Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Bodde på ett cowboy- hotell mitt i ingenstans”

Två av tre svenskar som körde på Anderstorp: Gunnar Nilsson och Ronnie Peterson Foto: TOMMY SVENSSON / DN
Sven ”Smokey” Åsberg Foto: KAMERAREPORTAGE/IBL
Uppvärmningsvarvet på Anderstorp 1974. Foto: LEIF R JANSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ronnie Peterson i svart-gula John Player Special-Lotus 1974. Foto: OLLE LINDEBORG / TT / / TT NYHETSBYRÅN
Ronnie Peterson tillsammans med kungaparet, efter sin tredjeplats på Anderstorop 1978. Foto: JAN HOLMLUND
Foto: REX/IBL
Foto: LAT PHOTOGRAPHIC/REX / LAT PHOTOGRAPHIC/REX/IBL REX FEATURES/ IBL
1 / 7

Från början var det en torvmosse i en tallskog i Småland.

– Här ska det bli en formel 1-bana, sa entreprenören Sven "Smokey" Åberg med fet cigarr i munnen.

Fem år senare blev det verklighet. 67 000 åskådare hejade fram Ronnie Peterson och de andra stjärnorna – som bodde och festade i cowboystaden High Chaparall.

SportExpressen har pratat med några av dem som var med.

I helgen kördes USA:s grand prix på Circuit of the Americas i Austin Texas. En tjusig bana som kostade över tre miljarder svenska kronor att bygga. 

På tal om kostnader: varje GP kostar den lokala arrangören över 260 miljoner kronor i avgifter och omkostnader till huvudorganisation för formel 1. När Indiens grand prix lades ner efter tre år hade arrangörerna en skuld till moderbolaget på över 400 miljoner kronor.

Det var annat på Sven "Smokey" Åsbergs tid. 

I Expressen beskrevs den företagsamme småländske affärsmannen en gång med orden: "håret ser ut som en stubbad havreåker och han pratar aldrig med samma människa mer än tio sekunder i taget".

Eje Elgh träffade Sven Åsberg flera gånger:

–  När han sa att han skulle bygga en formel 1-bana i Anderstorp var det inte många som trodde att han skulle gå i land med det. Men han var en entreprenör utan dess like, fruktansvärt drivande. Utan "Smokey" hade det aldrig blivit formel 1 i Sverige, det var en "one man-show" att det blev så, säger Elgh, som såg formel 1-loppen i Sverige. 

Emerson Fittipaldi och Sven ”Smokey” Åsberg skrattar ikapp med Denny Hulme (vinnare 1973) Foto: JAN HOLMLUND

1973 kördes Sveriges grand prix

Sven "Smokey" Åsberg drev industriföretag och hade stort motorintresse. Idén om en bana i Anderstorp föddes när den lokala motorklubben behövde någonstans att träna.

Åsberg fixade flygfoto över torvmossen, ritade sedan banan själv, kombinerade bygget med en flygplats, så att en av rakorna på banan också blev en flygraka. 

Han fick stöd av kommunen och sponsorer. 1973 kördes Sveriges grand prix.

Förarna som var vana vid lyxhotell inkvarterades i vilda västern-fortet High Chaparall.

– Vi bodde på ett cowboyhotell mitt i ingenstans. Det var grusväg mellan banan och Chaparall och varje dag efter träningen körde vi ikapp, vi kanade sidledes framåt, det var som att köra rally, det var väldigt roligt, berättade dåvarande superstjärnan Emerson Fittipaldi i filmen Superswede.

600 journalister från 28 länder rapporterade från Anderstorp.

Totalt kördes sex svenska grand prix under åren 1973-78.

Förut var det en enslig torvmosse. 1973 hade den förvandlats till en svensk formel 1-bana Foto: KJELL JOHANSSON / SCANDINAVIAN RACEWAY

Ronnie Peterson kom tvåa i första tävlingen, hans bästa placering på Anderstorp, och han var förstås det stora dragplåstret. Men han hade sällskap av fler landsmän under åren: Gunnar Nilsson, Reine Wisell, Bertil Roos, Torsten Palm och Conny Andersson var också med i tävlingar.

Torsten Palm kom tia 1975 och minns att det gick vilt till även utanför banan:

– Bland förarna var det som två läger, de skötsamma i toppen och sedan det andra gänget. Där var det många som festade för mycket. Som James Hunt, han kunde köra fort också, men festade otroligt mycket, berättar Torsten.

När Hunt kom till Anderstorp hade han tygmärken på sin föraroverall med texten "Sex is a high performance thing" och "Happiness is a tight pussy".

Marlboro flög in 300 gäster till Anderstorp

Expressen rapporterade om nattlivet och att "även det vilda gänget från inneplejset  Alexandras Stockholm var där". Cigarettillverkaren Marlboro gjorde en storsatsning och flög 300 gäster till Anderstrop. Under hela helgen gick heltidsanställda "värdinnor" runt och delade ut cigaretter.

Det var glamoröst  - och livsfarligt.

– Det var stort för mig att få köra formel 1, men när jag såg filmen om Ronnie så tänkte jag: "hur fan vågade jag åka sånt skit". Säkerheten runt banorna var inte alls som i dag och när bilarna tankades hälldes bensinen ner i en tratt. Brandrisken var enorm då och även vid olyckor, säger Torsten, som efter sitt enda fullföljda formel 1-lopp klev ur bilen på Anderstorp och sa: 

– Aldrig mer.

Varför?

– Jag tänkte: jag är hellre en fattig bilhandlare än en död racerförare. Det var farorna som gjorde att jag slutade.

