Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Punkterna som avgör svenska rallyt 2017

Foto: Peo Möller / KVP/EXPRESSEN

Neuvilles nerver

Belgaren Thierry Neuville dominerade VM-premiären i Monte Carlo och han dominerade andra dagen i Svenska rallyt. Men även om Neuville har den tydliga målsättningen att bli världsmästare i år så saknar han segerrutinen. Neuville har bara vunnit två VM-deltävlingar och han gjorde ett misstag i ledning i Monte Carlo. Det är en sak att jaga och en helt annan att ha kylan i avgörande läge. I dag ska förarna också köra några utav de allra snabbaste sträckorna där misstag straffas hårt, liksom fegkörning.

 

Latvalas bakdäck

Jari-Matti Latvala gnällde efter varje delsträcka på att han inte litade på bilen. Hans Toyota Yaris dansade fram på vägen och Latvala kände, till och med när han var snabb, att han inte vågade att köra för fullt. Med en hel del nysnö på vägen var det också svåra förhållanden och förarna tvingades pricka idealspåret för att ha grepp i isen. Minsta misstag i en osäker bil kan fälla Latvala. Specialsträckan Knoen anses vara den snabbaste av alla sträckor i hela rallyvärden - frågan är om Latvala vågar gasa fullt där

 

Snön

Det var inte mycket nysnö på rallysträckorna i västra Värmland och östra Norge i går. Men det var tillräckligt för att bromsa den regerande världsmästaren Sebastien Ogier som körde först på vägen. I morse ändrades startordningen och Ogier får köra som sjunde bil på vägen. Ingen av toppförarna behöver ploga men kommer det snö i natt eller under lördagen så blir det mer chansartade förhållanden. Då är inte ens 30 sekunder någon säker marginal.

 

Colins Crest

Det klassiska hoppet på sträckan Vargåsen brukar vara lite utav en show för publiken och inte direkt avgörande för tävlingen. Men i år är det lite mer delikat än så. De nya rallybilarna har mer kraft från bakvingarna som ska trycka bilen mot vägen. Det är också cirka 80 hästkrafter mer under huven. Det här gör att bilarna går bra mycket snabbare än förra året. Men flera förare vittnade om att det är dåligt grepp bak och att de inte riktigt litar på bilarna i de snabba partierna. Att flyga långt i Colins Crest kan bli ödesdigert.

Profilen sågar allsvenskan: ”Ett jävla daltande i dag”

Björn Andersson om • bortskämda spelare • hierarki • MFF:s chanser mot Wolfsburg

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.