Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Schumachers fulspel – anklagades för fusk

Michael Schumacher under Monacos GP 2006. Foto: LUCA BRUNO / AP
Foto: LUCA BRUNO / AP

Michael Schumachers helg i Monaco 2006 blev en kontroversiell historia. Formel 1-legendaren bestraffades hårt av domarna – efter att flera andra toppförare anklagat honom för fusk.

Monacos grand prix är en av höjdpunkterna på formel 1-säsongen. Atmosfären kring banan liknar ingen annan på kalendern, och trots den trånga stadsbanan har bilarna en toppfart på uppemot 300 kilometer i timmen.

Trots det har banan fått ett negativt rykte. Många menar att de smala vägarna gör att det blir för svårt att köra om, vilket i sin tur leder till tråkiga lopp. Bantypen kan dock även få motsatt effekt.

När Michael Schumacher kom till Monaco 2006 var han redan en legend, med sju VM-titlar i bagaget. Den tyske föraren hade inlett säsongen 2006 med två vinster och två andraplatser, men låg efter i mästerskapet efter att ha kraschat i Australien.

Det som ingen visste då var att det här var tänkt att bli "Schumis" sista säsong i formel 1. När Schumacher anlände till Monaco var han därför fast besluten att jobba ikapp avståndet upp till VM-ledande Fernando Alonso – något som skulle komma att resultera i en av formel 1-historiens mest kontroversiella händelser.

 

LÄS MER: Allt du behöver veta om formel 1-säsongen 2018. 

Tog pole – efter kraschen

Med sekunder kvar av lördagens kval var det Schumacher som höll pole position. Han var dock långt ifrån säker, och under förarnas sista flygande varv hade Alonso, sett till de första tidsangivelserna, ett klart övertag på Schumacher. Den tyske föraren låg dock först på banan – vilket skulle komma att bli avgörande för kvalets slutresultat.

När Schumacher kom fram till Rascasse-kurvan i slutet av banan låste han plötsligt upp bilens högra framdäck. Han lyckades undvika att köra Ferrari-bilen in i muren, men tvingades parkera mitt på banan.

Det innebar att området gulflaggades – och att alla bilar som låg bakom tvingades avbryta sina varv. Schumacher tog därmed pole position.

Keke Rosberg: ”Han är en fuskare”

Reaktionerna lät inte vänta på sig, och många anklagade Michael Schumacher för att ha fuskat till sig platsen i den första startrutan.

– Om han var en riktig man så hade han parkerat bilen mitt på gatan och gått i väg. Då hade vi haft mycket högre tankar om honom. Det var det värsta jag någonsin sett i formel 1. Jag trodde att han hade växt upp, men han är en fuskare. Han borde lämna formel 1 åt ärliga människor, sa den tidigare världsmästaren Keke Rosberg då, enligt Telegraph.

Han fick medhåll av Jacques Villeneuve, även han tidigare världsmästare i formel 1.

– Det finns ingen chans att man gör ett sådant misstag. Jag hoppas att det var medvetet, för om man gör ett sådant misstag på riktigt borde man inte få sitta i en formel 1-bil.

Inträffade igen – åtta år senare

Incidenten med Schumacher var inte den första och långt ifrån den sista kontroversiella händelsen som inträffat på den klassiska stadsbanan.

I kvalet 2014 återupprepades historien när Nico Rosberg – son till Keke – med en minut kvar av kvalet låste upp däcken in i Mirabou-kurvan. Lewis Hamilton, som låg bakom och var på ett snabbare varv, tvingades avsluta sitt varv på grund av gulflagg, och Rosberg tog pole position.

Domarna tittade på incidenten, men valde att inte dela ut någon bestraffning. Händelsen skulle komma att bli starten på en växande klyfta mellan barndomsvännerna Hamilton och Rosberg.

– Vi är inte vänner, sa Lewis Hamilton efter kvalet.

Ericsson och Nasrs miserabla helg

Två år senare var det Marcus Ericssons tur.

Svensken hade kommit ikapp teamkamraten Felipe Nasr, som med äldre däck låg och körde långsammare varv på banan. Sauber-teamet sa åt Nasr att släppa förbi Ericsson – något som den brasilianske föraren vägrade att göra.

Efter ett tag tog tålamodet slut för Ericsson. Han testade att köra om in i Rascasse, men misslyckades, vilket ledde till att förarna kraschade in i varandra och tvingades bryta.

Efteråt bestraffade domarna Ericsson för händelsen. Sauber-teamet menade dock att det var bådas fel.

– Det var ett oacceptabelt beteende av båda förarna, sa teamchefen Monisha Kaltenborn till ESPN efteråt.

Schumacher: ”Spelar ingen roll”

Michael Schumacher medgav aldrig att han gjort något fel, utan fortsatte att försvara sig själv. Han menade att han helt enkelt pressat bilen för hårt i jakten på en snabbare varvtid. 

Domarna var dock skeptiska, och valde efter kvalet att granska situationen. De kom fram till samma slutsats som Schumachers konkurrenter – och den tyske föraren flyttades därför ned till botten av startfältet.

Schumacher körde upp sig till femte plats, men var i slutändan långt bakom segraren Fernando Alonso. Det var även Alonso som till slut vann mästerskapet den säsongen, 13 poäng före Michael Schumacher.

– I vissa situationer spelar det ingen roll vad du gör, för dina fiender kommer att tro en sak och dina supportrar en annan, sa Schumacher på presskonferensen efteråt.

 

Se fler höjdpunkter på viafree.se – och matcherna LIVE eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!