Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nobbade chansen att nå till formel 1

Joel Eriksson. Foto: / TEAM MOTOPARK
Janne Blomqvist från Viasat Motor. Foto: ERIK SIMANDER / BILDBYRÅN
Marcus Ericsson. Foto: MAGNUS NYSTRÖM

Svenske Joel Eriksson beskrivs av många som en av de största talangerna i internationell racing och en framtida F1-förare.

Efter årets fina säsong i formel 3 fick också Joel Eriksson ett erbjudande att tävla i F2 under 2018. Men enligt uppgifter i Viasat Motors F1-podd har Eriksson tackat nej.

– Det var den största chansen att nå ända fram till F1 en svensk haft sedan Marcus Ericsson, säger Viasats Janne Blomqvist.

Joel Eriksson, 19, från Tomelilla beskrivs av många som en av de största talangerna under F1 och har precis avslutat en framgångsrik helg i F3-VM i Macau och en bra F3-säsong. 

I dagens färska avsnitt av Viasat Motors F1-podd avslöjar poddens programledarpar Janne Blomqvist och Erik Stenborg att Joel Eriksson tackat nej till ett förmånligt avtal om en plats i F2 nästa säsong.

"Riktigt svårt att ta in"

Joel Eriksson har sedan flera år ett kontrakt med biltillverkaren BMW och Joel Eriksson valde enligt uppgifterna att stanna kvar hos BMW, troligen för att tävla för märket i tyska DTM-serien. 

– Joel hade ett fullsponsrat flerårsavtal klart med ett av toppstallen i F2 men han tackade nej. Det är väldigt synd att han inte tar chansen i F2, säger Janne Blomqvist.

– Och med tanke på vilka vägar det här skulle kunna ta var erbjudandet det bästa en svensk förare haft att nå hela vägen till F1 sedan Marcus Ericsson kom dit, fortsätter Blomqvist.

Enligt flera bedömare får nu Joel Eriksson mycket svårt att nå F1 via BMW:s DTM-stall.

– För mig är det här riktigt svårt att ta in, säger Blomqvist.

 

LÄS MER: Bästa chansen i karriären för Marcus Ericsson

 

Ingen svensk i F2 under 2018

Marcus Ericsson presenterades nyligen av Alfa Romeo Sauber för ytterligare en säsong i F1. Det blir Marcus Ericssons femte F1-säsong och i vår kommer Marcus att köra förbi Stefan "Lövis" Johansson och bli vår tredje mest meriterade F1-förare efter Ronnie Peterson och Joakim Bonnier.

I podden analyserar Janne Blomqvist och Erik Stenborg det färska avtalet mellan Alfa Romeo och Sauber och Marcus Ericssons chanser att förbättra sina resultat.

Podden avslöjar också att Gustav Malja petas från F2 och inte kommer att tävla i serien 2018. Malja har haft en tuff avslutning på F2-karriären men resultaten har varit sämre under andra halvan i år.

Joel Eriksson låter via sin manager Mattias Persson hälsa att han inte vill kommentera uppgifterna i Viasat Motors F1-podd.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!