Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

”Jag hade glömt att Dakar var så jobbigt”

Annie Seel är trött efter 40 mil rallytävling i den lilla bilen.
Foto: Jan-Erik Berggren
Britten Thomas Bell, är på 14:e plats efter sex körda dagar av Dakarrallyt. Det är i ungefär en sån här bil som Annie Seel tävlar som kartläsare.
Foto: Jan-Erik Berggren

RIYADH. Annie Seel drömde om att få tävla i Dakarrallyt ytterligare en gång.

Men ibland ska man se upp med vad man drömmer om, för drömmen kan bli sann. 

– Det är oerhört jobbigt, säger Annie Seel efter drygt 40 mil i den lilla sandbuggyn.

Annie Seel har tävlat i både bil och på motorcykel i klassiskas Dakarrallyt och efter en sen anmälan till årets tävling siktar hon och förare Annett Fischer på att vinna damklassen. 

Men satsningen har ett pris. En utpumpad Annie Seel sitter kvar i tävlingsbilen långt efter att den kommit till parkeringsdepån. Vi möter en tom blick och en utpumpad kartläsare på universitetsområdet i den saudiska staden Riyadh.

– Jag hade glömt att det var så jobbigt att tävla i det här rallyt. I går var en väldigt tuff dag.

Annie får en flaska vatten och letar efter energi i skålen med power bars.

Har det varit svårt att navigera?

– Ja, jag tycker det. Det är helt digitalt nu och vi får vår roadbook precis innan start. Det betyder att jag inte kan förbereda mig med egna noteringar och det gör att jag känner mig lite vilsen mest hela tiden, berättar Annie.

– Jag gillar det gamla sättet bättre när vi fick allt på papper och vi kunde arbeta igenom materialet på kvällen före. Då kände jag mg förberedd.

Lättare men svårare

Framför Annie i kartläsarstolen finns två stora bildskärmar. Där kommer information om vägen upp i tydliga symboler i olika färger.

– Det är enkelt att läsa av men det känns som att man inte har koll riktigt. Jag tycker att det här sättet är svårare.

Det har också märkts i tävlingen att Annie och Annett Fischer fått kämpa. Paret är långt ifrån täten i sin klass men har en bra chans att bli bästa bil där både förare och kartläsare är kvinnor.

Efter sex körde specialsträckor och en välbehövlig vilodag är paret på 25:e plats i sin klass, av 43 som var kvar i tävlingen på fredagskvällen i Riyadh. Paret är tvåa i damklassen, 20 minuter efter ledaren. Bättre går det då för Sebastian Eriksson som kör en av Mattias Ekströms två bilar i klassen. Eriksson är tvåa efter teamkamraten Francisco Lopez Contardo, Ekströms team EKS har chans att ta hem en meriterande dubbelseger. Teamet har två timmar tillgodo på Red Bull Off-Road Team USA på tredje plats. 

Annett Fischer kör en Yamaha och parets satsning sköts av etablerade X-raid, samma gäng som sköter satsningen åt Audi. X-raid har stor erfarenhet av den här tävlingsformen och har otaliga total- och delsegrar världen över.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.