Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Jag kan fortfarande prata svenska i alla fall”

Foto: BENOIT DOPPAGNE / ZUMA PRESS TT NYHETSBYRÅN
Foto: MAGNUS NYSTRÖM

Svenske racerföraren Marcus Ericsson blir kvar i klassiska teamet Chip Ganassi i flera säsonger.

– Det här är precis det jag hoppades på, säger Marcus till SportExpressen.

I söndags avslutades Indycarsäsongen med årets sista race, stadsloppet i St Petersburg i Florida.

Marcus blev bäste svensk med en sjunde plats. Han visade återigen sin skicklighet och sin höga lägstanivå, då han klättrade upp från 15:e startplats till att bli sjua i loppet.

Marcus har slutat topp tio i nio av 14 race den här säsongen.

Trots att han tvingades bryta Indy 500, som ger dubbla poäng, så kom han tolva sammanlagt i mästerskapet. Hade han kommit topp tio även i det klassiska loppet, då hade han slutat åtta i mästerskapet. 

Chip Ganassi har valt att förlänga hans kontrakt med flera år, de exakta detaljerna kommer avslöjas senare.

”Marcus har bevisat att han hör hemma hos oss”

I en kommentar till nyheten säger teamets managing director, Mike Hull:

– Marcus har bevisat att han hör hemma hos oss. Han har bidragit till vår framgång och varit en osjälvisk lagkompis till vår mästare Scott Dixon. Vi ser fram emot att se Marcus utvecklas ännu mer och ta teamet till fler framgångar.

Marcus själv är kvar hemma i Indianapolis och var jublande glad när han pratade med SportExpressen.

– Jag är väldigt glad över att få fortsätta mitt samarbete med Chip Ganassi. Ett av de bästa teamen i motorsportvärlden. Det är klart att jag kände att det fanns ett ömsesidigt intresse. Men nu är det helt klart och det känns väldigt bra, säger 30-åringen från Kumla.

Hur summerar du ditt 2020?

– Jag tycker att jag verkligen har utvecklats som förare. Topp tio i nio av 14 race är jag väldigt nöjd med. Det som saknas är de riktiga topparna, säger han.

Du måste kvala bättre?

– Ja, så är det. Jag har startat för långt bak för många gånger. Sedan känns det väldigt surt att jag gjorde ett enda stort misstag den här säsongen och det var på just Indy 500.

Vad krävs för att du ska komma på pallen?

– Det är egentligen bara en sak som krävs för pallplatser: bättre kval. Kan jag kvala topp tio så har jag visat att jag har såväl racefart, erfarenhet som skicklighet för att slåss om segrar och pallplatser i varje race, säger han och poängterar att marginalerna är små i Indycar.

– I senaste racet var jag tre tiondelar från att vara snabbast, men jag slutade på 15:e plats i kvalet. 

”Jag kan fortfarande prata svenska”

Han medger att han haft det tufft med omställningen från formel 1 då det gäller däckstrategin, i formel 1 har man däckvärmare och kan omedelbart gå för snabbaste varvtiden, medan förarna i Indycar måste hitta greppet i däcken först och sedan nå toppfart.

– Även om det är frustrerade, så vet jag vad jag exakt vad jag behöver förbättra. Det är bra. 

Hans svenske teamkompis Felix Rosenqvist är på väg att byta stall, även om inget ännu är officiellt.

Marcus teamkamrater nästa år blir sexfaldige mästaren Scott Dixon och sjufaldige Nascar-mästaren Jimmy Johnson, som tar klivet över till Indycar.

– Scott och jag har haft ett väldigt fint samarbete hela året. Jimmy är också ett superproffs och en levande legend i motorsporten i USA. Det ska bli väldigt häftigt att köra tillsammans med dem nästa år.

När kommer du hem till Sverige?

– Jag har inte varit hemma sedan i januari på grund av corona och det känns konstigt. Men jag kan fortfarande prata svenska i alla fall, haha. Vi ska köra några tester i mitten av november, sen åker jag hem. Det ska bli kul att träffa familj och vänner igen.

 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.