Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ohotad – men de unga förarna kommer snart

Se senaste ”Sportklubben” med internationell fotboll, NHL och mycket mer.
Foto: HASSAN AMMAR / AP TT NYHETSBYRÅN

Efter den stökiga förfesten i Brasilien räknar alla med ett snabbt och härligt party när F1-säsongen 2019 ska stängas i Abu Dhabi.

Och visst är det kul när teamen och förarna släpper på bromsen och gasar utan politik och taktik. 

Men säsongen 2019 har trots massor av fina race ändå allra, allra mest handlat om säsongen 2021.

Grunden i all motorsport är det tekniska reglementet. Reglerna som styr hur bilarna får byggas och i viss mån också användas. Formel 1 är som ni säkert förstår världsmästare i tekniska regler. Allt är reglerat. Allt. Inget lämnas åt slumpen. Teamen och tillverkarna vill ha det så eftersom de vill att den som är bäst på att bygga och utveckla också ska vinna. Eller rättare sagt, den som satsar mest pengar vinner. Inför säsongen 2021 har F1-arrangören Liberty Media aviserat ett kostnadstak vilket orsakat oro och spring i depån mellan bussarna, tälten och kontoren.

Ska inte Mercedes och Ferrari kunna dominera konkurrenterna med sin större plånbok?

Blir det inte pinsamt om stora och starka Renault får stryk av lilla Williams bara för att de senare är bättre på att bygga en bil?

Jo, så kan det bli med ett kostnadstak och det är själva poängen. Svaret från de stora teamen har varit att försena och försinka så att så mycket av utvecklingen av bilen till 2021 ska ske under 2019 och 2020. Teamen lyckades också stoppa idén att försöka begränsa kostnaderna redan nu, när tävlingsbilen 2021 utvecklas.

Sånt här brukar vissa F1-fans tycka är tröttsamt medan andra älskar att formel 1 inte är så enkelt, rättfram och oförutsägbart som säg Indycar. Vissa lägger mest fokus på Max Verstappens häftiga omkörning när andra analyserar varje utspel från Mercedes-chefen Toto Wolff.

Leclerc om relationen med Vettel

Charles Leclerc i intervju med CNN om incidenten med Vettel i Brasilien.

Ferraris kamp har kryddat säsongen

Båda lägren har fått sitt under säsongen 2019 och spekulationerna om reglerna för 2021 kommer förstås att fortsätta även under nästa år. 

Jag minns hur vi under försäsongen febrade om att Ferrari verkligen byggt den snabbaste bilen. Att Sebastian Vettel nu skulle utmana Lewis Hamilton om VM-titeln och att Max Verstappen lurade där bakom som en kul, ny och fräck titelkandidat. 

Så blev det inte alls. Vi fick flera väldigt fina race och även om Lewis Hamilton tog ett tidigt grepp om totalsegern så har segermarginalen inte alltid varit speciellt stor. Och även om Ferrari och Sebastian Vettel aldrig var riktigt nära eftersom den snabba bilen från försäsongen visade sig vara snabb bara under kvalet och inte i racet har det aldrig varit ointressant att följa Vettel på banan. 

Den interna kampen i Ferrari mellan Vettel och Charles Leclerc har kryddat säsongen. Ett makt- och generationsskifte i F1 är sällan vackert och jag tror att den bitvis smutsiga kampen mellan de två hypersnabba förarna i de röda bilarna kommer att smaka chili även 2020.

Max Verstappen var omogen och vild under 2018 men visade under större delen av årets säsong att han blivit stabilare och att han kan tygla sina instinkter bättre. Visst har det blivit en och annan hjärnblödning men trenden går åt rätt håll och det är en njutning att se honom attackera de dagar han väljer att köra lite med insidan.

Att McLaren efter kaosåren med Honda och Fernando Alonso har lyckats så bra är ändå den stora positiva överraskaningen 2019. Mer sånt.

Betyg på F1-förarna 2019

Lewis Hamilton, Mercedes

Kommentar: Blixtrande snabb när det behövs. Lugn och sansad när det är medicinen för mest VM-poäng. På väg att i racerfart bli större än Michael Schumacher. 

--------------------------------

 

Max Verstappen, Red Bull Racing

Kommentar: Högst betyg av alla i brittiska sajten Autosports ranking inför finalen. Jag hade älskat att se Verstappen i samma bil som Hamilton. Vilken tungviktsfight!

