Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Ovanligt att det är helt tomt på svenskar"

Foto: Imago Sportfotodienst
Foto: Massimo Bettiol

I dag börjar svenska rallyt. Som alltid en folkfest, men någon svensk sportslig succé kommer det inte bli – ingen svensk tävlar i den stora WRC-klassen.

Trots det är tävlingens meste vinnare hoppfull inför framtiden.

– Det ser faktiskt bättre ut än vad det har gjort på jättelänge, säger Stig Blomqvist.

Så här rankar vi toppförarna i Rally Sweden 2016

1. Sebastien Ogier, Volkswagen - 5 getingar
Kommentar: Är den allra snabbaste förare i alla typer av väglag. Bara egna misstag kan stoppa Ogier från segern. När fransmannen testkörde i Kall i söndags var han lugn och bekväm i bilen. Har högst lägstanivå av alla i världstoppen. Vann i fjol och vet att en ny seger gör att han blir svårslagen även i årets VM-serie.

2. Andreas Mikkelsen, Volkswagen - 4
Kommentar: Visade väldigt bra fart förra året och var bara ett litet misstag ifrån att vinna hela tävlingen. Norrmannen vet att det är på de här vägarna han ska kunna besegra Ogier vilket ger en extra stor press. Har ny kartläsare men att döma av VM-premiären i Monte Carlo har det inte bromsat bilen alls.

3. Jari-Matti Latvala, Volkswagen - 3
Kommentar: Brukar vara topprankad i favorittävlingen i Sverige men det vanliga misstaget är dyrbart i en så jämn tävling som den i Sverige. Inför varje säsong säger finländaren att han ska ta sig i mål i Monte Carlo och vinna i Sverige. Men frustrationen över att vara långsammare än Ogier börjar synas allt mer.

4. Mads Östberg, Ford - 3
Kommentar: Mycket snabb ifjol men Östberg har bytt till Ford från Citroën och det bör ta något rally innan farten finns där. Östberg har testat flitigt och kan utnyttja sin startposition på vägen - speciellt om det blir snö de första dagarna - och hålla sig framme om VW-förarna pressar varandra till misstag,

5. Ott Tänak, Ford - 3
Kommentar: En sensation i Sverige för två år sedan. Lite nytt runtom Tänak kan ge en nytändning. Blixtrande snabb i rätt förhållanden men Tänak hade gillat fina och snabba vintervägar mer än den grussörja och däckstrategi som det nu blir fråga om. Bristande rutin i teamet talar emot Tänak den här gången.

6. Kris Meeke, Citroën - 3
Kommentar: Tackade nej till att bli nummer ett hos Toyota för att ta motsvarande plats i Citroën. Det kan bli ett för tungt ansvar för Meeke. I Monte Carlo var det Meeke som länge, länge pressade Ogier i toppen men så kom misstaget. Teamet har bra rutin och kan hantera däcken i den här typen av jobbiga tävlingar.

7. Thierry Neuville, Hyundai - 3
Kommentar: Jag gillar belgaren och Hyundai-teamet blir bara bättre och bättre. Kan bli pallplats om teamet klarat att ta ytterligare ett kliv närmare VW. Neuville kom med en ny i20 i Monte Carlo men teamet och den nya bilen hade behövt några fler tävlingar för att sortera ut problem. Ett besvärligt Svenska rally kommer att syna bilen och teamet ordentligt.

8. Dani Sordo, Hyundai -2
Kommentar: Ofta minst lika snabb som Neuville och spanjoren kan överraska i Sverige. Kör ofta klokt och utan större misstag. Kanske inte allra snabbast i Sverige men en förare som kommer att hänga runt femteplatsen om bilen håller.

9. Henning Solberg, Ford - 2
Kommentar: Publikfavorit som kan lyfta sig nu när flera sträckor körs i Norge. Men att Henning nu mer och mer fokuserar på sonen Oscars karriär syns på farten. I ett besvärligt före kan Henning ändå köra avslappnat och utan press att ta VM-poäng. Här händer det då allt oftare misstag.

10. Robert Kubica, Ford - 2
Kommentar: Tillbaka på allvar i VM-serien igen. Ex-F1-stjärnan behöver en framgång men han verkar inte gilla när det blir besvärligt på vägen. Kubica tycker bättre om riktigt snabba vägar där han kan briljera med sin körskicklighet. Vi tippar att det blir minst en avåkning redan under fredagen.

