Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Kommer aldrig erkänna – vore en stor skandal”

Sebastian Vettel.Foto: JOSE MENDEZ / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: EDUARDO VERDUGO / AP TT NYHETSBYRÅN

Ferrari har varit det snabbaste teamet på raksträckorna under årets formel 1-säsong.

Deras övertag har varit så pass stort att andra team nu blivit misstänksamma, och anmält Ferrari till FIA, uppger Auto Bild.

– Ferrari fuskar och FIA vet om det. Men det spelar ingen roll, de kommer aldrig att erkänna det för det skulle vara en så stor skandal, säger en anonym källa till tidningen.

Motorsport är en materialsport, där den bil man sitter i till stor del påverkar vad man kan nå för resultat.

Många säsonger har det inneburit att det i praktiken bara är två förare som haft chansen att vinna VM-titeln i formel 1 – vilket i sin tur lett till flera fall där team har försökt undgå reglerna och fuska till sig framgång.

På så sätt har ”Spy-gate” och ”Crash-gate” blivit vedertagna begrepp för alla inbitna formel 1-fans.

Och nu har frågan om fusk inom sporten dykt upp på nytt.

Under onsdagen beslutade det internationella bilsportförbundet FIA att diskvalificera båda Renault-bilarna från Japans Grand Prix, efter att en protest lämnats in från rivalen Racing Point. Detta efter att det framkommit att man använt sig av en automatisk typ av bromsbalansjustering, vilket strider mot reglerna.

Flera team har anmält Ferrari till FIA

Även Ferrari är under lupp. Enligt tyska Auto Bild har flera andra formel 1-team protesterat, och anmält Ferrari till FIA.

Orsaken bakom misstankarna är Ferraris motorstyrka. Enligt konkurrenterna ska det italienska teamet ha upp emot 55 hästkrafter mer än övriga konkurrenter att nyttja på raksträckorna, något som Mercedes teamchef Toto Wolff kallat för ”ett löjligt stort övertag”.

Detta märktes inte minst på belgiska Spa-Francorchamps i somras och för två veckor sedan på japanska Suzuka. Efter loppet erkände Lewis Hamilton att hans försök att ta ledningen under slutvarven gjort det tydligt för honom just hur långt efter Mercedes ligger i fråga om motorstyrka, då han inte var i närheten trots både DRS och nyare däck.

– Det är otroligt hur snabba de är. Det gör att det är väldigt, väldigt svårt att ta sig förbi, även på nyare däck, säger han till Autosport.

Lewis Hamilton: ”Har varit chockerande”

Den här helgen har formel 1-cirkusen tagit sig till andra sidan världen och Mexikos Grand Prix på Autódromo Hermanos Rodríguez.

Även det är en bana med långa raksträckor – och till årets lopp har man dessutom valt att utöka antalet DRS-zoner från två till tre.

Lewis Hamilton har i helgen även chansen att säkra årets VM-titel, men är inte särskilt optimistisk för Mercedes möjligheter att vinna över Ferrari.

– De senaste loppen i Mexiko har varit rätt chockerande, även om vi har vunnit titeln där. Jag hoppas att vi lyckas bättre i år, men jag tror att det kommer bli otroligt svårt att slå Ferrari på raksträckorna, säger han till motorsport.com.

Janne Blomqvist om speciella förhållandena

Fem största fusk-skandalerna i formel 1

1. Crash-gate 2009

I Singapore 2009 skartade Fernando Alonso långt bak efter ett misslyckat kval. Han kom in för ett tidigt depåstopp och kort därefter kraschade hans teamkamrat Nelson Piquet Jr, vilket tvingade ut säkerhetsbilen. Alonso tog då ledningen, och vann senare loppet. Piquet erkände året därpå att han fått order om att krascha, vilket ledde till långa straff för flera Renault-anställda.

 

 

2. ”Water”-gate 1982

Under en era där fältet var uppdelat i bilar med och utan turbo fanns oro för att inte kunna tävla på samma nivå. Williams och Brabham använde sig då av en extra vattentank – som de sa var till för att kyla bromsarna – som de tömde under loppet och sedan fyllde på igen innan bilarna vägdes. Både Nelson Piquet och Keke Rosberg diskades från Brasiliens GP efter att ha ertappats med fusket.

 

 

3. Österrikes Grand Prix 2002

Rubens Barrichello var på väg att vinna Österrikes GP på Red Bull Ring när Ferrari över radion gav honom ordern att sakta ned och släppa förbi Michael Schumacher, detta för att den tyske föraren skulle få maximal poäng i mästerskapet. Ferrari tvingades böta för incidenten, och efteråt införde FIA nya regler om att förbjuda teamorder som påverkar resultatet i ett lopp.

 

 

4. Spy-gate 2007

Ferraris chefsmekaniker Nigel Stepney lämnade i hemlighet över teknisk information om teamets bilar, planering och finanser till McLaren. Han ertappades dock efter att McLarens chefsdesigner Michael Coughlan lät sin fru lämna in dokumenten till en butik, för att skanna in dem på en cd. En medarbetare som var ett formel 1-fan blev misstänksam, och McLaren fick bland annat en straffbot på 100 miljoner dollar.

 

 

5. Lie-gate 2009

I säsongsöppningen i Australien åkte Jarno Trulli av banan när säkerhetsbilen var ute. Då passade Lewis Hamilton på att åka förbi och upp på tredje plats. Hamilton frågade sedan sitt team på radion om han skulle ge tillbaka platsen, vilket de sa att han skulle göra. Efteråt hävdade Hamilton dock att han inte fått någon sådan order, och Trulli straffades för att ha kört om en konkurrent bakom säkerhetsbil.