Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Man vet att det kan bli allvarliga skador”

Marcus Ericsson. Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist. Foto: ANTON JOHANSSON / TT NYHETSBYRÅN
Marcus Ericsson. Foto: JASON BEHNKEN / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

INDIANAPOLIS. För första gången sätter sig Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist i sina bilar för det supersnabba racet på ovalbanan i Indianapolis. 

Med toppfarter över 350 kilometer i timmen är Indy 500 ett av de farligaste loppen att köra. 

– Man har ju med riskerna i bakhuvudet varje gång man sätter sig i bilen, och vet att det kan bli allvarliga skador eller mer än det, säger Ericsson. 

Strax före kvart i sju under söndagskvällen, svensk tid, kommer det: 

”Drivers, start your engines.”

Den klassiska uppmaningen som visar att Indy 500 är på väg att rulla i gång. 

För första gången med två svenskar i startfältet: 

Marcus Ericsson, 28, från Kumla i femte startled och Felix Rosenqvist, 27, från Värnamo i tionde ledet. 

– Jag lyckades få till ett väldigt bra kval och startar på 13:e position, och det är jag väldigt, väldigt nöjd med. Jag känner mig väldigt taggad, det ska bli otroligt kul, säger Marcus Ericsson. 

”Finns inga utrymmen för missar”

Uppladdningen inför loppet har i princip pågått hela maj. 

– Det är väldigt annorlunda mot allt jag har kört innan så det har varit en väldig läroprocess. Men det har gått väldigt bra, vi har tagit det steg för steg och byggt upp farten och förtroendet för bilen, säger Ericsson. 

Det som skiljer mest från andra lopp är hastigheten, enligt Ericsson. 

– Man ligger i 360–370 kilometer i timmen konstant egentligen, och hjul mot hjul med andra bilar. Och så är det bara en mur runt. På vanliga banor kan du göra småmissar och åka ut i gräset och fortsätta. Här på ovalen finns det inga utrymmen för såna missar. Du måste vara väldigt precis i körningen, i allt du gör med ratt och gaspedal.

– Man har ju med riskerna i bakhuvudet varje gång man sätter sig i bilen, och vet att det kan bli allvarliga skador eller mer än det om det vill sig illa. Alla förare som är ute och kör har ju det, så man har mycket respekt för varandra där ute. Man har en stor respekt för hastigheten och farorna som finns, men det är en del av spelets regler, säger Ericsson. 

Rosenqvist kraschade på träningen

Loppets andra svensk, Felix Rosenqvist, 27, fick känna på vad det innebar på träningen i förra veckan. I en kurva tappade han kontrollen på bilen och small rätt in i muren – men klarade sig utan allvarligare skador. Däremot blev bilen helkvaddad, och Rosenqvist får köra loppet i en reservbil. 

Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

– Det är jävligt tufft om man råkar ut för en sån grej. Därför tycker jag det är väldigt imponerande att han ändå kvalade in till racet, säger Marcus Ericsson. 

Marcus Ericsson om målet i Indy 500

Marcus Ericsson berättar också om sin strategi inför loppet. 

– Mitt första delmål är att ta målflagg. Det är 200 varv, det är ett långt race, väldigt intensivt. 

– Mål nummer två är att ta en topp tio-placering. Topp tio som rookie är en hög målsättning, men jag tror det är möjligt. Och sen… om vi är med i tätklungan i slutet av racet så kan allt hända, då får vi se hur långt det kan räcka. Det är väl lite så jag lägger upp det i mitt huvud. 

Skulle det räcka ända fram så kommer Ericsson få fira med den för Indy 500 så klassiska mjölkflaskan. Och – mejeritörsten har aldrig varit större. 

– Nä, den saken är helt klar! Jag är väldigt sugen på den, det måste jag säga.