Ångorna av avgaser blandas med lukten av grillkol. Det är den sista deltävlingen i årets STCC-serie, finalhelgen.
Fest för motorfolket och de riktigt inbitna fansen sitter parkerade i sina campingstolar redan under förmiddagstesten.
Det är slitna jeans, kepsar och avslappnat på ett härligt och lite "bonnigt" sätt.
Kanske är det just därför det känns lite fel att se honom komma gåendes bland bilarna och de uppställda tälten på Knutstorp - prinsen.
Fast här är han Carl Philip och "vem som helst", säger både förare, publik och han själv.
Det stämmer till viss del, men ändå inte alls.
Hur bra racerförare är Carl Philip? Kör han STCC bara för att han just är prins?
I går avslutades STCC-säsongen, Carl Philip Bernadotte slutade på en tiondeplats totalt.
SPORT-Expressen har tittat närmare på en udda idrottsmans historia.
Det är den 4 maj 2013. Banan är precis som nu Knutstorp. På startlinjen i det första kvalheatet sitter prins Carl Philip i bilen med startnummer 13, det är hans första STCC-tävling någonsin.
Carl Philip tar sig inte vidare från kvalet och slutar på 13:e plats på noll poäng, långt efter segrande Thed Björk.
EN SEGER PÅ TRE SÄSONGER
Namn och ålder: Carl Philip Bernadotte, 36 år.
Bor: Stockholm.
Team: Volvo Cyan Racing.
Bil: Volvo S60 TTA.
Klubb: Kungliga automobil klubben.
Aktiva säsonger: 2013-2015.
Antal race: 35.
Segrar: 1. Andraplatser: 0. Tredjeplatser: 0.
Pole positions: 0. Antal DNF (ej slutförda race): 7.
Antal bestraffningar: 0.
Snabbaste varv: 1. Slutförda varv: 680.
Total racedistans: 1 344 kilometer.
De kommande tävlingarna fortsätter med placeringssiffror som 13, 15, 10, 14. När säsongens alla deltävlingar är körda slutar prins Carl Philip totalt på 13:e plats i sin STCC-debut.
Den första säsongen kantas också av en mängd avåkningar och kritiker ifrågasätter om prinsen verkligen kan köra.
- Jag synas mycket mer och hårdare i sömmarna än de andra. När jag kör av eller gruffas lite på banan blir det en mycket större grej, så har det alltid varit, säger Carl Philip när han ser tillbaka på sin motorkarriär.
Och hans teamkamrat Fredrik Ekblom håller med.
- Carl Philip har många ögon på sig och granskas på ett annat sätt än vi andra gör, säger Ekblom.
Rickard Rydell, en av Sveriges mest framgångsrika racerförare, menar att prinsen har tuffa förutsättningar.
- När någon annan förare kör av glöms det snabbt men när Carl Philip gör det blir det stort. Det är ett taskigt läge för honom, säger Rydell.
Lärde tidigt känna Janne "Flash"
Carl Philips läromästare, Janne "Flash" Nilsson, understryker dock att det faktiskt var många avåkningar den första tiden.
- I början svängde han vänster när han skulle svänga höger. Men så är det för många och egentligen inget konstigt, alla kör av till en början, säger Nilsson.

Värmlänningen Janne "Flash" Nilsson, 54, en legendar inom svensk motorsport som under sin tidiga karriär lärde känna kung Carl Gustaf, blev bekant med kungafamiljen och till slut även nära vän med Carl Philip.
- Jag träffade Carl Philip första gången på ett motorevent när han var 16 år. Vi fann varandra direkt och när han började studera på Lundsberg kom han ofta till racerbanan och hängde, säger Nilsson och berättar om hur Carl Philip bodde över hos honom i Karlstad på helgerna och hur prinsens motorintresse växte.
- Vi körde gokart och åkte båt. Jag tror att han trivdes och kände sig bekväm med mig och mina motorvänner, säger Nilsson och beskriver Carl Philip som en lite vilsen ung man.
- Han var, vad ska jag säga? Lite förvirrad...
- Men vem är inte det som tonåring? Lägg där till att du är dyslektiker och dessutom prins. Det blir inte lättare då.
Någon talang hade prins Carl Philip inte som förare heller enligt "Flash".
- Jag är tyvärr en sådan där tråkmåns som inte tycker att man kan ha talang. De som man tror har talang har utvecklat det genom någon slags tjuvträning. I min värld är talang viljan att lära sig och tycka det är kul, och det hade Carl Philip däremot.
Tuff start på karriären
Janne "Flash" Nilsson gav Carl Philip en plats i hans Porsche-team och 2008 tävlingsdebuterade prinsen i Porsche Carrera Cup.
- Till en början kom han sist men vi hade som mål att han skulle vara bland de 20 första vilket han lyckades med och sedan rullade det på.
- Vi körde en del i Tyskland och på andra ställen runtom i Europa. Det var en väldigt rolig tid, säger "Flash".