11. Hayden Paddon, Hyundi - 2
Kommentar: Hyundai kommer med tre förare till Sverige vilket visar vilken satsning de gör. Nya Zeeländaren gillar grus och årets upplaga av Svenska rallyt kommer verkligen att bjuda på det. Kan mycket väl sladda sig till en poängplats om det blir stort manfall i toppen.

Fakta: Svenska förare i svenska rallyt

WRC2/RC2: Pontus Tidemand, Skoda, Fredrik Åhlin, Ford, Emil Bergkvist, Citroën.

RC2: Thomas Thunström, Citroën, Johan Kristoffersson, Skoda, Mattias Jirvelius, Ford, Lars Stugemo, Ford, Glenn Ström, Skoda, Joakim Roman, Citroën, Fredrik Alsdal, Ford.

RC4: Mattias Adielsson, Peugeot, Daniel Röjsel, Ford, Lasse Storm, Ford.

TT

Svenskarna som har vunnit sedan 1965 då Svenska rallyt blev en vintertävling:

1997 Kenneth Eriksson, Subaru WRC

1995 Kenneth Eriksson, Mitsubishi Lancer

1994 Thomas Rådström, Toyota Celica GT4 Turbo

1993 Mats Jonsson, Toyota Celica GT4 Turbo

1992 Mats Jonsson, Toyota Celica GT4

1991 Kenneth Eriksson, Mitsubishi Galant VR4

1989 Ingvar Carlsson, Mazda 323 Turbo 4WD

1984 Stig Blomqvist, Audi Quattro - Hans sjunde seger. Meste segraren hittills.

1982 Stig Blomqvist, Audi Quattro

1980 Anders Kulläng, Opel Ascona 400

1979 Stig Blomqvist, Saab 99 Turbo

1978 Björn Waldegård, Ford Escort RS 1800

1977 Stig Blomqvist, Saab 99 EMS

1976 Per Eklund, Saab V4

1975 Björn Waldegård, Lancia Stratos

1973 Stig Blomqvist, Saab V4

1972 Stig Blomqvist, Saab V4

1971 Stig Blomqvist, Saab V4

1970 Björn Waldegård, Porsche 911 L

1969 Björn Waldegård, Porsche 911 L

1968 Björn Waldegård, Porsche 911 T

1967 Bengt Söderström, Ford Cortina Lotus

1966 Åke Andersson, Saab Sport

1965 Tom Trana, Volvo PV 544

De senaste åren har varit framgångsrika för svensk motorsport. I fjol blev Marcus Ericsson förste svensk på 25 år att ta poäng i formel 1, Felix Rosenqvist mästare i det europeiska formel 3-mästerskapet, och det svenska herrlaget i Speedway vann VM. Listan skulle dessutom kunna göras längre.

"Ekonomin har styrt det mesta"

I den gamla paradgrenen rally lyser däremot de svenska stjärnorna med sin frånvaro.

Det är över 30 år sen en svensk blev världsmästare och hela nitton år sen det svenska rallyt fick en inhemsk vinnare i sin stora WRC-klass. I år är det extra illa – ingen svensk finns ens med i startfältet i den stora klassen.

– Det är ganska ovanligt att det är helt tomt på svenskar där, men samtidigt har det varit väldigt dåligt de senaste åren. Det har varit någon enstaka som har varit med. Det är inte som tidigare när det var övervägande svenskar och sen några andra som var här och hälsade på, säger Stig Blomqvist, Sveriges senaste världsmästare och svenska rallyts meste vinnare någonsin med sju segrar.

Vad tror du det beror på?

– Jag tror att ekonomin har styrt det mesta. Marknadsmässigt är Sverige ett relativt litet land för de som satsar pengar på det här. De större bilfabrikanterna tittar på vad de kan få tillbaka på den satsning de gör, så det är ganska tufft att komma från ett litet land där det är ganska små försäljningssiffror.

Hoppfull inför framtiden

Stig Blomqvist är inte involverad inom rally i dag men följer fortfarande sporten med intresse. Trots att det har gått sämre för svenska rallyförare på senare år anser han att det finns anledningar för att tro på en ljusare framtid.

– Nu ser det ganska lovande ut, det är ett par tre stycken som kan vara med, inte att vinna totalt eftersom de inte åker i den stora klassen, men som är unga och duktiga förare på framfart.

– Pontus Tidemand har ju till exempel börjat åka en del utomlands sen förra säsongen och har gjort några bra resultat. Det ska bli intressant att se var de här grabbarna är om några år om de orkar hänga i.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.