Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Pamp hotar lägga ner Marcus Ericssons stall

Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson ska köra formel 1 i vår.

Svensken blev på tisdagen klar för Caterham.

Ett stall som inte plockat en enda poäng på fyra säsonger.

Nu börjar ägaren Tony Fernandes tröttna - och inför 2014 ställer han krav.

– Det finns en gräns för ens tålamod, pengar och motivation, säger han enligt Autosport.

Tidigare på tisdagen blev det klart: Sveriges 23 år långa väntan på en F1-förare är över, då Marcus Ericsson skrivit kontrakt med Caterham.

Men den 23-årige närkingen lär knappast få en lugn resa - trots att han kritat på för ett bottentippat stall. Caterhams ägare, den omstridde Tony Fernandes som även äger det engelska fotbollslaget Queens Park Rangers, ställer höga krav på sina anställda.

"Sista chansen"

Enligt autosport.com hotar Fernandes att sälja stallet om Ericsson och de andra inte levererar resultat.

Under de fyra senaste säsongerna har Caterhams förare inte lyckats skramla in en enda poäng i F1-mästerskapet. 2014 blir ett "do or die"-år menar Fernandes.

– Det jag har att säga till de 250 personerna här på fabriken är att vi måste ta det i år. Det är dags nu, sista chansen, säger han enligt Autosport i ett tal som var direkt riktat till de som arbetar med Caterhams utveckling.

– Vi har gett er den bästa infrastrukturen och förarna med bäst potential. Men nu är det dags för er alla att visa att ni klarar av det.

"Finns en gräns"

Fernandes, som gjorde en förmögenhet när han skapade det malaysiska lågprisflygbolaget Air Asia, startade Caterham 2010. Men nu kan han alltså vara inne på sitt sista år som ägare och finansiär.

– Ingenting är hugget i sten, men efter fem år utan poäng finns en gräns för ens tålamod, pengar och motivation. Så det här är ett viktigt år. Jag känner att vi måste vara på väg någonstans. Om jag känner att vi kan konkurrera så är det bra, men om vi inte kan göra det så måste jag seriöst överväga om det här är vettigt, säger han.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.