Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nu vet jag hur det är att sitta i en WRC-bil

Jan-Erik Berggren, krönikör i Expressen, åker rallybil.Foto: Peo Möller
Foto: Peo Möller / PEO MÖLLER/TOPNEWS

TORSBY. Ford-stjärnan Ott Tänak lovade att inte köra fullt.

Men wow - herregud vilken upplevelse estländaren bjöd på.

Nu vet jag hur det är att sitta i en WRC-bil i Svenska rallyt.

Jag får dra på mig en gammal Mild Seven-overall i Fords teambuss. Jag skämtar om att jag ser ut som gamle F1-föraren Johnny Herbert under hans tid i Benetton-stallet. Fords teampersonal, som förstår vet mycket väl vem Herbert är, skrattar gott.

Kanske är skämten ett sätt att bemästra nervositeten. För en stund senare spänner de fast mig i kvartläsarens stol bredvid en av världens allra snabbaste rallyförare.

Att få åka med i en WRC-bil under själva Svenska rallyt är exklusivt. Jag är den förste person i världen, utanför de som faktiskt jobbar med inställningarna på årets nya VM-bil, som får åka med.

 

Jag har åkt med i många olika bilar och med många olika förare på en mängd olika banor genom åren men inget, jag lovar, inget, är som att åka med Ott Tänak på shake-down-sträckan inför Svenska rallyt 2017.

När Tänak drar iväg från startlinjen kittlar det i magen som aldrig förr. Jag vänjer mig visserligen men får en ny chock när vi kommer till en tvär högersväng följt av en lång raksträckan. Ni ser på bilden här intill hur Tänak lägger ut halva bilen i diket, kör över vår fotografs kamera och sen laddar fullt ut på raksträckan.

Och då menar jag verkligen fullt. Jag har ingen aning om hur fort i km/tim det gick på den smala skogsvägen men herregud. När jag försöker beskriva det blir jag tårögd på ett sätt som liknar när jag stod fem meter ifrån F1-banan på Imola och hela startfältet med V10-motorer dundrade förbi. Då gick det heller inte att hålla tillbaka tårarna men den gången handlade det kanske mest om ljudmattan.

 

Nu handlar det minst lika mycket om känslan när jag ser Ott Tänaks makalösa kontroll över bilen. Hur han med små, små nätta rörelser på ratten får bilen att dansa exakt som han vill genom de smala kurvorna.

Ott Tänak beskriver för mig hur han totalt stänger av sin egen känsla för vägen för att lita helt och hållet på kartläsarens instruktioner. Ford-teamet beskriver för mig hur polacken Robert Kubica när han körde i teamet var den störste talangen de sett. Men Kubica hade inte förmågan att stänga av sina egna intryck. Han körde rallybil med ögonen.

Samma person i Ford beskriver Sebastien Ogier, den regerande världsmästaren, som en förare som i stället kör med öronen.

 

I bilen hinner jag och Tänak också prata om hans barndomsidol Markko Märtin, också en gång Ford-förare, och hur han alltid drömt om att bli rallyförare. Han har fuskat lite med racing och gokart men aldrig tävlat med de bilarna, bara rally.

Ott Tänak berättar också om hur mycket han älskar de snabba vägarna i Sverige men att däckreglerna gör att han försöker hålla tillbaka lite på träningen, på shake down, för att spara däcken.

380 hästkrafter och mer kraft från vingarna mot backen tror Tänak kommer att slita på dubbdäcken. Därför vill han spara på den uppsättning han fått till shake down men som han får ta med sig till tävlingen.

Det tackar jag lite extra för. För jag vet inte om jag klarat av att åka ÄNNU fortare.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.