Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Oväntade problemet – efter nya succén

Superlöftet Charles Leclerc. Foto: JERRY ANDRE/SUTTON IMAGES/REX / JERRY ANDRE/SUTTON IMAGES/REX/IB REX FEATURES
Sebastian Vettel. Foto: NG HAN GUAN / AP TT NYHETSBYRÅN

Ferrari får årligen miljonbelopp av formel 1 – för att ställa upp i loppen.

De ses som en maktfaktor på tävlingsbanorna, men har inte vunnit sedan 2007. 

Nu kan den långa ökenvandringen vara på väg att ta slut. 

Efter flera tunga säsonger kan Ferrari i år ta sin första titel på elva år.

Ferrari har under åren samlat ihop totalt 31 titlar i formel 1, tillsammans med legendariska förare som Juan Manuel Fangio, Niki Lauda och Michael Schumacher.

Framgångarna har lyft Ferraris varumärke till att bli ett av världens mest exklusiva – men Ferrari är samtidigt minst lika viktigt för formel 1 som formel 1 är för Ferrari. Formel 1 betalar årligen ut en bonus på cirka 850 miljoner kronor som endast Ferrari får tal del av – som ett tack för att de är med och kör.

Under förra året var Ferraris bonus mer än vad team som Haas, Williams, Racing Point, Sauber och Toro Rosso fick totalt.

Kärlekssagan mellan Ferrari och formel 1 har dock satts på prov de senaste åren.

Efter de enorma framgångarna man skördade i början av 2000-talet har Ferraris resultat bleknat de senaste åren, och den senaste föraren som vann med teamet var Kimi Räikkönen 2007. Den senaste konstruktörstiteln kom året därpå.

Både Ferraris ledning som deras förare har fått ta emot hård kritik, och pressen att kliva högst upp på pallen igen är nu större än någonsin.

– Det måste ske nu och skulle det ske så skulle det vara jättestort. Det skulle bli som ett vattenfall hemma i Italien. Om de lyckas kan de bli nästa dominerande faktor i formel 1, säger Viasats formel 1-kommentator Janne Blomqvist.

Och allt talar nu för att Ferrari är med och utmanar på riktigt igen.

Efter ett långt vinteruppehåll dök Ferrari i februari upp på formel 1:s försäsongstester med de till synes starkaste bilarna av alla – en känsla som efter säsongens inledande lopp bara har stärkts för Janne Blomqvist.

– Jag tycker att Ferrari-bilen ser ut att vara bäst om jag ska vara riktigt ärlig, säger han.

Du ser dem som favoriter?

– Ja, jag tror att Ferrari kommer ta hem det i år.

Janne Blomqvist, mångårig f1-kommentator. Foto: ERIK SIMANDER / BILDBYRÅN

Det har förändrats i Ferrari

Så vad har egentligen förändrats?

Under fjolåret gick Ferrari-presidenten Sergio Marchionne hastigt bort efter komplikationer från en axeloperation, något som i sin tur ledde till att det kom in ny personal på höga positioner i företaget.

Efter säsongen togs beslutet att sparka Maurizio Arrivabene, chef i formel 1-teamet, som till årets säsong har ersatts av Mattia Binotto.

– Jag tror att han var ganska illa omtyckt av personalen. Han har rykte om sig att föra någon slags ”management by fear”-strategi och det går inte att sköta ett team på den här nivån på det sättet. Plus att han inte fick saker gjort. Hans jobb var att vinna VM och han lyckades inte med det, säger Janne Blomqvist.

Ferrari har även valt att ändra i föraruppställningen – där tidigare världsmästaren Kimi Räikkönen har tvingats bort för att ge plats åt supertalangen Charles Leclerc.

Dessutom har de träffat rätt i uppdateringarna av sin bil, vilket har lett till att de ser ut att ha ett försprång i mängden hästkrafter i jämförelse med sina konkurrenter.

– Som jag har uppfattat det så har de en smart lösning för ERS (Energy Recovery System), alltså energiåtervinningen, och det är där de hämtar hästkrafterna. Det är alltså inte själva motorsidan utan det mer deployment som det kallas, hur man kan frigöra energi och hur snabbt man kan ladda upp den, säger Janne Blomqvist.

Sebastian Vettel. Foto: PIXATHLON/REX / PIXATHLON/REX/IBL REX FEATURES

Oväntade problemet: ”Då blir det tufft för Vettel”

Sebastian Vettel, fyrfaldig världsmästare tillsammans med Red Bull, har sedan han gick över till Ferrari säsongen 2015 varit teamets stora stjärna och självklare ”förste-förare”.

Det var en position han inför årets säsong såg ut att få behålla, då Binotto menade att Leclercs första säsong mest var till för att se och lära.

Den 21-årige monegasken har dock inlett säsongen oväntat starkt. I Bahrain tog han sin första pole position i karriären, och han var även på väg mot en seger i loppet när han tvingades byta med tekniska problem.

– Om Leclerc fortsätter köra så här kommer Vettel inte hänga med. Det kommer tvinga Vettel att köra på ett sätt som kommer leda till fler misstag, och då är det Leclerc man får satsa på i stället, säger Janne Blomqvist.

Hur skulle Vettel hantera det?

– Han får gräva djupt. Han vet vad som krävs för att vinna, men en svaghet jag ser hos honom är att han verkar ha svårt att vända på det när han blir utsatt för press. Fortsätter han med det i år blir det tufft för Vettel att motivera någon slags förstaförarstatus i Ferrari.