I samband med första tävlingen på Anderstorp fick Ronnie Petersons blivande hustru Barbro frågan av Expressen om hon var rädd:

- Visst är jag rädd ibland. Det vore väl onormalt annars, sa hon.

Ronnie Peterson med hustrun Barbro. Foto: IBL

Ronnie Peterson hade då tävlat utomlands i flera år och visste inte hur publiken skulle bemöta honom, men det blev hysteri när publiken skrek "Ronnie, Ronnie, Ronnie" och han blev folkkär.

Ronnie fick kärlek av alla, även speakern på banan som under loppet, när Ronnie skulle köra om Clay Regazzoni, skrek i högtalarna:
– Flytta på dig människa! Flytta på dig.

I en egen krönika i Expressen skrev Ronnie: 

– Publiken var underbar. Jag har nog varit osäker på vad man tycker om mig hemma i Sverige. Det är jag inte längre. 

Men själv såg han inte loppen i Sverige som viktigare än andra.

– Nej, sådan var han inte. Han ville vinna varje tävling. Han var inte så pratsjuk och han kunde vara tjurig när det inte gick hans väg. Hans grej var att köra racerbil, det var det enda som betydde något, berättar Eje Elgh, som var nära vän med Ronnie.

Lill Babs var kranskulla

Ronnie ledde första racet på Anderstorp i över 70 varv innan en pyspunka förstörde det för honom och han blev omkörd av segraren Denis Hulme.

– Jag hade vunnit om jag sluppit den förargliga punkteringen. Luften pyste ut så sakteliga då tio varv återstod, sa han efteråt.

Andra året var svenske kungen på plats i publiken och Lill Babs var kranskulla och hyllade vinnaren Niki Lauda.

Expressen skildrade livet runt tävlingarna: "Kvinnorna är desamma - dyra kvinnor, billiga kvinnor, förarnas hustrur, fästmöer eller lekkamrater. Ett har de gemensamt - alla är vackra." och fortsatte: "Racerdepån är en tummeplats för gycklare, taskspelare och profitörer av allra värsta slag".

James Hunt fick frågan vad förarna skulle göra efter tävlingen:

– Vi ska supa oss fulla.

En av de mest skötsamma var Ronnie Peterson, men han var missnöjd med sin bil.

– Jag sitter fast som en rävsax hos Lotus. Jag körde hela tävlingen utan broms på framhjulen, jag höll på att åka av banan flera gånger, sa han efter sin niondeplats 1975.

Då svek också publiken, bara 31 000 åskådare.

SVT sände loppet och "Smokey" sa: "tv stal publiken, så nu står vi med skägget i brevlådan". Han fick backning av kommunen och nya sponsorer till 1976.

Då körde Ronnie Peterson en March och Gunnar Nilsson satt i Ronnies Lotus.

Ronnie kom sjua, Gunnar kom inte i mål.

Vinnaren Jody Schekter vann med sin sexhjuling och beklagade att det inte var mer publik på läktarna. Det började ryktas om att Sverige skulle förlora sitt formel 1-race.

1977 kom lite mer publik och 1978 kom ett riktigt uppsving, då var Ronnie Peterson tillbaka i Lotus och slogs om världsmästartiteln. Då blev den stora snackisen Brabham och deras bil med stor propellerliknande fläkt baktill.

1978 års segrare Niki Lauda sprutar champagne, med tvåan Ronnie Peterson och trean Riccardo Patrese. Foto: IMAGO/IBL

50 000 åskådare såg Niki Lauda vinna med sin Brabham.

Ronnie Peterson var arg efteråt. Dels på italienaren Riccardo Patrese.

- Du bar dig svinaktigt åt, du körde som ni brukar göra i formel 4. Kors och tvärs utanför banan och utanför asfalten, morrade svensken.

Sedan svor han över Brabham-bilen.

- Niki Lauda snor åt sig VM-titeln i en bil som borde förbjudas.

 Ronnie Petersons sista tävling i Sverige

Vad ingen visste då var att detta var Ronnie Petersons sista tävling i Sverige. 

Tre månader senare omkom han i samband med formel 1-loppet på Monza.

Strax därefter dog förarkollegan Gunnar Nilsson i cancer.

"Smokey" Åsberg ville inte ge upp och ett sjunde formel 1-lopp i Sverige var planerat 1979, men bara en månad innan loppet skulle köras tvingades "Smokey" kasta in handuken på grund av brist på sponsorer och intresse.

- Ronnie dog, Gunnar bar kistan och sedan dog han också strax efteråt - då gick verkligen proppen ur för formel 1 i Sverige, säger Torsten Palm. 

Anderstorp finns kvar, men formel 1 susar vidare på helt andra banor.

- Hur var det att köra på Anderstorp?

- Banan var helt okej. Den var snäll för omkörningar och sedan var den speciell med den långa flygrakan. Där kom vi upp i 330-340 km/h. Då stod tallarna runt banan tätt kan jag säga, berättar Torsten Palm.

 

Formel 1 på Anderstorp

Sveriges grand prix kördes sex gånger.

Segrare: 

1973 Denny Hulme.

1974 Jody Scheckter.

1975 Niki Lauda.

1976 Jody Scheckter

1977 Jacques Laffite

1978 Niki Lauda 

Svenska deltagare genom åren: Ronnie Peterson, Gunnar Nilsson, Reine Wisell, Bertil Roos, Torsten Palm och Conny Andersson. 

Bästa svenska placeringar: Ronnie Peterson kom tvåa 1973 och trea 1978. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!