Foto: MARCO UGARTE / AP TT NYHETSBYRÅNFoto: MARCO UGARTE / AP TT NYHETSBYRÅN
 Foto: MARCO UGARTE / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: BLOXHAM/LAT/REX/SHUTTERSTOCK / BLOXHAM/LAT/REX/SHUTTERSTOCK/IBL REX FEATURESFoto: BLOXHAM/LAT/REX/SHUTTERSTOCK / BLOXHAM/LAT/REX/SHUTTERSTOCK/IBL REX FEATURES
 Foto: BLOXHAM/LAT/REX/SHUTTERSTOCK / BLOXHAM/LAT/REX/SHUTTERSTOCK/IBL REX FEATURES

Sluga planen – fick tillbaka 40 miljoner

Publicerad

Formel 1-stjärnan Lewis Hamilton köpte ett eget flygplan för över 200 miljoner kronor.

Genom ett slugt upplägg via ön Isle of Man fick han tillbaka momsen på över 40 miljoner, visar den stora paradisläckan.

Den typen av upplägg har lett till att EU-länder gått miste om över 8 miljarder kronor.

När Hamilton köpte sin röda privatjet med Armani-gardiner 2013 var det jurister på byrån Appleby tillsammans med revisionsbyrån Ernst & Young som hjälpte den brittiske föraren med momsupplägget. Det visar den så kallade paradisläckan, som avslöjar mängder av skatteupplägg bland världens rikaste, såväl politiker som företag som kändisar.

Ett krav var att Hamiltons plan måste landa på Isle of Man, en ö mellan Storbritannien och Irland känd för sina lågskatteupplägg för stormrika personer.

"Det handlar om ett kort stopp, normalt mindre än två timmar", skrev Appleby i sin förklaring till skatteupplägget.

Så lång tid ungefär tar det att registrera ett plan på ön. Sen behöver man aldrig komma tillbaka.

Hamilton var med på noterna, så han fick tillbaka momsen. Det visar hemliga dokument i läckan från Appleby till Süddeutsche Zeitung. Den tyska tidningen har sedan delat den med TT, SVT och mer än 90 andra medieföretag samordnade av journalistnätverket ICIJ.

Inga onda avsikter

"Den nu fyrfaldige formel 1-vinnaren hade inga onda avsikter", skriver hans advokater i en kommentar. Han har rådgivare som sköter hans affärer.

Appleby och Ernst & Young hade många möten och mejlkonversationer om hur man kunde kringgå EU:s regelverk för moms i fallet Hamilton. Avgörande är att flygplan måste ägas av företag och användas i affärssyfte, inte som privat leksak. Då kan man få tillbaka momsen. Moms är nämligen en skatt som endast konsumenter betalar, på allt från strumpor till flygplan, men som företag slipper. Men för att slippa moms duger det inte att vara brevlådeföretag, som många är på Isle of Man, enligt EU:s regler.

Hamiltons upplägg är ett virrvarr, med ett bolag på Isle of Man – Stealth – som hyr planet av hans företag på Brittiska Jungfruöarna, ett annat skatteparadis. Det företaget importerade planet via Isle of Man och Storbritannien till EU.

Stealth har inga anställda. Adressen går till juristbyrån Applebys kontor på Isle of Man. Där samsas Stealth med adresser till inte mindre än 1 100 bolag och stiftelser.

Inte ensam

Lewis Hamilton är långt ifrån den enda stormrike person att hitta kryphålet med momsen på Isle of Man. Den lilla ön med 85 000 invånare har i dag det största flygplansregistret i skatteparadis, med 1 000 registrerade plan. På frågor från journalistnätverket ICIJ, svarar myndigheterna på Isle of Man att moms för mer än 8 miljarder kronor har återbetalats till 231 jetplan som registrerats där. Pengar som annars skulle ha gått till EU:s medlemsstater.

Sedan ICIJ skickat sina frågor till Isle of Mans myndigheter kallade öns regeringschef Howard Quayle till en presskonferens den 23 oktober – långt före denna publicering.

– Vi har inte hittat något bevis för att vi har gjort fel eller att våra tull- och skattemyndigheter felaktigt har återbetalat moms, sade han.

Samtidigt sade Quayle att han hade bett det brittiska finansdepartementet att granska öns flygplansregister.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag