Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Passar för bra för att det här skulle vara en slump

Marcus Ericsson med sin tränare Alex Elgh. Foto: DPPI / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE
Marcus Ericsson. Foto: FLORENT GOODEN / FLORENT GOODEN / DPPI MEDIA/IBL DPPI AGENCE DE PRE

Marcus Ericsson petas från formel 1 kommande säsong.
Många tror och tycker att det är för att han varit för långsam - men så fungerar inte formel 1.

Det känns som att det här var förre Ferrari-chefen Sergio Marchionnes plan sedan sensommaren 2017.

Jag vet att många tycker att Marcus Ericsson varit för dålig för formel 1. Det finns till och med ynkliga svenskar som tycker så. Och det är hyggligt många där ute som nu säger att Ericsson petas från Sauber för att han varit för långsam.

De som säger så vet väldigt lite om hur formel 1 fungerar. När några penningstarka svenska F1-finansiärer valde att stötta Marcus Ericsson – efter en uttagning bland flera talanger – är jag säker på att planen hela tiden var fem säsonger i formel 1. 

De här finansiärerna har lagt de pengar som behövs för att ha en svensk i F1 och det har hittills handlat om en dryg miljard svenska kronor. Några av dem finns inte kvar längre och några valde dessutom att köpa loss Sauber-teamet när det var konkurshotat.

Precis så har många fler än Marcus Ericsson landat i formel 1 – allt från Sebastian Vettel till Fernando Alonso och Max Verstappen. Några av dem har haft ekonomiska muskler att också nå även toppteamen.

Orättvist?

Ja, alldeles säkert. Men det finns massor av förartalanger som är tillräckligt bra för att köra i formel 1. Problemet är att det bara finns 20-22 platser, beroende på säsong. Det är som två världslag i fotboll som möts 20-22 helger per år. Jag säger bara Neymar för att ni ska förstå att även dagens fotbollsvärld, med massor av lag världen över, fungerar på samma sätt som formel 1. 

 

Inte säker på att någon av stjärnorna gjort det bättre

Det är svårt att ta sig till formel 1 och det är ännu svårare att behålla platsen. 

Marcus Ericsson lyckades med det i fem säsonger och har en hyggligt bra F1-karriär bakom sig. Med samma förutsättningar är jag inte säker på att några av dagens stjärnförare gjort det lika bra eller bättre. Ericsson är nu vår tredje meste F1-förare efter Ronnie Peterson och Joakim Bonnier.

Är det en sak Marcus Ericsson behövt förbättra är det kvalvarven på lördagarna. Med bättre kval kunde han fått ännu bättre utväxling av sin förmåga att tävla och ta sig i mål på en så bra placering som bilen tillät.

De svenska finansiärerna bakom Marcus Ericsson och Sauber-teamet släppte förra sensommaren in Alfa Romeo. Jag är säker på att de fick bra betalt för inflytandet. Det sägs också att Kimi Räikkönen nu äger en del av Sauber-teamet.

Där och då – hösten 2017 – bestämdes det att Ericsson skulle få en säsong till i teamet. Att han skulle agera språngbräda åt Charles Leclerc i utbyte och att han skulle bli tredjeförare från och med 2019. Det var bara för Ericsson att kröka rygg och låta Leclerc byggas till en världsstjärna. Kanske var det också redan då klart att Kimi Räikkönen skulle bytas bort med Leclerc för att hålla Ferrari-fansen lugna. 

 

Passar för bra för att det skulle vara en slump

Det som hänt Alfa Romeo Sauber passar för bra in i Alfa Romeo, Ferraris och hela FCA-koncernens marknadsplan för att det skulle ske slumpmässigt. 

Ferrari kan till och med vara på väg att lämna F1, men då först när Alfa Romeo är ett tillräckligt starkt varumärke. Med Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi får Alfa Romeo precis den buzz som behövs. Med en hyllad Charles Leclerc i Ferrari ökar intresset ytterligare. Med italienaren Giovinazzi i Alfa Romeo kan italienarna till och med förlåta att Kimi byter bort sin röda Ferraridress.

Att Marcus Ericsson ändå stannar i teamet är klokt. Han behöver se över sin karriär och minnas att han tävlat internationellt sedan han var ung tonåring. Jag ser också en stor chans i att Kimi Räikkönen tröttnar helt eller att Giovinazzi misslyckas nästa säsong, och då står Marcus Ericsson på startlinjen igen.

F1-torkan mellan Stefan "Lövis" Johansson och Marcus Ericsson var lång och tuff. Jag hoppas att vi inte behöver vänta lika länge på nästa svensk i F1. Att Marcus Ericsson finns kvar i Alfa Romeo Sauber öppnar dörren för att hans lillebror Hampus ska ta över.

Hampus Ericsson, 15, tog en pallplats i F3 i England förra helgen och är nu den talang som ligger allra närmast F1. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!