Rivalens avslöjande – flera år efter olyckan

Ronnie Peterson.
Foto: © BILDBYRÅN
Ronnie Peterson.
Foto: IMAGO/IBL
Foto: TT NYHETSBYRÅN
Mario Andretti 2016.
Foto: DENNIS DADDOW/UPI/SHUTTERSTOCK / DENNIS DADDOW/UPI/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK

Formel 1-stjärnan Ronnie Peterson kraschade på Mozabanan i Italien.

Morgonen efter dog han på Niguardasjukhuset.

– Jag pratade med Ronnie en timme före loppet. Han var glad, säger Fredrik af Petersens.

I dag, 43 år efter tragedin, berättar journalisten af Petersens om sorgen efter sin avlidne vän.

Den svenske journalisten och F1-experten Fredrik af Petersens, 78, har precis kommit hem till bostaden i tyska Koblenz, drygt tolv mil nordväst om Frankfurt.

Han har följt formel 1 på nära håll sedan i slutet av 1960-talet. 

– Jag har sett över 700 lopp live, säger Fredrik af Petersens som levt ett liv i kappsäck.

Under ett drygt halvt sekel har han träffat och lärt känna de bästa  F1-förarna.

Det är bara några veckor kvar till Italiens GP-lopp som avgörs på Monza strax norr om Milano.

Banan där Ronnie Peterson kraschade.

I dag är det 43 år sedan Peterson avled på Niguardasjukhuset i Milano efter sina skador.

Den vackra sensommarmorgonen den 11 september 1978 slutade i tragedi.

Ronnie kom från Örebro

Fredrik af Petersen har fortfarande svårt att förstå att Ronnie Peterson är borta.

– Jag tänker ofta på honom, säger af Petersens. Vi blev med åren väldigt goda vänner.

Foto: ROLAND MAGNUSSON / ALAMY/STELLA PICTURES
Foto: IMAGO/IBL
Foto: OLLE LINDEBORG / TT NYHETSBYRÅN

1978 körde Ronnie Peterson från Örebro för den brittiska biltillverkaren Lotus som konstruktören och den förre racerstjärnan Colin Chapman grundade 1952.

Svensken var andreförare i teamet bakom den fyra år äldre amerikanen Mario Andretti.

– Det var uttalat från stallet att Andretti skulle bli världsmästare, Ronnie fick finna sig att inte köra förbi honom i loppet. Det var en stallorder, säger Fredrik af Petersens.

Ronnie Peterson åkte den långa vägen mot toppen. Han debuterade i F1 säsongen 1970 med nio lopp.

1978 var han en stjärna. 

Två segrar, fyra andraplatser och en tredjeplats gjorde att han låg VM-tvåa totalt inför loppet på Monza.

– Ronnie och Mario körde för samma stall och var konkurrenter, men det fanns ändå ett vänskapsband mellan dem, säger Fredrik af Petersens.

Andretti hade som bäst varit VM-trea. 1978 åkte han för det bästa stallet och i den snabbaste bilen.

– Jag pratade flera gånger med Mario under säsongen. Han tyckte inte om att Ronnie inte fick tävla mot honom på samma villkor, berättar Fredrik af Petersens.

Lotus dominerade säsongen. Andretti skulle bli etta och Peterson tvåa.

Loppet på Monzabanan den 10 september 1978 blev Ronnie Petersons sista.

Åkte i reservbilen

Den svenske stjärnan startade i sin reservbil. Den nya Lotusbilen hade han kraschat på träning några dagar tidigare. 

Foto: IMAGO/IBL
Foto: SHUTTERSTOCK EDITORIAL/LAT PHOTOGRAPHIC/REX/IBL
Foto: SHUTTERSTOCK EDITORIAL/LAT PHOTOGRAPHIC/REX/IBL
Foto: IMAGO/PRESSEFOTO BAUMANN/IBL
Foto: IMAGO/IBL

Drygt en timme före loppet gick Fredrik af Petersens ner till banans depå och pratade med Ronnie.

