Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mekaniker förstörde dagen för Ericsson

Foto: Imago Sportfotodienst / IMAGO/HOCHZWEI IMAGO SPORTFOTODIENST
Foto: Imago Sportfotodienst

F1-premiären blev en mardröm för Marcus Ericsson och Sauber-teamet.

Redan halvvägs in i loppet försvann alla chanser till poäng sedan teamet orsakat en bestraffning.

Och efter 41 av de 57 varven bröt svensken loppet i Melbourne.

- Något var konstigt med bilen, säger Ericsson till Viasat Motor.

Marcus Ericsson hoppades på en förbättring av bilen från kval till race. Det blev precis tvärtom. Marcus hade problem att få fäste redan på de allra mjukaste däcken som han använde ut från startlinjen.

Och efterhand däcken slets tappade han tid till de övriga. Marcus fick en ny chans att välja däckstrategi när loppet stoppades efter Fernando Alonsos krasch. Men då, under depåstoppet, gjorde teamet bort sig när de försökta rätta till Ericssons bil.

"Det är ett riktigt mörker"

Regeln säger att mekanikerna ska hålla sig borta från bilen under en viss tid och det lyckades man inte med.

Marcus Ericsson bestraffades med att köra in i depå igen och han tappade mycket tid till sina konkurrenter.

Marcus Ericssons teamkompis Felipe Nasr låg bakom svensken fram till bestraffningen men hade inte heller han någon fart i bilen.

Viasats expertkommentator Eje Elgh ställde sig frågande till Saubers prestanda.

- Det är ett riktigt mörker och en mardröm för Sauber det här, kommenterade Elgh.

Det blev inte bättre när Marcus Ericsson tvingades bryta loppet i Melbourne efter 41 körda varv.

Felet på Ericssons bild: En drivaxel

Marcus Ericsson var uppgiven när han intervjuades av Viasat Motor:

- Vi tror det var en drivaxel som gick. Men vi måste analysera det nu, säger han.

- Det var efter rödflaggen som problemen började. Det var något konstigt med bilen och det kändes helt annorlunda mot innan rödflaggen. Den var knappt körbar. Jag åkte bara runt och försökte ta mig i mål. Men till slut fick jag bryta. Allt gick egentligen åt pipan för mig i dag.

Den röda flaggan kom fram efter Fernando Alonsos våldsamma krasch som var det stora samtalsämnet efter premiären.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.