Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Möjligheter som inte finns i riktiga världen”

Steven English.
Foto: Razer
Foto: Razer
George Russell.
Foto: IPA / TT NYHETSBYRÅN

Pandemins framfart satte abrupt stopp för all typ av racing i början av 2020.

Det gjorde att flera fick upp ögonen för virtuell racing – vilket har lett till en explosionsartad ökning av intresse för sporten.

– Det finns många möjligheter inom den virtuella världen som inte finns eller som är begränsade i den riktiga, säger Steven English, huvudansvarig för esport i Williams Racing.

I en intervju med SportExpressen berättar han om sportens utveckling, målen för framtiden och deras nära samarbete med formel 1.

Williams är ett av de mest anrika namnen inom formel 1. Frank Williams startade teamet 1967 och under åren har de samlat ihop totalt sju förartitlar och nio konstruktörstitlar i formel 1.

För tre år sedan tog Williams Racing ett steg i en ny riktning – då de gav sig in i esportvärlden. 

– Vi såg det som en stor möjlighet att få kontakt med nästa generation av racingfans. Något som började som ett projekt på vår marknadsavdelning växte snabbt till ett professionellt team och är nu en helt egen business, säger Steven English, huvudansvarig för esport i Williams.

Han förklarar samtidigt beslutet att inte bara hålla sig till virtuell formel 1-racing – trots att Williams Racing i grunden är ett formel 1-team.

– Målet med esport-teamet är att engagera i simracingvärlden. I den verkliga världen är vi begränsade till bara formel 1, eftersom de ekonomiska och logistiska utmaningarna annars vore enorma. Inom virtuell racing har vi dock inte de begränsningarna. Det spelar ingen roll om du gillar Playstation eller Xbox, enklare racingspel eller ultra-realistiska simulatorer, F1, motorcyklar eller rally.

Så jobbar de med formel 1

English framhåller samtidigt att esport-teamet och formel 1-teamet i grunden är ett och samma, och att de har ett nära samarbete med varandra.

– Det är ingen separat organisation som använder Williams namn. Bland annat är den personal som arbetar med marknadsföring och sociala medier exakt samma för esporten som för formel 1. Vi har några dedikerade anställda som jobbar med vissa specifika delar av esporten, men annars arbetar vi nära med F1-teamet eftersom vi är F1-teamet, säger han.

De har även märkt att en del av tekniken kan användas av bägge delar, då även formel 1-teamet bland annat kunnat dra nytta av samarbetet med gamingjätten Razer.

– Ingenjörerna som jobbar med simulatorn i F1 håller på att utforska möjligheter med delar i ratten från simracing, och när pandemin tvingade våra F1-förare och ingenjörer att vara i olika rum för möten så använde de sig av samma Razer headsets som vårt esport-team alltid använt sig av för att kommunicera med varandra på avstånd.

Coronas påverkan på sporten

Fjolåret innebar stora förändringar för English och hans kollegor, liksom resten av världen, till följd av den ännu rådande pandemin.

Skillnaden är att esporten, i motsats till många andra branscher, fått ett lyft och går bättre än någonsin tidigare. Enligt formel 1 drog deras officiella esport-serie under 2020 in en rekordpublik, med en ökning på hela 98 procent.

– All form av simracing har fått en enorm boost de senaste tolv månaderna. Uppmärksamheten från mainstream-media har fått den här sektorn att växa snabbare än förväntat, och är redan nu uppe i samma siffror som andra betydligt mer etablerade delar av industrin. Nästan varenda racingserie har skapat en virtuell version, och flera verkliga racingförare har gett sig in i simracingvärlden - bland annat Williams egna George Russell, säger English.

Han menar också att det finns en anledning till att racingförare gjort så bra ifrån sig i esport-versionen av sin sport, i jämförelse med fotbolls- eller basketstjärnor.

– En unik sak med simracing är att det som spelarna gör är väldigt likt verklig racing. I Fifa och NBA krävs inte att du är bra på den verkliga sporten för att vara bra på motsvarigheten inom esport, men inom simracing har vi flera gånger sett bevis på att kompetensen är delvis överförbar. Ju mer man tänker på det, desto mer spänd blir man på att se vad som kommer att hända i framtiden.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.