"Att Carl Philip kör STCC är givetvis bra PR för sporten. Det är som om Zlatan skulle köra STCC."
När stallet lades ned 2012 erbjöds Carl Philip att köra en bil hos Volvo Cyan Racing i STCC.
- Jag skulle ljuga om jag inte sa att han har haft lättare att få köra tävlingsbil för att han är prins. Men samtidigt har han också haft en tuffare resa, säger Nilsson.
- Jag hävdar att det inte finns någon annan idrottsman som följts på här sättet någonsin i Sverige. I tre års tid har medierna berättat vad han är dålig på.
"Har alltid velat göra det här"
Prins Carl Philip var 25 år när han tävlade i gokart första gången. Hans teamkamrater Thed Björk och Fredrik Ekblom började i 6-årsåldern, precis som de flesta andra STCC-förarna.
- Det klart att jag inte har samma utgångsläge på det sättet, jag har inte den erfarenheten och det kan jag aldrig komma ifrån, säger Carl Philip.
"När någon annan förare kör av glöms det snabbt men när Carl Philip gör det blir det stort. Det är ett taskigt läge för honom."
Hans andra säsong i STCC, 2014, slutade snäppet bättre än den första.
Prinsen Bernadotte slutade tolva totalt.
- Jag utvecklas hela tiden som förare, men det finns fortfarande mycket att förbättra, säger Carl Philip som av både kolleger och konkurrenter beskrivs som en modig och orädd förare.
- Säger de det? Ja, det stämmer delvis. Men jag skulle nog säga att jag är ganska lugn också...
- Men inte farträdd! Jag gillar att gasa, säger Carl Philip och berättar när motordrömmen föddes.
- Jag har alltid velat göra det här, så länge jag minns. Jag kommer ihåg att jag berättade för min fröken när jag gick i fyran att jag ville bli racerförare.
- Nu är jag det, och det är fantastiskt.
Men även om de andra förarna säger att Carl Philip, ingen kallar honom prinsen, är "trevlig, ödmjuk och snäll" och "som vem som helst", så märks det ändå tydligt att han inte alls är "vilken förare som helst" när han rör sig på Knutstorp.
En livvakt finns hela tiden i bakgrunden, åskådare tittar, och runt Carl Philips bil och plats i teamstallet flockas hela tiden folk som fotar med sina mobiler.
Hyllas av konkurrenterna
Den 11 juli i år kom Carl Philips största framgång i motorkarriären när han vann tävlingen i Falkenberg.
- Det var HELT fantastiskt, jag kan nästan fortfarande känna glädjeruset från det.
Sveriges bäste STCC-förare, Thed Björk, hyllar prinsen.

- Jag är glad att han fick den där segern, den kan förändra hela hans karriär och dessutom tystade han tvivlarna som säger att han är en dålig förare och bara kör för att han är prins.
Den gångna säsongen har också varit den mest framgångsrika för Carl Philip Bernadotte.
SVT:s MOTOREXPERT JONAS KRUSE OM CARL PHILIP
RUTIN
Carl Philip har inte alls den erfarenhet som de andra förarna i och med att han började köra så sent. Han behöver mer rutin för att ta nästa steg.
FYSIK
Att ha bra fysik är oerhört viktigt i STCC, ska man hålla koncentrationen uppe under hela loppen är orken väsentlig. Carl Philip har en bra fysik.
PSYKE
Han kvalar ofta bra i första heatet men brister inte sällan i det andra. Det finns en del att jobba med här men å andra sidan är han stark som ger sig in i det här.
SNABBHET
Det här är hans styrka som förare. Carl Philip är snabb och har en vinnarskalle. Den här säsongen har han dessutom visat att han kan vinna.
En bil svänger in och parkerar på VIP-parkeringen på Knutstorp. Ett gäng herrar kliver ur bilen, en av dem i hatt, han är en stor motorfantast - kung Carl Gustaf.
- Det hör väl till att en pappa följer sin son och jag har ju följt motorsporten sedan 60-talet. Nu är det extra roligt med STCC, säger kungen och kommenterar sonens utveckling på tävlingsbanan.
- Han har lärt sig kolossalt mycket under de här tre åren men samtidigt är det hård konkurrens, säger kungen.
- Både pappa och Sofia brukar komma och titta, det känns fint med det stödet, säger Carl Philip där han står i teamets tält. Tekniker och ingenjörer mekar med hans bil mellan testen, över hänger en namnskylt med ett nummer.
13. Carl Philip Bernadotte. Det står inget om någon prins, men alla vet.
Han är fjärdeklassaren som drömde om en värld med snabba bilar, kepsar, grillkolslukt och avgaser.
Nu är han där och med ett nytt kontrakt säkrat för nästa säsong vet han att motorframtiden finns.
- Jag vet att jag kan utvecklas, att det finns mer att ge. Jag har höga krav på mig själv.
