Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kravet efter Ericssons otäcka formel 1-krasch

Marcus Ericsson. Foto: THOMAS MELZER / IMAGO/THOMAS MELZER IMAGO SPORTFOTODIENST
Foto: HASAN BRATIC / ACTION PRESS STELLA PICTURES

Marcus Ericsson klarade sig oskadd ur sin otäcka krasch inför grand prix-tävlingarna i Italien.

Men hans olycka har väckt krav på en förändring av formel 1-bilarna. 

Andra träningspasset på Monzabanan i italienska Milano bjöd på halsbrytande bilder för alla som följde det. Mitt på en raksträcka tappade Marcus Ericsson kontrollen över sin bil och flög in i säkerhetsbarriären med en våldsam fart. Han voltade flera varv – men klarade sig ur smällen oskadd.

– Det är en svårförklarad krasch. En riktig smäll, säger Viasat Motors kommentator Janne Blomqvist.

Efteråt berättade Sauber att det varit krångel att stänga bilens DRS och att det var därför kraschen inträffade. DRS står för "drag reduction system" och används för att underlätta omkörning. 

”Den är farlig”

Men efter Ericssons krasch har flera ifrågasatt DRS:ens roll i formel 1. En av dessa är Renault-föraren Carlos Sainz Jr.

– Den är farlig. Om den inte stängs ordentligt blir bilen helt förändrad. Den får en annan balans, bromsarna fungerar annorlunda, säger Sainz enligt Motorsport.com.  

– Så jag undrar om formel 1 måste gå mot att man inte längre ska behöva DRS för att köra om.

Reagerar på Ericssons krasch

Samtidigt medger Sainz att sporten i dagsläget inte är redo för att skrota DRS helt och hållet. 

– Vi behöver det nu för att det skulle vara omöjligt att köra om annars, men jag hoppas att de utvecklar ett sätt att klara sig utan DRS, säger Sainz. 

Men Ericssons olycka har också lockat fram beröm för hur bilarna kan skydda sina förare, även när de kraschar i 300 kilometer i timmen.

– Det säger mycket gott om säkerheten i F1. Man vill aldrig att sånt ska hända andra förare. Jag har varit med om liknande saker i år och jag vet hur han känner. Det visar på hur F1:s säkerhetsregler funkar, att han kan sitta i sitt förarsäte och prata med oss, precis efter en sån krasch, säger Toro Rosso-föraren Brendon Hartley. 

Se fler höjdpunkter på viafree.se – och matcherna LIVE eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se  

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!