Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Jag har visat att jag hör hemma i formel 1"

Marcus Ericsson.Foto: Tracey Nearmy / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN
Marcus Ericsson.Foto: Toni Albir / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN

Inför sin fjärde säsong i formel 1 har Marcus Ericsson förberett sig på bästa sätt.

Han är starkare än någonsin och har gått upp flera kilo muskler.

Bara tre andra förare körde fler varv vid testerna inför helgens formel 1-premiär i Australien.

– Jag har visat att jag hör hemma i formel 1, även om resultaten inte blivit som jag velat ännu. Jag har aldrig varit en bättre förare än nu. Målet den här säsongen är att jag ska tillbaka till poängplats igen, säger han.

Marcus Ericsson

Född: 2 september 1990 i Kumla.

Yrke: Formel 1-förare

Säsonger i Formel 1: Detta är hans fjärde säsong.

Debuten: Ericsson fick chansen med brittiska Caterham 2014 och bästa resultatet det året var en elfteplats i Monaco.

Flytten till Sauber: 2105 flyttade värvades Ericsson till schweiziska Sauber och redan i första racet gjorde han sitt hittills bästa resultat med en åttondeplats i F1-premiären i Melbourne. Totalt tog han nio poäng under året. Näst bästa racet var hans niondeplats på Monza. I fjol blev det ingen poängplacering alls.

Antal race: 56.

Bästa kval: I Malaysias GP 2015 startade han från niondeplats.

Sveriges formel 1-förare har laddat upp inför säsongens första tävling i Melbourne genom att åka tidigt till Australien och bland annat kollat in en triathlontävling och för Marcus själv är cykla mountainbike en stor del av hans träning.

Varför just cykla?

– Det är mest för att jag vill ha längre konditionspass, det går att vara ute och cykla i två-tre timmar, det tycker jag är skönt. Det går inte att springa lika länge.

Skulle du själv kunna tävla i triatlon?

– Nej, då skulle jag behöva träna mer på simning. Springa och cykla klarar jag, men jag är för osnabb på att simma.

26-åringen från Kumla står inför sin fjärde säsong i formel 1 och han har aldrig varit så här vältränad i hela sitt liv.

"Otroligt viktigt att vara vältränad"

Han har byggt upp sig med flera kilo muskler över vinterhalvåret för att orka prestera på toppnivå bland världens absolut bästa racerförare.

– Framför allt till årets säsong är det otroligt viktigt att vara vältränad. Med det nya reglementet i F 1 så kommer bilarna vara snabbare än någonsin och g-krafterna högre än någonsin. Så jag och min personlige tränare Alex Elgh har sett till att jag blivit starkare för att klara de ibland 5,5 g som jag utsätts för vid inbromsningar och i kurvor och som innebär enorm påfrestning på axlar, rygg bål, säger han och fortsätter:

– Du har ingen som helst tid att slappna av under ett race och måste hålla upp en otroligt hög koncentration. Jag tror att hur vältränad du är kommer vara väldigt avgörande den här säsongen för vilka som kommer att klara påfrestningarna under ett helt race. Formel 1 är verkligen en helt annan sport nu för tiden.

Det blir inte lika många besök på nattklubbar och cigaretter i depån, som det kunde vara förr i tiden?

– Nej du, haha, verkligen inte. Det är andra tider nu.

Undantag lite semester i december har Marcus tränat flitigt ända sedan avslutningen i fjol.

– Jag har tränat oerhört hårt hela vintern. Sen är det viktigt att koppla bort racingen helt någon gång och ta ett break också. Men sen nyår har det varit ett oerhört fokus på träningen.

"Inget som stoppar mig"

Vad gör du när du kopplar av?

– När jag är hemma i Sverige är det inget som stoppar mig från att se Örebro spela hockey i SHL.

Marcus beklagar att hans favoritlag missade slutspel och han sörjer lite att kompisen Julius Hudacek ska lämna klubben.

Marcus, som själv har ett förflutet som hockeymålvakt, kommer att sakna publikfavoriten Hudacek som ska vidare till ryska KHL.

