Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Rädslan mot nya regeln: ”Kommer bli ett blodbad”

Romain Grosjean. Foto: MARK SCHIEFELBEIN / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: HAZRIN YEOB MEN SHAH/ICON SMI / BILDBYRÅN/ICON SMI ICON SMI

En förändring i regelverket kan komma att ställa till med stora problem under den kommande formel 1-säsongen.

Det menar Haas-föraren Romain Grosjean.

– Det kommer bli ett blodbad, säger han till motorsport.com. 

Det är mindre än två veckor kvar tills dess att formel 1-säsongen drar i gång igen. Årets säsong bjuder dessutom på en förändring i regelverket – något som oroar Haas-föraren Romain Grosjean.

– Jag är rädd för säkerheten. Det kommer bli ett blodbad, säger han till motorsport.com. 

Den nya regeln innebär att ett lopp nu kan få en stillastående omstart efter att det varit rödflagg – till skillnad mot tidigare då man gjort omstarten bakom en säkerhetsbil. 

Under avbrottet får alla förare möjlighet att byta däck. Risken finns dock att stallet vid tillfället för rödflaggen redan använt alla av den begränsade mängd däck som finns tillgänglig, och att föraren därför trots allt tvingas starta på ett redan använt set däck.

Grosjean testade nya proceduren

Grosjean menar att greppet i redan använda däck kommer att vara så pass lågt att bilarna kommer ha svårt att ta sig i väg från gridden, vilket kan komma att leda till kaos och flertacket krockar.

Haas-föraren testade att själv genomföra proceduren med att starta om på använda däck under försäsongstesterna i Barcelona för en vecka sedan – och säger att greppet i däcken då var väldigt dåligt.

– Man kunde tappa bilen även om man körde på en raksträcka. Jag hade ärligt talat inte särskilt kul, det var svårt bara att växla upp eller ner, säger han.

Whiting: ”Konstig kommentar”

Nu slår Internationella bilsportförbundets (FIA) Charlie Whiting, överdomare vid formel 1-loppen, tillbaka mot Grosjeans påståenden. 

– Jag tycker att det är en konstig kommentar, för alla lägger på nya däck så fort det blir rödflagg, säger han till autosport.com. 

Whiting säger att han inte fått något personligt klagomål från förarna och att det inte finns någon grund för Grosjeans rädsla.

– Greppet på banan i Barcelona var ovanligt lågt, och när förarna testade att göra en omstart så bytte de inte däck eftersom det är en så snabb procedur. Så jag är inte särskilt oroad, säger Charlie Whiting. 

 

Säsongens första formel 1-lopp körs på Albert Park i Australien den 25 mars. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!