Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Pressad Ericsson: "Jag vet att jag måste köra bättre"

Foto: RICK RYCROFT / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: STEPHEN BLACKBERRY / IMAGO/ACTION PLUS IMAGO SPORTFOTODIENST
Foto: INFO NEXSA / STELLA PICTURES BACKGRID UK

Marcus Ericsson vet att han kör för sitt liv som formel 1-förare.

Hans stallkamrat Charles LeClerc hyllas unisont som en "blivande världsmästare", medan förre finske mästaren Kimi Räikkönen ryktas till Sauber. 

– Jodå, jag läser och hör rykten - jag vet att jag måste köra bättre. Jag behöver ta fler poäng framöver, säger Marcus inför söndagens race i Budapest.

Först en rättelse av SportExpressen och en liten "rättelse" av Marcus Ericsson.

Vi uppgav felaktigt inför förra grand prix på Hockenheim i Tyskland att Marcus Ericsson var petad på första träningen, då reserven Antonio Giovinazzi fick köra Marcus bil under första träningspasset på fredagen. Det var ingen petning utan något som enligt Ericsson var bestämt långt i förväg.

– Ja, det blev lite dumt det där. Alla drog på att jag var petad men redan före säsongen var det bestämt att jag och Charles Leclerc ska stå över tre träningar vardera under säsongen. Vi fick själva välja vilka. Jag valde Hockenheim eftersom jag kört så mycket där och Charles valde Budapest nu i helgen, säger Marcus.

Som själv har en liten "rättelse" av ett annat slag.

Sina första fyra år i formel 1 körde Marcus mestadels i bilar som i bästa fall kunde undvika att komma sist.

Gnällde aldrig - trots hopplösa läget 

Inte en enda gång under alla år gnällde han över det. Han gjorde sitt bästa och han höll skenet uppe. Även när det var som jobbigast.

Nu är han lite mer frispråkig.

– Jag erkänner: det är klart att det var tufft ibland. Det var det verkligen. Sista två åren var det jäkligt tufft när jag många gånger visste att jag skulle komma sist eller näst sist och bara tävlade mot min teamkamrat, för att vi helt enkelt inte hade en bättre bil, säger han.

Nu är läget helt annat. Sauber har en bil som kan konkurrera med de flesta utanför den absoluta toppen i formel 1. Mercedes och Ferrari och till viss del Red Bull är som i en egen division, men där bakom är Sauber med.

– Det är så jäkla mycket roligare nu. Ni vet vi att vi är med i mittfältet och vi kan fajtas om poäng i varje race. Det gör att man får en helt annan mental inställning, det är det här man har jobbat för så länge.

Frånåkt av sin stallkamrat

Marcus kom nia på Hockenheim senast och tog poäng för tredje gången den här säsongen. 

Det var ett viktigt styrkebesked av svensken som började bäst i Sauber den här säsongen, men som sedan racet i Baku i våras blivit rejält frånåkt av sin stallkamrat Charles Leclerc, framför allt i kvalen.

20-åringen från Monaco är skolad av Ferrari och det är dit han ska så småningom.

Men han borde inte vara så mycket bättre än Ericsson som han stundtals varit den här säsongen. Något som orsakat en hel del spekulationer.

Har han en bättre bil än Ericsson?

Får han några fördelar som svensken inte får?

Är Ericsson på väg ut från Sauber?

Presterar han för dåligt för att få behålla sitt attraktiva jobb i formel 1?

"Bättre med en världsmästare än någon som inte vunnit" 

Senaste ryktet i ansedda tidningen Autosport är att Leclerc ska till Ferrari nästa år och Kimi Räikkönen ska återvända till Sauber, där hans karriär en gång startade. 

– Jag vill ha så bra förare som möjligt i mitt team. Det är bättre att ha en världsmästare än någon som inte vunnit något alls. Det viktigaste för mig är att se till att vi har en så bra föraruppställning som möjligt, säger Saubers boss Fred Vasser till tidningen.

