansson.

Efter det har han fortsatt med konsten, och i sommar ska Johansson ha sin första helt egna utställning någonsin. Titeln på utställningen är ”Friends, heroes and wankers.”

– Den kommer att bestå av stora porträtt på några av mina goda vänner, personer jag beundrar och personer som jag inte beundrar lika mycket, berättar Johansson med ett skratt.

Trots alla bollar han har i luften så följer Johansson dock fortfarande formel 1 och annan racing med stort intresse. Årets formel 1-säsong bjuder på ett helt nytt reglemente, och bilarna är nu både tyngre, bredare och snabbare.

"De har nog inte tänkt så mycket"

Stefan Johansson är dock oförstående till de ändringar man valt att göra.

– De har nog inte tänkt så mycket utan mest fokuserat på att bilarna ska se spektakulära ut, säger han.

Han utvecklar med att säga att han framför allt är rädd för att det kommer att bli färre omkörningar, vilket i sin tur kommer att leda till tråkigare lopp för tittarna.

– Förarna ska vara hjältar och gladiatorer. Jag hoppas att jag har fel, men jag tror inte att någon är optimistisk just nu, säger Johansson.

Svenske Marcus Ericsson går i år in i sin fjärde formel 1-säsong. Han kommer liksom förra året att köra för Sauber-teamet, där han i år får sällskap av den tidigare Manor-föraren Pascal Wehrlein. På grund av en tidigare skada kommer Wehrlein dock under premiärhelgen att ersättas av Ferrari-junioren Antonio Giovinazzi.

Förra året slutade Sauber näst sist i mästerskapstabellen, och Stefan Johansson tror att det finns en stor risk att teamet kommer att ligga på samma nivå även i år. Johansson menar dock att Ericsson trots detta kommer att få flera chanser att visa upp sig, vilket i sin tur kan leda till bättre styrningar i framtiden.

– Nyckeln är att sopa banan med sina teamkamrater. Det är lättare sagt än gjort, men Ericsson är minst lika bra som Wehrlein och Giovinazzi. För att komma långt i formel 1 med all dess politik gäller det dock att vara något av ett ”asshole.” Annars räcker det med att man blundar, och ens plats kan vara borta, säger han.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.