 

Charles Leclerc, Ferrari

Kommentar: Se-och-lära-säsongen blev direkt en fight med Vettel om vem som är herre på den italienska täppan. Leclerc viker sig inte och är nu nummer ett. Frågan är bara om han nu kan bygga teamet runt sig för att utmana Mercedes?

 

Carlos Sainz, McLaren

Kommentar: Gör väldigt ofta väldigt mycket med den bil McLaren sakta men säkert lyckats göra bättre och bättre hela året. Mångas favorit.

------------------------------------------------

 

Alexander Albon, Red Bull Racing/Toro Rosso

Kommentar: Tog en gång platsen i näst högsta ligan som var vikt åt svenske Joel Eriksson. Pang, så satt thail-britten Albon först i Toro Rosso och i andra halvlek i Red Bull. Årets genombrott ändå.

 

Valtteri Bottas, Mercedes

Kommentar: Med en så här bra bil så måste vi kräva fler segrar och att det finska hoppet ska vara närmare Hamilton. Alldeles för snäll i de avgörande ögonblicken. Otur i några lopp.

 

Sebastian Vettel, Ferrari

Kommentar: Nej, Vettel lyckades inte utmana Lewis Hamilton om VM-titeln. Han lyckades inte ens behålla förstaplatsen i Ferrari. Ett misslyckat år.

 

Pierre Gasly, Toro Rosso/Red Bull Racing

Kommentar: Pallplatsen i Brasilien resulterade i Årets Vrål. Herregud vad glad Gasly var där i Toro Rosso-bilen. Att han lyckats repa sig efter fiaskot i början på året ger en geting extra.

--------------------------------------

 

Daniil Kvyat, Toro Rosso

Kommentar: En okej säsong men att ryssen får vara kvar i F1 ett år till säger mer om Red Bulls juniorprogram än om Kvyat. 2020 måste bli allra sista året.

 

Lando Norris, McLaren

Kommentar: En väldigt godkänd debutsäsong och McLarens marsch mot toppen verkar passa britten perfekt.

 

Daniel Ricciardo, Renault

Kommentar: Flytten till Renault blev inte vad Ricciardo hoppats på och frågan är om rätt röriga Renault någonsin kan ta nästa steg.

 

Nico Hülkenberg, Renault

Kommentar: Två svaga getingar för föraren som nu lämnar F1 då Renault valt att satsa på Esteban Ocon till 2020. Tack och hej till Hulken.

 

Sergio Perez, Racing Point

Kommentar: En duktig förare som är värd en bättre bil. Gör det han kan med svagt material. Kan hanka sig kvar i serien med mexikanska sponsorer.

 

Kevin Magnussen, Haas

Kommentar: Haas har en miserabel säsong bakom sig och Kevin har stångat sig fram med blandade resultat. Jag är orolig för hur Haas ska tackla 2020 och utveckla en ny bil. Sponsorkaoset i teamet fick alla i depån att skratta åt Haas.

 

Kimi Räikkönen, Alfa Romeo

Kommentar: Vad hände med Alfa Romeo? Det här skulle bli året då Kimi tog Alfa till toppen. Men det blev väldigt slätstruket. Kimis Instagram har varit roligare att följa än F1-bilarna.

--------------------------------

Lance Stroll, Racing Point

Kommentar: Att pappa äger teamet räcker inte för att Lance vs F1 ska bli sevärt. Behöver på något sätt hitta sitt självförtroende igen. 

 

Romain Grosjean, Haas

Kommentar: Ta teamets dåliga utveckling och lägg till en helt oberäknelig förare. Grosjean hängde löst på sensommaren och jag hade valt Hülkenberg.

 

Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo

Kommentar: Har inte ett lika roligt Instagramkonto som Kimi.

 

George Russell, Williams

Kommentar: Det är såna här säsonger som kan förstöra en F1-karriär. Ingen vet något om bra Russell egentligen är trots skyhöga rankingpoäng av ansedda Autosport och dess läsare. Brittisk poängdoping?

 

Robert Kubica, Williams

Kommentar: På gränsen till struken geting. För varför kämpade sig Kubica tillbaka till F1 bara för att sladda runt sist med ett tydligt handikapp? Varför?