EN SEGER PÅ TRE SÄSONGER
Namn och ålder: Carl Philip Bernadotte, 36 år.
Bor: Stockholm.
Team: Volvo Cyan Racing.
Bil: Volvo S60 TTA.
Klubb: Kungliga automobil klubben.
Aktiva säsonger: 2013-2015.
Antal race: 35.
Segrar: 1. Andraplatser: 0. Tredjeplatser: 0.
Pole positions: 0. Antal DNF (ej slutförda race): 7.
Antal bestraffningar: 0.
Snabbaste varv: 1. Slutförda varv: 680.
Total racedistans: 1 344 kilometer.
SLUTSTÄLLNING, STCC 2015
1) Thed Björk, Volvo Cyan Racing 366
2) Fredrik Ekblom, Volvo Cyan Racing 356
3) Fredrik Larsson, WestCoast Racing/BMW Dealer Team 268
4) Richard Göransson, Team Tidö 243
5) Mattias Andersson, Dacia Team 204
6) Daniel Haglöf, PWR Racing Team 174
7) Emma Kimiläinen, PWR Racing 158
8) Erik Johansson, Team Kia 94
9) Kevin Aabol, Team Kia 71
10) Carl Philip Bernadotte, Volvo Cyan Racing 66
11) Erik Jonsson, Sportpromotion 52
12) Rasmus Mårthe, Brovallendesign Kia 24
13) Roger Samuelsson, Team Tidö 22
14) Emelie Liljeström, Brovallendesign Kia 10
CARL PHILIPS STCC-SÄSONGER ÅR FÖR ÅR
2013
4 maj 14
4 maj 13
8 juni 15
29 juni 10
13 juli 7
13 juli 10
10 augusti 11
24 augusti 12
24 augusti 14
7 september 10
21 september 10
21 september 13
Totalt 13
-
2014
10 maj 11
10 maj 12
7 juni 13
7 juni 9
12 juni 10
12 juni 10
23 augusti 6
23 augusti 7
6 september 10
6 september 10
20 september 15
20 september 13
Totalt 12
-
2015
9 maj 9
9 maj 9
30 maj 9
30 maj 9
11 juli 12
11 juli 1
15 augusti 10
15 augusti 7
12 september 11
12 september 11
26 september 8
26 september 10
Totalt 10
SVT:s MOTOREXPERT JONAS KRUSE OM CARL PHILIP
RUTIN
Carl Philip har inte alls den erfarenhet som de andra förarna i och med att han började köra så sent. Han behöver mer rutin för att ta nästa steg.
FYSIK
Att ha bra fysik är oerhört viktigt i STCC, ska man hålla koncentrationen uppe under hela loppen är orken väsentlig. Carl Philip har en bra fysik.
PSYKE
Han kvalar ofta bra i första heatet men brister inte sällan i det andra. Det finns en del att jobba med här men å andra sidan är han stark som ger sig in i det här.
SNABBHET
Det här är hans styrka som förare. Carl Philip är snabb och har en vinnarskalle. Den här säsongen har han dessutom visat att han kan vinna.
5 RÖSTER OM CARL PHILIP
"Det är lätt att säga att han får köra STCC bara för att han är prins men han är faktiskt en väldigt bra förare. Han slår mig inte än, och det är jag glad för, men han är där och nosar. Nu har Carl Philip ett nytt kontrakt klart och kommer att fortsätta att utvecklas så här. Det är ingen som säger prinsen på motorbanan, här är han Carl Philip."
THED BJÖRK, stallkamrat, Volvo Cyan Racing
"Jag har följt hans resa sedan 2008 och hans utvecklingskurva har varit fantastisk. Han är en väldigt djärv förare och jag tycker att det är kul att han kör STCC."
RICHARD GÖRANSSON, konkurrent, West Coast Racing
"Han har utvecklats mycket det senaste året och har visat att han kan hålla ihop det även under hård press. Jag tycker att han gör det väldigt bra även om han stundtals kan tappa fokus."
FREDRIK LARSSON, konkurrent, WCR/BMW Dealer Team
"Han är väldigt trevlig och uppskattad i teamet och vi kommer bra överens. Jag tycker att han har gjort stora framsteg den här säsongen, han är orädd som förare. Det är stort av honom att ge sig in i det här och köra ihop med mig och Thed som är de bästa åkarna i Sverige. Att Carl Philip kör STCC är givetvis bra PR för sporten. Det är som om Zlatan skulle köra STCC."
FREDRIK EKBLOM, stallkamrat, Volvo Cyan Racing
"Han är gjort det oerhört bra sett till antal körtimmar. Jag är imponerad. Klart att han hade en fördel av att han är prins när han skulle ta sig in i STCC men samtidigt behöver han inte skämmas. Jag tycker att det är häftigt att han vann ett race, det gjorde att han tystade tvivlarna."
RICKARD RYDELL, racerförare