Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Okände svensken – som är en ny talang i Indycar

Indycar är på uppåtgående. Hör experten Janne Blomqvist inför säsongen 2019.
Oliver Askew efter segern i Indy Light i Austin i mars förra året.Foto: ERIC GAY/AP TT NYHETSBYRÅN
Den okända svensken Oliver Askew tar plats i Indycar.Foto: WALTER G ARCE SR/ZUMA PRESS/IBL
De rutinerade svenskarna Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist.Foto: ANTON JOHANSSON/TT NYHETSBYRÅN
Oliver Askews mamma Pernilla har rötterna i Ystad.Foto: PRIVAT

Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson är svenskarna i Indycar.

Indycar är som en lillebror i motorsporten.

Men det är en kaxig lillebror som bestämt att växa snabbt. Kände skådespelaren Matt Damon hjälper till i en uppmärksammad reklamkampanj. 

– Det är inte många människor som klarar att köra i 390 km/h, bara fem centimeter över marken, säger Matt Damon.

Indycar går också in den nya säsongen med flera heta rookies – bland andra en okänd ”svensk”.

Nu är det mindre än två veckor kvar till premiären av Indycar, säsongens första race körs på stadsbanan i St Petersburg i Florida söndagen den 15 mars.

I startfältet finns bland andra svenskarna Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson, deras stallkamrat och femfaldige mästaren Scott Dixon, regerande mästaren Josef Newgaarden och ett gäng spännande rookies.

Indycar har samma typ av öppna racerbilar som formel 1, men är förstås en lillebror till motorsportens kungaklass. Även Nascar, som körs på ovalbanor med med bilar mer lika vanliga gatubilar, är större än Indy.

Men lillebror kaxar upp sig den här säsongen.

Sporten växer, särskilt hos en yngre publik, och nu vill Indycar nå ännu fler.

Felix Rosenqvist rookie i fjol

Genom kampanjen ”A different breed” (en annan sort) presenteras förarna av skådespelaren Matt Damon, som är ett stort racingfan och var med som starter vid förra årets Indy 500. 

Felix Rosenqvist utsågs till årets rookie i fjol och han kommer också lyftas fram som ett av Indycars stora affischnamn. Rosenqvist som är uppväxt i Europa där formel 1 är störst har sagt att för honom var Indycar drömmen redan i unga år.

I en intervju med SportExpressen nyligen förklarade Rosenqvist:  

– Kenny Bräck var lite av en barndomsidol för mig, jag följde Indy mer än formel 1. Jag lever min dröm just nu. När jag var liten gillade jag Indy för att det var snabbaste motorsporten och toppfarten är fortfarande högre än formel 1, även om F1 har snabbare varvtider. Sen gillar jag att Indy är lite mer ”rough”, det är lite tuffare med olika typer av banor och den som vinner mästerkapet är verkligen en komplett förare. 

Skådespelarna Christian Bale and Matt Damon flaggar vid starten av Indy 500 förra året.Foto: SCOTT UTTERBACK/SIPA USA/IBL
Det krävs verkligen något utöver det vanliga för att bli en framgångsrik racerförare.Foto: RICH GRAESSLE/IMAGO/IBL
Det krävs verkligen något utöver det vanliga för att bli en framgångsrik racerförare.Foto: JESSICA EBELHAR/AP tt nyhetsbyrån

Marcus Ericsson om utmaningen med Indycar

Felix har sagt att det är tuffare att lyckas i Indy än i formel 1.

– I formel 1 kan du vinna race direkt om sitter i en bra bil, det går inte riktigt i Indycar. Det här är svårare än formel 1 - här finns inga genvägar. Jag utmanar verkligen andra att komma hit och göra bra resultat direkt. Det här är det tuffaste jag har varit med om. I andra serier är det viktigt att bygga upp fart och då kommer också resultaten. Här krävs mer erfarenhet eftersom det är så olika förutsättningar varje gång. Inget race är som det andra, det är hela tiden nya banor och nya setups. Det går inte att bygga upp något momentum. 

Marcus Ericsson körde fem år i formel 1, men han är lika entusiastisk över Indy som sin svenske kollega, och Ericsson håller med om svårigheterna att lyckas där. 

– I Indy måste du vara väldigt flexibel som förare. Vi kör på vanliga racerbanor, på stadsbanor och på två olika typer av ovaler. Och alla olika banor kräver olika typer av körstil. Det är det svåraste med Indy - men också tjusningen.

Inför årets säsong har Marcus Ericsson bytt team, med sin flytt till Chip Ganassi, där han bildar en spännande trio ihop med Rosenqvist och Scott Dixon.

Oliver Askew gjorde sig redan i fjol ett namn i Indy Light.Foto: ANATOLIY CHERKASOV/ZUMA PRESS/IBL
Oliver Askew är en av nykomlingarna i Indycar.Foto: DARRON CUMMINGS/AP TT NYHETSBYRÅN

Oliver Askew har dubbelt medborgarskap

Sedan kommer fler spännande nykomlingar in i Indycar.

Bland annat den okände ”svensken”.

Oliver Askew vann Indy Light-serien i fjol, motsvarande formel 2. 23-åringen från Florida har svensk mamma och Oliver kan prata svenska. Oliver är född och uppväxt i USA och tävlar som amerikan, men han har dubbelt medborgarskap. 

Mamma Pernilla kommer från Ystad. I en intervju med Ystad Allehanda förra året sa hon:

– Oliver lever i en drömvärld just nu. På fyra år har han gått från gokart till IndyCar och resan han gjort har har blivit en stor grej här i USA. Framförallt fick han ett stort genombrott när han nyligen vann Indy Light-serien.

Andra heta rookies är:

* Rinus VeeKay kom tvåa totalt i samma serie. Den 19-årige holländaren heter egentligen Rinus van Kalmthout, men tävlar under artistnamnet Rinus VeeKay. Han vann sex race i fjol och har längtat efter sin stora chans: ”Jag vill tävla på högsta nivå inom amerikansk motorsport och jag kommer leva min dröm”.

* Alex Palou var bäste rookie och tre totalt i mästerskapet i SuperFormula i Japan förra året. När den 22-årige spanjoren gjorde Indytester i fjol, så var han nästan en sekund snabbare per varv än förre formel 1-föraren Felipe Nasr.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.