– Han var glad och såg fram mot loppet. Vi stod och snackade några minuter innan jag gick upp till min hytt. Jag skulle kommentera loppet för Radiosporten tillsammans med Christer Ulfbåge, säger af Petersens.

F1-experten kommer aldrig att glömma sitt sista samtal med Peterson.

De hade, under Ronnies år i världstoppen, lärt känna varandra och umgicks privat.

Fredrik af Petersens blir känslosam och rörd när han pratar om Ronnie Peterson.

Söndagen den 10 september 1978 kommer alltid att vara ihågkommen som en svart dag i den svenska idrottshistorien.

GP-loppet med 24 bilar hade bara pågått några sekunder när flera bilar kraschade.

Gilles Villeneuve i sin Ferrari körde först in i kurvan tätt följd av Mario Andretti, Carlos Reutemann och Niki Lauda.

Den förre världsmästaren, engelsmannen James Hunt, drog sig in mot vänster och till höger om Peterson, som till vänster om sig hade västtysken Hans Stuck.

Dramatiska och overkliga bilder utspelade sig på banan.

Italienaren Riccardo Patrese touchade James Hunts högra framhjul. Hunts bil träffade Petersons bil som studsade ut mot skyddsräcket.

Under kollisionen träffades bensintanken på Lotusbilen som exploderade.

– Jag såg direkt att det var Ronnies bil som brann och sa det också i vår sändning, säger Fredrik af Petersens som satt som expert bredvid kommentatorn Christer Ulfbåge.

Bilar gjorda av aluminium

– Christer var inte lika säker på att det var Ronnies bil som brann. Han tyckte inte att vi skulle spekulera om vems bil det var som brann.

Foto: IMAGO/IBL
Foto: IMAGO/IBL
Foto: IMAGO/IBL
Foto: SHUTTERSTOCK EDITORIAL/LAT PHOTOGRAPHIC/REX/IBL
Foto: SHUTTERSTOCK EDITORIAL/LAT PHOTOGRAPHIC/REX/IBL

Nästan 120 000 åskådare och miljoner tv-tittare såg Ronnies förarkollegor dra ut svensken ur den brinnande svarta Lotusbilen.

Clay Regazzoni, James Hunt och Arturio Merzario var först framme vid Petersons bil.

Regazzoni slet loss bilens ratt medan Hunt drog ut Peterson ur det brinnande vraket.

– Bilarna var gjorda av aluminium. Det går inte ens att jämföra dagens bilar och den säkerhet som finns i dag, säger Fredrik af Petersens

Hur ser du på olyckan i dag?

– Det var inget proffs som startade tävlingen. Vid den här tiden var det en lokal kändis eller någon annan utvald person som fick starta GP-loppen. Det ansågs som ett glamoröst hedersuppdrag.

Fredrik af Petersen berättar att italienaren Riccardo Patrese hade för hög fart när starten gick

– Patrese blev anklagad för vållande till olyckan, men han friades senare i italiensk domstol. 

Fredrik af Petersens glömmer aldrig bilderna från infernot på Monzabanan.

– Ronnies båda ben var brutna på flera ställen, men han var vid medvetande innan han åkte iväg med ambulans till sjukhuset, säger Fredrik af Petersens.

Förstod du hur allvarligt skadad han var?

– Nej, jag pratade med banläkaren Sid Watkins. Han sa att Ronnie möjligen skulle behöva amputera en tå, men att han skulle vara tillbaka och köra F1 nästa säsong.

Foto: TT NYHETSBYRÅN
Foto: IMAGO/IBL

Ronnie Peterson fördes till Niguardasjukhuset i Milano där han opererades för sina skador. Peterson hade ådragit sig 27 benfrakturer

Men under operationen blev den svenske F1-stjärnans tillstånd dramatiskt mycket sämre.

Han drabbades av fettemboli som uppstod vid det kirurgiska ingreppet.

Ronnie Peterson hamnade i respirator – men hans liv gick inte att rädda. Dödsorsaken var fettembolism i lungorna, njurarna och i hjärnan.

