Marcus Ericsson i Abu Dhabi inför helgens Foto: ANDRE/EIBNER-PRESSEFOTO / IMAGO/EIBNER IMAGO SPORTFOTODIENSTMarcus Ericsson i Abu Dhabi inför helgens Foto: ANDRE/EIBNER-PRESSEFOTO / IMAGO/EIBNER IMAGO SPORTFOTODIENST
Marcus Ericsson i Abu Dhabi inför helgens  Foto: ANDRE/EIBNER-PRESSEFOTO / IMAGO/EIBNER IMAGO SPORTFOTODIENST
Foto: PATRIK LUNDIN / BILDBYRÅNFoto: PATRIK LUNDIN / BILDBYRÅN
 Foto: PATRIK LUNDIN / BILDBYRÅN

"Jag är nervös – känns konstigt"

Publicerad

Marcus Ericsson har fortfarande inte gjort klar med något stall inför nästa år.

Inför säsongens sista tävling medger nu svensken att hans osäkra framtid stör honom.

– Det är oroande, säger Ericsson till Planet F1.

Marcus Ericsson har ännu en tung säsong bakom sig.

Med en tävling kvar av årets F1-säsong har 27-åringen från Kumla inte kört in några poäng i förarmästerskapet.

De gånger han har varit på väg mot en framskjuten placering har han tvingats bryta loppet med en krånglande bil.

Nu är Ericssons plats på gridden nästa säsong.

Detta på grund av Saubers nya motoravtal med Ferrari, som leder till att Ferrari sätter press på Sauber att låta Antonio Giovinazzi ta Ericssons plats i stallet nästa säsong.

– Jag är lite nervös, det känns lite konstigt att gå in den sista tävlingshelgen för säsongen utan att ha något klart inför nästa säsong, säger Marcus Ericsson och fortsätter:

– Det är oroande. Men samtidigt känner jag mig övertygad om att jag kommer att stå på gridden nästa säsong också. Men i den här branschen kan allt hända, och man kan inte var säker på något innan kontraktet är påskrivet.

 

LÄS OCKSÅ: Hotet mot Ericssons framtid i Formel 1

 

Marcus Ericssons oro inför 2018

Marcus Ericsson har kört totalt fyra säsonger i Formel 1, varav tre i Sauber. Inför nästa säsong avbrutit motoravtalet med Honda till förmån för Ferrari - och det är i princip klart att Charlec Leclerc ersätter Pascal Wehrlein i stallet nästa säsong, enligt Planet F1. 

– Jag är optimistisk att jag är en av två förare i stallet nästa säsong, sä länge som det inte blir två förare från Ferrari, konstaterar Marcus Ericsson. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag