Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Oväntade utmaningen: Coach till flickvännen

Marcus Ericsson har längtat i flera månader - i helgen är det äntligen dags för Indypremiären.Foto: WALTER G ARCE SR / ZUMA PRESS/IBL
Marcus Ericsson.Foto: HOCH ZWEI / ZUMA PRESS/IBL
Ericsson med flickvännen Alexandra.Foto: Privat

På lördag starar säsongen i Indycar.

På en fruktad racerbana i Texas.

– Det är en extrem bana i vanliga fall. En ovalbana där vi ligger i 350 blås i två timmar. Och nu har vi inte kört alls på flera månader. Det kommer bli otroligt mentalt tufft för alla förare, säger Marcus Ericsson.

Texas Motor Speedway är en ovalbana i Forth Worth, Texas, som ställer oerhörda krav på förarna.

– Det är otroligt bankade kurvor och det går väldigt fort. Men jag har bra minnen därifrån, jag kom sjua i racet i fjol, det var ett av mina bästa race förra året, säger Marcus Ericsson .

Banan är 2,32 km lång och två av kurvorna har 24 graders lutning och där kör förarna sida vid sida i 350 km/h i ett kvällsrace, natten mellan lördag och söndag svensk tid. 

2001 skulle Kenny Bräck och den tidens stjärnor köra ett lopp där, men loppet ställdes in två timmar före start. Anledningen var att flera förare klagat över huvudvärk och yrsel, det visade sig att förarna under träning nått G-krafter som var långt över vad en människa kan tåla och de hade nått en snittfart på 370 km/h.

– Vi börjar med det tuffaste racet på hela året. Banan i Texas är den mest utmanande banan som finns i Indycar. 

Och ni har inte kunnat köra överhuvudtaget på grund av coronakrisen?

– Nej, jag har bara suttit i bilen i garaget. Så det kommer bli väldigt speciellt det här. Upplägget är också helt annorlunda mot normalt. Vi flyger från Indianapolis till Texas tidigt på morgonen - sen är det träning, kval och lopp samma dag. Och vi flyger hem igen på natten. 

Wow, tufft schema?

- Ja. Det blir 24 timmar i Texas. Men det blir kul, säger Marcus och skrattar.

Men oj, vad viktigt att inte bli för uppspelt att det äntligen är premiär - på just den banan i den farten - det gäller att hålla huvudet kallt?

– Ja, verkligen. Det kommer bli en jäkla utmaning för oss allihopa. Ingen av oss har kört ett race sedan september förra året. Normalt kan man också vänja sig lite mellan träningar och kval. Nu händer allt samma dag. Det gäller att hitta balansen när det är så lätt att många av oss är ringrostiga.    

”Jag är i jäkligt bra fysisk form”

Hade vi levt i en normal värld så hade Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist och de andra Indyförarna genomfört fem-sex tävlingar och bland annat kört klassiska Indy 500.

Men coronakrisen förändrade allt och i stället för premiär i Florida, förarna var redan på plats på banan i St Petersburg, i mars - så blir det alltså premiär först den 6 juni.

Marcus Ericsson har tillbringat hela tiden hemma i nya lägenheten i Indianapolis tillsammans med sin flickvän Alexandra Zaitseva och parets lilla hund Mollie.

De har levt stillsamt vardagsliv i nästan tre månader - vilket är väldigt ovant för en racerförare som är van att ständigt vara på resa. Marcus Ericsson har tävlat internationellt sedan han var tonåring och debuterade i Indycar i fjol efter fem år i Formel 1.

När var du senast på samma plats i tio veckor i rad?

– Ha, du, haha. När jag var tolv år kanske. Det har varit väldigt märkligt minst sagt. Det har känts som allt varit på paus på något sätt. Inte bara när det gäller racing, utan livet.   Dagar och veckor har varit likadana. Jag har varit och veckohandlat - det har jag aldrig gjort i hela mitt liv tidigare.

Han hyllar sin sambo och säger att de trots omständigheterna haft det väldigt bra.

– Utan Alexandra hade jag klättrat på väggarna. Vi har lagat mat ihop, vi har bakat ihop - det har jag heller aldrig gjort förut. Sen har vi hunden Mollie, som gjort att vi haft rutiner. Vi har haft det väldigt bra. Men det är klart jag känt ett sug efter att komma tillbaka till racerbanan igen.   

