Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Marcus Ericsson inför helgens race i Spanien

Foto: Vladimir Astapkovich / SPUTNIK/ALL OVER PRESS RIA NOVOSTI
Foto: Yuri Kochetkov / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN
Marcus Ericsson.Foto: Mark Schiefelbein / AP TT NYHETSBYRÅN
Romain Grosjean.Foto: Guido De Bortoli / GETTY IMAGES FOR JAGUAR GETTY IMAGES EUROPE

Pojkdrömmen har blivit vardag.

En tuff vardag med långsammare bil än väntat och ekonomiska problem för hans Formel 1-stall.

Trots det längtar Marcus Ericsson till sitt 40:e Formel 1-lopp i karriären.

I en intervju med SportExpressen berättar han om motgångarna, drömmarna, de svåraste konkurrenterna, säsongens värsta utskällning och årets coolaste race – på gatorna i Örebro.

– Det är frustrerande att bilen inte är snabbare, men jag känner att jag kör bättre och bättre, säger han inför söndagens race i Spanien.

25-åringen från Kumla är inne på sin tredje säsong i Formel 1 och Spaniens GP i Barcelona på söndag blir alltså hans 40:e Formel-1 race i karriären.

Årets säsong har inte fått den inledning Ericsson och hans stall Sauber hade hoppats på. Plågade av ekonomiska problem - som bland annat tvingat några av Ericssons egna sponsorer att betala ut pengar i förväg - har Sauber inte kunnat utveckla sin bil enligt planer och därför halkat efter sina konkurrenter.

I fjol var poängplats en rimlig målsättning.

Den här säsongen är det en skräll.

Avståndet till de övriga har ökat jämfört med i fjol och Ericsson resultatrad de första fyra loppen i år är:

17:e plats i Australien, 12:e plats i Bahrain, 16:e plats i Shanghai och 14:e plats senast i Sotji.

Vad sätter du för betyg på dig själv hittills?

– Jag tycker att jag själv har tagit stora steg framåt. det började redan i höstas, då jag presterade väldigt bra. Jag är mer mogen i min körning, har mer erfarenhet och gör färre misstag.

"Det är en mix av dröm och vardag nu"

 

Men pojkdrömmen har blivit vardag?

– Ja, så är det så klart. Men samtidigt kan jag fortfarande komma på mig själv att det här är något väldigt kul jag håller på med, haha. Det är en mix av dröm och vardag nu. men det är inte som de första racen då jag gick som på moln.

Hur är det med årets bil?

- Det är lite frustrerande. Formel 1 är en extrem materialsport och vår bil är inte konkurrenskraftig i nuläget.

Lite frustrerande? Det måste vara väldigt frustrerande?

– Ja, speciellt som jag känner att jag kör bättre och gör bättre prestationer. Men det viktiga är att inte bli frustrerad, utan fortsätta göra mitt bästa tillsammans med teamet för att utveckla bilen poch maximera det material jag har. Och få intresse från andra team.

Ja, det finns förstås med, att visa alla andra hur bra du är för att gå vidare i karriären?

– Ja, det är klart att jag vill ha så bra förutsättningar som möjligt. Sauber har alla förutsättningar egentligen med bra fabrik och bra folk, men just nu är situationen väldigt tuff ekonomiskt. Även om vi inte är så snabba för tillfället så gäller det att fajtas och visa vad jag går för.

Och att vara bättre än din stallkamrat Felipe Nasr, som du varit i tre av fyra race?

– Ja, jag har varit snabbare där. Men det går aldrig att slappna av och han är supertaggad att slå mig.

Tankar inför helgens lopp?

- Det blir tufft. Vi är i botten med Manor och Renaullt. Även om det låter tråkigt, så är det, så vi ligger till nu, vi är i spannet 16:e till 20:e plats. Men sen kan det alltid hända mycket i race och vi kan plötsligt vara i en situation då vi kan knipa poäng. Det gäller att vara där och at möjligheter som ges.

"Jag tycker inte man beter sig som han gjorde"

 

Nico Rosberg fått en flygande start på säsongen, är det Rosbergs tur att blir världsmästare för första gången?

– Det verkar som det mesta slagit in för honom, han är verkligen i ett flow just nu.

Säsongens värsta utskällning fick du av Romain Grosjean i samband med racet i Kina, vad hände egentligen?

– Det blev trångt i första böj. Men det är sånt som händer varje race. Han kallade mig idiot och uppträdde väldigt oprofessionellt.

Han har uttryckt ånger, men har han bett dig om ursäkt efteråt?

– Nej, han har inte pratat med mig. Det där får stå för honom. Jag tycker inte man beter sig som han gjorde. Svordomar över radion under race är inte ovanligt. Alla vill vinna. Det är heta känslor. Men de flesta lugnar ner sig snabbt.

Förutom helgen då, du tar förstås ett race i taget, men är det någon särskild tävling du ser fram emot lite extra?

– Monaco är alltid speciellt. Det är ett legendariskt race som det alltid är jäkligt häftigt att köra.

Sen ser du fram att köra på gatorna i Örebro också?

– Ja, haha. Det ska vi göra igen i september. Då kommer jag dit med min bil och kör inne i stan. Det var grymt senast med 13 500 biljetter sålda. Det var man ur huse, det var en riktig fest och jag hade gåshud hela dagen.

 

FAKTA: MARCUS ERICSSON

Marcus Ericssons karriär i Formel 1:

2014: Ericsson fick köra 16 race för Caterham, men på grund av ekonomiska problem parkerades bilarna för gott i slutet av säsongen. Bästa resultatet gjorde den svenske rookien i Monaco, då han kom på elfte plats. Han var sedan som snabbast under hösten, vilket väckte Saubers intresse inför säsongen efter.

2015: Första året i Sauber körde Marcus 19 race och bästa resultatet kom direkt med en åttonde plats i premiären i Melbourne. Han tog poäng i ytterligare fyra race. Han kom tia i GP-tävlingarna i Kina, Ungern och Belgien - och gjorde säsongens näst bästa race då han kom på nionde plats i Italiens GP på Monza.

2016: Ericsson har varit snabbare än sin stallkamrat, brasilianaren Felipe Nasr, i tre av fyra kval och tre av fyra race. Men i racen har Sauber varit långsammare än de flesta konkurrenterna. I de första fyra racen har Ericsson slutat på 17:e plats, 12:e plats, 16:e plats och senast 14:e plats i Sotji.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.