På måndagsmorgonen dagen efter kraschen kom beskedet:

Ronnie Peterson hade avlidit.

– Jag kom till sjukhuset för att se hur han mådde när jag möttes av beskedet av en läkare att Ronnie gått bort, säger Fredrik af Petersens. 

Skulle köra för McLaren

– Ronnie var bara 34 år när han dog, han har kunnat vara en världsförare i säkert tre, fyra år till. Han hade redan skrivit på ett kontrakt som försteförare i McLaren säsongen 1979, säger af Petersens.

Ronnie Peterson blev VM-tvåa 1978 med 51 poäng bakom stallkamraten Mario Andretti på 64 poäng.

Foto: LEIF R JANSSON / TT NYHETSBYRÅN
Foto: JAN DELDEN
Foto: ÅKE AHLSTRAND
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

Peterson begravdes St Nicolai kyrka i Örebro den 15 september.

Hans tidigare konkurrenter John Watson, Emerson Fittipaldi, James Hunt, Niki Lauda och Jody Schekter bar kistan tillsammans med Petersons mekaniker Åke Strandberg – och vännen Gunnar Nilsson som en tid senare gick bort i cancer.

– Flera år efter Ronnies död berättade Andretti för mig att han tänkte strunta i stallets order om att Ronnie inte fick köra om honom. Att säsongens sista tävlingar skulle avgöras på ett schyst sätt för att få fram en världsmästare. Mario ville inte vinna en titel för att en annan förare stoppades, säger Fredrik af Petersens.

Hur rankar du Ronnie Peterson bland förarna i F1-historien?

– F1 är en annan sport i dag, det går inte att jämföra bilarna, men tittar du rent åkmässigt och känslan att kunna hantera en bil så är han bland de fem bästa någonsin.

Peterson var den stora idolen

Janne Blomqvist, 54 har kommenterat formel 1 sedan 1997.

I dag arbetar han för Nent, men han gjorde sin debut som kommentator för Canal Plus.

– Det var på Monza, det var en speciell känsla att komma dit som svensk även om det hade gått 19 år efter Ronnies olycka, säger Janne Blomqvist.

Han är, tillsammans med Fredrik af Petersens, Sveriges ledande expert på F1.

– Ronnie Peterson är anledningen till att jag jobbar med F1 i dag. Han var min stora idol när jag var liten. Jag hade många leksaksbilar som liknade formel 1 och en stor plansch på väggen med Ronnie, säger Janne Blomqvist.

Janne Blomqvist.
Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN
Fredrik af Petersens.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

Janne Blomqvist berättar att personer han möter i sitt yrke som F1-expert blir varm och berörda när de pratar om Ronnie Peterson.

Formel 1 var länge en sport som var förknippat med sorg och elände.

– Förarna körde för sina liv, säger Janne Blomqvist.

Dödsolyckorna avlöste varandra.

– Det var prispallen ena veckan och begravning veckan efter, säger Janne Blomqvist. Alla visste om att en krasch kunde få konsekvenser, men förarna litade hela tiden på sin egen förmåga.

Hur placerar du Ronnie Peterson i den svenska idrottshistorien?

– Han är trea efter Björn Borg och Ingemar Stenmark. Jag tror många som följer F1 i dag har svårt att förstå hur stor Ronnie var under 1970-talet, säger Janne Blomqvist.

Ronnie Peterson vann tio GP-lopp

Namn: Ronnie Peterson.
Född: 14 februari 1944 i Örebro.
Död: 11 september 1978 i Milano, Italien.
Formel 1-debut: 1970 i Monaco.
Antal F1-lopp: 124
F1-segrar: Tio
Övriga pallplatser i F1: 16.
Stall: 1970–1972: March-Ford. 1973-1976: Lotus-Ford, 1977: Tyrell-Ford. 1978: Lotus-Ford.
Övriga meriter: Blev VM-tvåa totalt 1971 och 1978 och VM-trea 1973.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.