En annan förare som ryktats till Sauber är Sergio Perez från Force India.

- Det känns bra att vi är attraktiva, fortsätter Vasser.

Marcus Ericsson har koll på läget.

– Jodå, jag hör och läser saker jag också - jag vet att jag måste köra bättre. Jag behöver ta fler poäng framöver, säger Marcus och fortsätter:

– Jag vet hur attraktivt det är att köra för Sauber nu när vi blivit så mycket bättre. Sen kan jag inte lägga någon större energi på det där. Jag kan bara se till att jag levererar på banan.

Och det gjorde Marcus verkligen i Tyskland senast. Det racet blev en fullträff på flera sätt för svensken. 

Många körde bort sig - inte Ericsson

Det var många som av olika sätt körde bort sig i regn och kaos. Som förre världsmästaren och nuvarande VM-tvåan Sebastian Vettel som kraschade och Charles Leclerc, som återigen varit snabbare än Ericsson i kvalet, men kom på 15:e plats.

Rutinerade Ericsson imponerade. När han fick stallorder att byta däck, så vägrade han. Svensken förklarade att han ville fortsätta när det inte regnade på hela banan och cheferna valde att lita på honom.

– Det känns förstås bra att göra en sådan insats. Jag kom dessutom från racet på Silverstone, där jag kraschade. Det är alltid gott att ta poäng, särskilt den här tiden på året, då det är mycket snack om kontrakt inför nästa år. Kraven på alla oss inom Sauber ökar när det går bättre.

Men hur vågade du köra som du gjorde senast?

– Det var erfarenhet och rutin som spelade stor roll. Det gäller att vara stark i sina beslut och ha lite is i magen.

Men utan regndäck blir det väl också som is på banan när det regnar?

– Ja, haha, så är det verkligen. Och sen ändras det hela tiden, från kurva till kurva och varv till varv. Hela tiden med tanken: hur mycket grepp finns det i däcken? Man försöker uppskatta det, men det är jäkligt svårt. Den allra bäste kan göra en miss i det läget.  

"Betydligt svårare att jobba med"

Främste konkurrenten i formel 1 är alltid stallkamraten.

Ericsson nekar till att supertalangen Leclerc har fördelar svensken saknar.

Det är helt fair mellan er när det gäller bilar och förutsättningar?

– Ja, vad jag vet i alla fall. Vi har varit mer jämlika under racen. Han har självklart gjort ett jättebra jobb. Men jag måste matcha honom bättre i kvalen och jag krigar på och jobbar med alla jag har. Det är klart det blir fokus på kampen mellan oss och där behöver jag bli bättre. Jag har gjort flera bra race och tänker fortsätta med det, målet är förstås att ta poäng igen i Ungern i helgen.

Hur är relationen mellan dig och Leclerc?

– Den har varit bra hela säsongen. Vi diskuterar bilen mycket och är öppna mot varandra.

Du kan väl inte säga något annat än att det är bra?

– Haha, jag är helt ärlig. Och det är stor skillnad om jag jämför med tidigare teamkamrater. Charles är den jag har funkat bäst med. Pascal Wehrlein, som jag körde med i fjol, och några andra har varit betydligt svårare att jobba med.     

Dina tankar inför helgens grand prix i Ungern?

– Jag kommer dit stärkt efter min insats senast. Jag har verkligen en bra känsla. Och Ungern är en speciell bana. Den är ganska kort och intensiv med mycket kurvor. Den påminner om en stor gokartbana. Den är jäkligt teknisk och rolig att köra. Jag har alltid trivts bra på den banan. Sedan har jag hört att det är väldigt stor risk för regn. Det kan mixa upp saker och ting litegrann och skulle kunna göra det ännu roligare.

– Sedan är det en av tävlingarna med flesta svenskar i publiken. Man ser många svenska flaggor där och många svenska fans gör också att man blir extra pepp.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!