Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Båda vet att den här relationen nu är över

Hela avsnittet av Sportklubben 28/8.
Foto: DARRON CUMMINGS / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: PIXATHLON/REX / PIXATHLON/REX/IBL REX FEATURES

Marcus Ericssons karriär i internationell motorsport är i fara.

På något annat sätt går det inte att tolka uppgifterna om att han lämnat Indycar-teamet i USA för att återvända till Alfa Romeo Racing i F1.

Vi som drömmer om att Marcus ska göra comeback i F1 på Spa-banan på söndag önskar lite för mycket.

Det blev en snurrig natt och tidig morgon sedan sajten Racer gick ut med uppgifter om att Marcus Ericsson inte ska tävla i Indycar till helgen utan kallats till Europa för att tävla för Alfa Romeo Racing i F1.

Nu har allt pr-maskineri börjat arbeta och de officiella versionerna börjar prata samma språk. Kortfattat ska det ligga till så att Alfa Romeo kallat hem Marcus Ericsson till sin roll som tredjeförare eftersom det finns en risk att Kimi Räikkönen inte kan köra delar av F1-helgen i Belgien. Ericssons Indyteam SPM ska då ha ersatt honom med Conor Daly. 

Men allt det här ser lite för tillrättalagt ut i mina ögon.

Ända sedan SPM för några veckor sedan tecknade ett partneravtal med McLaren har Marcus Ericssons plats i teamet varit i fara. McLaren har i flera år försökt att ta sig in i Indycar, senast i maj då teamet med en egen bil och med stjärnföraren Fernando Alonso bakom ratten totalfloppade i kvalet till Indy500. Att SPM inleder ett samarbete med McLaren betyder också att teamet måste byta motor, från Honda till Chevrolet. McLaren och Honda är båda märkta av det katastrofala samarbetet i F1 och motorbytet ställer till det för Marcus Ericssons teamkamrat James Hinchcliffe.

Allt tyder på att McLaren och SPM vill börja säsongen 2020 med en ny teknisk stab och nya förare. Inom ett par år räknar alla med att det är McLaren som sköter hela SPM-teamet och troligen kommer teamet också att byta namn.

Marcus Ericssons bästa chans är i Indycar

Att Marcus Ericsson var i Sverige så sent som i mitten av den här veckan betyder att det varit klart en längre tid att han inte ska tävla i Indycar i Portland, säsongens näst sista deltävling. Jag tror inte heller att Marcus kör på Laguna Seca den 22 september. Både Marcus Ericsson och SPM vet att den här relationen är över.

Marcus Ericsson har gjort en hyfsad debutsäsong, toppresultat har blandats med ett par egna misstag, i Indycar och att han i praktiken lämnat SPM redan nu ökar chanserna att han kan förhandla sig till en fortsättning i något annat team. Att Alfa Romeo i det läget vill kalla hem sin tredjeförare ökar värdet på Marcus som kan få lite F1-glamour runt sitt namn i förhandlingarna med Indy-teamen. Vi minns också att Marcus var mycket lojal med F1-stallet Caterham fram till den gräns då han insåg att det var omöjligt att köra vidare – då lämnade han.

Jag är också säker på att Marcus Ericsson, precis som vi, drömmer om en comeback i F1. Men Kimi Räikkönen sitter bergsäkert i Alfa Romeo-bilen så länge han vill. Och även om italienaren Antonio Giovinazzi inte gjort någon bra säsong vill Ferrari ha kvar honom i depån. Om Räikkönen, som ser ut att ha haft en väldigt trevlig semester med familjen, lämnar finns det en rad erfarna toppförare som kan stå utan jobb i höst. 

Romain Grosjean, Nico Hülkenberg eller Sergio Perez är alla tre mer logiska val till 2020 än Marcus Ericsson, om nu Räikkönen lägger hjälmen på hyllan.

Marcus Ericssons bästa chans att få tävla 2020 finns i Indycar och vägen dit börjar av allt att döma i Alfa Romeos depå i Belgien.