Marcus själv ska ut i den glamorösa racingvärlden för en ny säsong och alla team i den här cirkusen har genomfört sina tester under stor uppmärksamhet i Barcelona.

För Marcus Ericsson blev det totalt 207 mil i sin Sauber, med en snittfart på över 200 km/h,

Det motsvarar att köra bil från Stockholm till Monaco. Hela vägen. I 200 km/h.

Men testerna blev inte riktigt som du och Sauber ville?

– Nej, vi var inte så konkurrenskraftiga som vi hade hoppats på. Sen är det svårt att veta ändå hur vi står oss jämfört med konkurrenterna eftersom förutsättningarna kan vara väldigt olika när det gäller inställningar och hur mycket bränsle man har, vilket påverkar farten, säger Marcus.

Testerna i Barcelona består en del av tjuv- och rackarspel också. De olika formel 1-teamen kan bluffa och hemlighålla en del med flit, för att inte avslöja för mycket för konkurrenterna.

Ericsson är nog ändå helt ärlig, när han säger:

– Nej, vi var som sagt inte så bra som vi hade hoppars även om det är ovisst. Men bilen höll ihop bra och körningen kändes bra. Jag är nöjd med min körning, men inte helt nöjd med bilen. Sedan får vi veta mer hur vi står oss i konkurrensen först i premiären i Australien.

En skillnad för Sauber jämfört med konkurrenterna är att Ericsson och hans nye stallkamrat Pascal Wehrlein tvingas köra med samma motor som Sauber hade i fjol. Teamet planerar en riktig uppgradering först till nästa säsong.

Måga experter runt formel 1 räknar därför med att Sauber inte kommer vara så konkurrenskraftiga den här säsongen och när testerna var avklarade i Barcelona var det Sauber och McLaren som hade sämst tider totalt, mer än två sekunder efter Ferrari i topp.

Ericsson är i alla fall nöjd med att han fick köra 445 varv, bara de tre superstjärnorna Sebastian Vettel, Lewis Hamilton (som båda har blivit världsmästare) och Valtteri Bottas (som ersatt fjolårets världsmästare Nico Rosberg i Mercedes) körde fler test varv i Barcelona.

– Det var jävligt positivt för mig. Det var många viktiga varv för mig och bilen. Sedan är det mycket spekulationer just nu. Det enda vi kan veta med säkerhet är att det kommer vara tre team i topp: Mercedes, Ferrari och Red Bull. Sen är vi resten i ett mittfält bakom och där är vi på nedre halvan just nu.

Bäst av alla i Barcelona var Ferrari och gamle Kimi Räikkönen - kan den 37-årige finländaren till och med bli världsmästare igen?

– Ferrari har imponerat hittills och det skulle vara coolt för Finland och oss i Norden om Kimi är med och slåss om det igen, men jag tror inte Mercedes och red Bull visat allt de har ännu.

"Det var väldigt överraskande"

På tal om Rosbergs avsked förresten, hur avundsjuka blev alla ni andra när Valteri Bottas fick världsmästarens plats?

– Haha, det var väldigt överraskande att Rosberg lade av och det är klart att Bottas fått en grym möjlighet att köra en otrolig bil. Det ska bli väldigt intressant hur han står sig sida vid sida med Lewis Hamilton.

Ditt eget mål för säsongen?

– Jag tog ingen poäng i fjol och det vill jag inte upprepa i år. Först och främst ska jag tillbaka till poängplats. Sedan är det alltid mycket fokus på din stallkamrat. Jag och Pascal Wehrlein kommer hela tiden jämföras med varandra. Han är ny från Mercedes talangsatsning och han blir en perfekt måttstock för mig. Det blir väldigt viktigt hur jag står mig mot honom,

Dina tankar inför premiären i Melbourne?

– Jag har bra minnen härifrån. För två år sedan kom jag på åttonde plats. Mitt bästa resultat hittills i formel 1. Det kanske inte är min favoritbana, det är en hybrid mellan vanlig bana och stadsbana, vi kör genom en park i Melbourne. Men jag ser väldigt mycket fram emot loppet.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.