Har du tränat bra?

– Jag har aldrig varit i så bra form i hela mitt liv. Jag har cyklat, sprungit, tränat med vikter och kört racingsimulator. Jag är i jäkligt bra fysisk form. Jag är redo att köra.  

Hur har corona påverkat Indianapolis?

– Det var helt nedstängt läge, då var bara mataffärer och apotek öppna. Nu har en del restauranger öppnat igen. Vi var ute och käkade häromdagen för första gången på nio veckor. Det var härligt, men samtidigt måste jag vara försiktig och hålla avstånd, jag får absolut inte bli smittad. Då får jag inte köra race. det kommer vara stenhårda tester för alla förare och de runt omkring som är med på racen.

Hur blir det att köra inför tomma läktare?

– Det är klart att det blir en annan atmosfär. Det blir inte alls samma känsla runt racen. men när vi väl sitter i bilarna blir det ingen skillnad, då är man fullt fokuserad och har som tunnelseende.

Ombytta roller med flickvännen

Marcus Ericsson är som bekant numera teamkompis med fjolårets bäste rookie i Indycar, Felix Rosenqvist. Svenskduon kör för toppstallet Chip Ganassi.

Hur mycket har du och Felix träffats under den här tiden?

– Vi bor nära varandra och vi har båda varit försiktiga och hållit oss isolerade, men det är klart att vi har umgåtts en del. 

Hur har Chip Ganassi påverkats av coronakrisen?

– Det har varit nedskärningar för oss alla. Vi har fått lite mindre i lön. Det gäller alla i teamet. Det är klart att det är oroande när det blir så här. Motorsporten är väldigt beroende av sponsorer och det är viktigt för oss att komma igång. 

Ni förare i Indycar har också kört en del virtuella tävlingar - hur har det varit?

– Det har varit kul. Och det gick jäkligt bra för mig, haha. Jag som aldrig kört virtuellt förut. Jag ledde Indy 500 innan jag blev påkörd i sista kurvan. 

Hur likt är det riktig racing?

– Vissa saker är väldigt lika. Vissa saker inte alls. Grafiken är väldigt avancerad och ratten och motståndet i ratten har de gjort väldigt bra. Det är väldigt realistiskt, det känns som att köra på riktigt. Men den stora skillnaden är att man saknar hur bilen känns i kroppen, hur greppet är - sånt som är väldigt avgörande när man kör på riktigt. 

– Och när du kraschar är det bara att trycka på restart. Så kan man inte direkt göra i verkligheten...

Sen har din flickvän Alexandra imponerat som förare också?

– Ja, det var min stallkamrat förra året, James Hinchcliffe, som kom på att det skulle köras ett virtuellt race för ”your better half”, alltså alla fruar och flickvänner. Det var 19 förare som körde och de var jäkligt duktiga. Alexandra kom femma till sist.

Var du en bra coach, eller tyckte hon du var jobbig med dina goda råd?

– Ja, haha. Hon klarade sig väldigt bra själv. Hon körde jättebra. Sen var det något läge då hon kanske tyckte jag kunde vara lite tyst, haha,  

 

Indycar 2020

Efter flera inställda race och nästan tre månader utan tävlingar är det äntligen premiär i Indycar.

Regerande mästare: Josef Newgarden. Felix Rosenqvist slutade sjua totalt i fjol och Marcus Ericsson landade på 17:e plats.

Svenskar på startlinjen: Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist debuterade i Indycar i fjol och Felix utsågs till säsongens rookie. Den här säsongen är Oliver Askew rookie. 23-åringen, som har en svensk mamma, vann Indy Light-serien i fjol. Oliver är född och uppväxt i USA och tävlar som amerikan, men har dubbelt medborgarskap och pratar svenska.

Första loppen: Natten till söndag är det Indypremiär 2020 med loppet på Texas Speedway. Schemat kan uppdateras, men just nu är de följande racen: 4 juli Indianapolis, 11 juli Elkhart Lake, 12 juli Elkhart Lake (två race samma helg).

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.