Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Jan-Erik Berggren: Nu älskar förarna Svenska rallyt igen

"Förarna älskar farten och festen i Sverige", skriver Jan-Erik Berggren.Foto: Johan Jeppsson / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

TORSBY. För ett år sedan blidväder och grusvägar.

I år kyla, is och snö.

Då är det klart att VM-stjärnorna ler med hela ansiktet. De älskar farten och festen i Sverige.

Ni kanske minns hur det var i fjol när mildväder och regn förstörde Svenska rallyt. Världsmästaren Sebastien Ogier surade ordentligt och först efter att VW:s hela pr-avdelning tagit rallystjärnan i örat mjuknade han.

I år är det helt andra miner när förarna i Toyota, Hyundai, Citroën och Ford gör de sista justeringarna. Jag tror knappt att jag någonsin sett Toyotas Jari-Matti Latvala så uppspelt inför en tävling. Latvala gick runt i Toyotas teamområde och berättade för alla journalister hur överraskad han är över Toyota-bilens prestation i Monte Carlo.

Latvala berättade också att de nya bilarna går så snabbt att han är lite orolig i kurvorna. Vingarna bak har ökat trycket mot vägen och de nya motorerna, som ger uppåt 380 hästkrafter, har ökat farten rejält, både i kurvorna och rakt fram.

Ökad fart betyder att alla förarna har tvingats justera sina noteringar för sträckorna. Bromspunkter har flyttats och de gamla uppgifterna från tidigare år har kastats i papperskorgen.

 

Hyundais Thierry Neuville, som länge, länge var i ledningen i Monte Carlo, lovade att det berömda hoppet Colins Crest kommer att bli än mer spektakulärt i år. Med högre fart lovade Neuville att det blir minst lika långt som tidigare vilket betyder att Neuville siktar på ett nytt rekordhopp.

Allra gladast var ändå Fords Ott Tänak. Estländaren är känd för att köra ohyggligt snabbt och det riktigt blixtrade i hans ögon när han förklarade hur mycket han ser fram emot att få åka ut på de isiga och snöiga vägarna i Värmland och Norge.

Förhållandena beskrivs som i det närmaste perfekta med riktigt kallt väder och ingen snö. Det älskar förarna. De kommer inte att bromsas av snö, startordningen spelar inte så stor roll, dubben kommer att bita bra och kanske viktigast av allt, förarna kommer att se när det ligger stenar på insidan av kurvan.

Det är vanligt att gena lite i kurvorna i Svenska rallyt och med mycket snö sker det med risk för att dra in i en stor sten. Nu finns inte det risken på samma sätt vilket gör att vi kan se fram emot ett väldigt snabbt rally.

– Snabbt och med mycket liten marginal mellan förarna, sa Thierry Neuville.

- Väldigt snabbt med de nya bilarna, kanske lite för snabbt, sa Jari-Matti Latvala.

- Jag älskar de här vägarna, sa Ott Tänak.

Ja, ni hör att det är helt annat än förra året.

 

Jag vet att Fords Sebastien Ogier och Ott Tänak är lite av favoriter inför tävlingen men jag har en känsla av att Neuville i sina coola glasögon har förberett en överraskning.

– Vi har bra fart i bilen, den var till och med bättre i Monte Carlo än vad testerna visare. Och jag kör för seger, sa Neuville när leendet från Colins Crest-diskussionen hade bytts till en fokuserad blick mot målet i Karlstad på söndag.

SPORT-Expressens Jan-Erik Berggren om förarna i Svenska rallyt


Jari-Matti Latvala, Toyota
Det kanske verkar märkligt att ge Latvala högsta betyg då han sitter i en ny bil. Men här betygsätter vi föraren mer än bilen och Latvala visade i Monte Carlo att han äntligen tagit sig ur Sebastien Ogiers skugga. Latvala påstås ha varit besatt att Ogier i VW-stallet och är nu "fri". Gillar Sverige och gillar att köra riktigt snabbt.

