Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Jag vill helst inte prata om det där"

Hayden Paddon.Foto: Peo Möller / KVP/EXPRESSEN
Foto: Nikos Mitsouras / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÃÖN

TORSBY. Hyundai-stjärnan Hayden Paddon kraschade i Monte Carlo och träffade en man i publiken.

Och kraschen, där mannen omkom, tog hårt på Paddon.

– Jag försöker att gå vidare men jag vill helst inte prata om det, säger Paddon kvällen före Svenska rallyt.

Det handlar mest om de nya bilarna, om de fina vägarna och om vad VM-förarna tror om Svenska rallyt 2017. I Hyundais stora teamområde sitter förarna Hayden Paddon, Dani Sordo och Thierry Neuville och pratar om och om igen om förutsättningarna.

Paddon kommer till Svenska rallyt efter kraschen i Monte Carlo där en åskådare som träffades av Paddons Hyundai och omkom.

- Kraschen tog hårt på Hayden och det var därför han inte ville fortsätta den tävlingen. Och det påverkade honom en tid efter tävlingen också. Nu körde vi ett test inför Svenska i förra veckan och jag tror att han har kommit över det nu, vi hoppas det, säger Hyundais teamchef Michel Nandan.

"Jag försöker gå vidare"

Paddon själv vill helst inte prata om kraschen alls.

Efter det som hände i Monte Carlo, hur bearbetade du det?

- Jag försöker att gå vidare helt enkelt.

Var det din första stora krasch?

- Jag vill helst inte prata om det alls.

Paddons chef Michel Nandan förklarar att teamet hade samtal med nya zeeländaren direkt efter kraschen och dagarna efteråt.

– Det här är så klart en allvarlig sak och vi har försökt att bearbeta det på bästa sätt.

Pratade ni med arrangören om det som hände, om att publiken stod på fel plats?

– Ja, och med internationella bilsportförbundet, Fia. Det här är att stort problem som vi måste försöka hjälpas åt att åtgärda. Vi, Fia och publiken har ett gemensamt ansvar. Vi vill att fansen ska kunna följa tävlingen på ett bra sätt. Vi behöver informera publiken ännu mer om riskerna, att bilarna är farliga. Jag förstår att det här är svårt att övervaka men vi måste få med oss fansen så att de också hjälper till att säga till varandra.

 

SPORT-Expressens Jan-Erik Berggren om förarna i Svenska rallyt


Jari-Matti Latvala, Toyota
Det kanske verkar märkligt att ge Latvala högsta betyg då han sitter i en ny bil. Men här betygsätter vi föraren mer än bilen och Latvala visade i Monte Carlo att han äntligen tagit sig ur Sebastien Ogiers skugga. Latvala påstås ha varit besatt att Ogier i VW-stallet och är nu "fri". Gillar Sverige och gillar att köra riktigt snabbt.

 

Ott Tänak, Ford
Andreförare i Ford bakom Ogier men är det någonstans som estländaren Tänak ska blixtra till så är det i Sverige. Alltid snabb, alltid full fart och håller det hela vägen så blir det pallplats. På senare år har ändå Tänak lagt band på sig lite vilket ökar chansen att nå mållinjen.


Juho Hänninen, Toyota
Har stor erfarenhet av Svenska rallyt och Hänninen är den av Toyota-förarna som har kört allra, allra flest testmil. Inte så snackig i depån men på vägarna i Värmland kommer Hänninen att låta tala om sig. Jo, han körde bort sig i Monte Carlo men var så länge han var med mycket snabb.

 

Thierry Neuville, Hyundai
Hyundais stjärna var länge i ledningen i Monte Carlo-rallyt men lyckades inte hålla huvudet kallt. Neuville körde sönder sin fjädring i det chansartade rallyt. Men Hyundai har en mycket bra bil och Neuville är en jämn förare som sakta men säkert fått upp tillräcklig fart för att bli världsmästare.

 

Sebastien Ogier, Ford
Den regerande världsmästaren var så gott som oslagbar i VW-stallet och det började på samma sätt i Monte Carlo med ny seger i Ford. Men bakom den vinsten såg vi flera misstag och Ogier klarade sig ifrån skador på bilen på ren tur. Det finns inte samma grundtrygghet i bilen vilket kan straffa sig i Sverige där föraren måste lita på bilen till ett hundra procent.

 

Hayden Paddon, Hyundai
Minns ni 2016 då Hayden Paddon överraskade alla med en andraplats bakom Ogier. Jo, Latvala och Mikkelsen körde bort sig men Paddon smög inte fram utan var väldigt stark. Han var bland annat snabbare än Mads Östberg totalt. I Monte Carlo kraschade Paddon tidigt så vi vet inte hur han kommer överens med sin nya Hyundai.

 

Kris Meeke, Citroën
Totalt tre segrar i rally-VM och två av dem kom förra säsongen. Att Citroën-stjärnan vann i Finland visar att han gillar fart och att Toyotas Tommi Mäkinen ville värva honom visar att han potential. Vissa bra sträckor i Monte Carlo men Meeke kanske behöver några tävlingar för att få ordning på nya C3:an. Klassiskt brittisk körstil.


Elfyn Evans, Ford
28-åringen kommer från en riktig rally- och bilfamilj i Wales Evans blev troligen lite lidande av att Ford värvade Ogier men finns i alla fall kvar lite på gränsen till de allra bästa WRC-jobben. Kör för sin framtid i varje tävling och kan slå till med segrar på de kortare sträckorna.

 

Mads Östberg, Ford
Och på tal om förare som verkligen fick lida när VW släppte iväg sina stjärnförare. Östberg körde inte i Monte Carlo men fick till slut ihop en privat Ford-satsning. Har väldigt många pallplatser i Svenska rallyt men lyckas Östbeg upprepa den prestationen är det en stor skräll.

 

Henning Solberg, Ford
När det drar ihop sig til Svenska rallyt dammar Henning Solberg av rallyoverallen och hjälmen. Men topptiderna kommer allt mer sällan. Roligast är det att lyssna till Solberg efter sträckorna.


Craig Breen, Citroën
27-årige irländaren Breen tillhör den nya generationen av brittiska rallyförare som kämpar väl utan att nå ända fram. Men Breen måste börja visa topptider för att få behålla sin plats i Citroën. Tänk bara att en så snabb förare som Andreas Mikkelsen står vid sidan om WRC-klassen.


Dani Sordo, Hyundai
En seger i rally-VM efter alla år visar att Sordo har en bit kvar till de allra bästa. Och snö och is är inte heller spanjorens bästa underlag.

Stephane Lefebvre, Citroën
En femteplats i VM-serien som bäst förra året och nia i Monte Carlo. Fransmannens bästa underlag är grus och asfalt så hans tid kommer.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.