 

Ott Tänak, Ford
Andreförare i Ford bakom Ogier men är det någonstans som estländaren Tänak ska blixtra till så är det i Sverige. Alltid snabb, alltid full fart och håller det hela vägen så blir det pallplats. På senare år har ändå Tänak lagt band på sig lite vilket ökar chansen att nå mållinjen.


Juho Hänninen, Toyota
Har stor erfarenhet av Svenska rallyt och Hänninen är den av Toyota-förarna som har kört allra, allra flest testmil. Inte så snackig i depån men på vägarna i Värmland kommer Hänninen att låta tala om sig. Jo, han körde bort sig i Monte Carlo men var så länge han var med mycket snabb.

 

Thierry Neuville, Hyundai
Hyundais stjärna var länge i ledningen i Monte Carlo-rallyt men lyckades inte hålla huvudet kallt. Neuville körde sönder sin fjädring i det chansartade rallyt. Men Hyundai har en mycket bra bil och Neuville är en jämn förare som sakta men säkert fått upp tillräcklig fart för att bli världsmästare.

 

Sebastien Ogier, Ford
Den regerande världsmästaren var så gott som oslagbar i VW-stallet och det började på samma sätt i Monte Carlo med ny seger i Ford. Men bakom den vinsten såg vi flera misstag och Ogier klarade sig ifrån skador på bilen på ren tur. Det finns inte samma grundtrygghet i bilen vilket kan straffa sig i Sverige där föraren måste lita på bilen till ett hundra procent.

 

Hayden Paddon, Hyundai
Minns ni 2016 då Hayden Paddon överraskade alla med en andraplats bakom Ogier. Jo, Latvala och Mikkelsen körde bort sig men Paddon smög inte fram utan var väldigt stark. Han var bland annat snabbare än Mads Östberg totalt. I Monte Carlo kraschade Paddon tidigt så vi vet inte hur han kommer överens med sin nya Hyundai.

 

Kris Meeke, Citroën
Totalt tre segrar i rally-VM och två av dem kom förra säsongen. Att Citroën-stjärnan vann i Finland visar att han gillar fart och att Toyotas Tommi Mäkinen ville värva honom visar att han potential. Vissa bra sträckor i Monte Carlo men Meeke kanske behöver några tävlingar för att få ordning på nya C3:an. Klassiskt brittisk körstil.


Elfyn Evans, Ford
28-åringen kommer från en riktig rally- och bilfamilj i Wales Evans blev troligen lite lidande av att Ford värvade Ogier men finns i alla fall kvar lite på gränsen till de allra bästa WRC-jobben. Kör för sin framtid i varje tävling och kan slå till med segrar på de kortare sträckorna.

 

Mads Östberg, Ford
Och på tal om förare som verkligen fick lida när VW släppte iväg sina stjärnförare. Östberg körde inte i Monte Carlo men fick till slut ihop en privat Ford-satsning. Har väldigt många pallplatser i Svenska rallyt men lyckas Östbeg upprepa den prestationen är det en stor skräll.

 

Henning Solberg, Ford
När det drar ihop sig til Svenska rallyt dammar Henning Solberg av rallyoverallen och hjälmen. Men topptiderna kommer allt mer sällan. Roligast är det att lyssna till Solberg efter sträckorna.


Craig Breen, Citroën
27-årige irländaren Breen tillhör den nya generationen av brittiska rallyförare som kämpar väl utan att nå ända fram. Men Breen måste börja visa topptider för att få behålla sin plats i Citroën. Tänk bara att en så snabb förare som Andreas Mikkelsen står vid sidan om WRC-klassen.


Dani Sordo, Hyundai
En seger i rally-VM efter alla år visar att Sordo har en bit kvar till de allra bästa. Och snö och is är inte heller spanjorens bästa underlag.

Stephane Lefebvre, Citroën
En femteplats i VM-serien som bäst förra året och nia i Monte Carlo. Fransmannens bästa underlag är grus och asfalt så hans tid kommer.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.