Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Jag är fast här, jag får inte åka”

Expressen intervjuar Felix Rosenqvist under säsongen 2019 där han var med om en krasch under Indy500-loppet.
Felix Rosenqvist.Foto: THURMAN JAMES/CSM/SHUTTERSTOCK / THURMAN JAMES/CSM/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Rosenqvist med flickvännen Caroline Björkqvist.Foto: JOHAN ERIKSSON
Felix Rosenqvist.Foto: CHIP GANASSI RACING

NEW YORK. Indycarpremiären blåstes av i sista stund.

I stället för att vara mitt uppe i säsongen brottas Felix Rosenqvist med hur krisplanen för racingserien ska landa – och med den mentala pressen över hur coronaviruset lamslår USA. 

Nu får han köra racing på datorn i väntan på de tuffa utmaningarna som nya schemat kommer med.

– Det är tur att jag har min tjej Carro här, det är skönt just nu att man har varandra, säger Felix Rosenqvist. 

Med tre dagar kvar till kom beskedet att Indycarpremiären i St Petersburg i Florida skulle köras inför tomma läktare för att tygla virushotet. 

Med två dagar kvar – när Felix Rosenqvist, Marcus Ericsson och de andra förarna som bäst höll på att göra sig redo för träning och kval på plats i Florida – stoppades alltihop. 

– Första racet är man alltid extremt peppad inför, det slår aldrig fel. Man tycker det är den viktigaste säsongen i sitt liv vartenda år. Men ja, det är lika för alla, det är inte så mycket att göra åt, säger Felix Rosenqvist.

Nu är hela vårens tävlingar inställda. Premiären blir först i Texas i juni.

Om den planen håller, vill säga.

USA är det land i världen med flest bekräftade coronafall – över en halv miljon – och i Rosenqvists hemstat Indiana har dödstalet passerat 500. 

Han säger att den förlängda väntan på att säsongen ska komma i gång inte är det som är påfrestande.

– Men det är mentalt, det här… Det är ganska hårt i USA, man får knappt gå ut längre, så det är tufft. Vardagen är annorlunda. Man försöker hålla sig positiv på andra sätt än vad man var van med innan, så det är väl den utmaningen. Det är mest tråkigt. Sen är det tur att jag har min tjej Carro här, det är skönt just nu att man har varandra, det kanske det som är det viktiga. 

Felix Rosenqvist, som blev årets nykomling i Indycar i fjol, kan trots allt lufta sig vid huset. Han och Caroline Björkqvist flyttade ut från centrala Indianapolis till ett mindre samhälle norr om stan. 

– Det lite mer natur runtomkring och man kan gå ut och gå, och det är inte massa folk överallt, så jag skulle säga att det är ganska optimalt. 

Och tur är väl det, för 28-åringen från Värnamo kommer inte kunna flytta på sig ens om han ville den närmsta tiden. 

– Jag är fast här, jag får inte åka utanför landet. Teamet vill inte att jag gör det, för de vet inte om jag kommer tillbaks. Så jag stannar här.

Så hanterar svenskteamet coronakrisen

Rosenqvist kör för Chip Ganassi Racing (som också sajnade Marcus Ericsson inför årets säsong), och teamet jobbar hårt på att parera coronakrisens effekter. 

– I går satt vi i möten i flera timmar. Folk kopplar upp sig hemma. Det är ju svårt att jobba på med Indycar just nu. Men ingenjörerna har tydligen hållit sig rätt busy och gjort ganska mycket hemifrån, mer än vad jag har vetat. Och det känns som teamet hanterar det seriöst, det är inte bara att alla sitter inne och väntar. Det finns liksom en plan. 

På sikt kan det bli fråga om lönesänkningar i stallet, tror Rosenqvist.

– Vi har fått fullt betalt hittills men nu tror jag det har börjat snackas om att det kommer göra nån nerskärning här och där, för vissa anställda i vissa områden. Men racing är ju intressant för alla pengar är ju sponsorpengar egentligen. Jag tror att alla team, i och med tajmingen nu, har pengar från sponsorerna eftersom vi skulle börjat köra för ett tag sen, men vi gjorde inte det. Så på nåt sätt sparar teamen nästan pengar för att vi inte gör någonting och de har ändå fått in sponsorpengarna. Så det är en lite märklig situation. Men jag tror det kan få stora konsekvenser för racingen sen, nästa år framför allt. I och med att sponsorer drar sig ur.

– Jag tror inte Indycar kommer vara så farligt, men jag kan tänka mig att formel 1 kommer drabbas rätt hårt. Så det är såna grejer man är mest orolig för. Jag är inte så orolig för att man ska kunna ta sig igenom det här, men det är tråkigt att man är i en sport som egentligen lever på sponsorpengar, och när det blir sånt här som corona blir det inte prioriteten från stora företag att pumpa in pengar. Så vi får se vad som händer. 

Rosenqvists hemmaracing

I stället för att sitta i bilen och slipa på detaljer i körningen har Felix Rosenqvist och de andra förarna fått sitta vid en datorskärm i stället. Förarna kör simulerade race mot varandra i en ”iracing”-serie. 

Även om han saknar G-kraften och den fysiska sidan av riktiga racingen har simulatorn blivit ett värdefullt stöd. Tävlingsmomenten skiljer sig inte så mycket. 

– Det har ju blivit extremt bra, man blir bortskämd snabbt. Med tanke på att man kan köra hemifrån och det tar tre minuter att sätta i gång allting. Alla team i alla serier, de har ju simulatorkörning som är mer seriös när man träna inför ett race. Men de kostar flera miljoner och man måste ha tre pers som jobbar heltid för att ens få i gång simulatorn och det tar en timme att byta bana. Allt är jätteomständligt. Nu kan man sitta hemma och kvaliteten på simulatorn är inte jättelångt ifrån. Man kan gå upp på morgonen i morgonrock och hoppa i och köra en timme, och det är rätt häftigt att det blivit så lätt.

https://www.instagram.com/p/B-QpljHHeOW/

”Får absolut inte krascha första dagen”

Förutsatt att säsongen kommer i gång som planerat blir det ett annorlunda år. Schemat är tidsmässigt komprimerat, och har bland annat fått två helger med dubbla race efter varandra.

– Det blir en helt annan utmaning. Det kan bli mer såna grejer som att man absolut inte får krascha den första dagen för då kan det vara svårt att få ihop bilen till andra dagen och då kanske man missa två race, säger han.

Rosenqvist jämför med när han körde formula E.

– Då körde vi två–tre såna där om året. De var väldigt tuffa att ta sig igenom. Alla var extremt utmattade – inte bara förarna, utan varenda kille i hela teamet var helt slut efter det där. Men det är rätt effektivt. 

Dessutom väntar fler ovalrace, något som Felix Rosenqvist, som så många rookies, kämpade med under förra säsongen.

När Indycar kommer till Iowa blir det en sån dubbelhelg – på ovalbana. 

– Det känns rätt bra. Det är ett speciellt race. Väldigt liten bana och man kan vara ganska aggressiv i racet. Att ha två såna på samma helg känns väldigt bra, för man kan nog lära sig väldigt mycket första dagen och sen verkligen se ett resultat andra dagen på att man blivit bättre. För det har ju fortfarande varit så att varenda gång jag varit på en oval så har varje dag känts bättre än den förra.

Vänskapen med Marcus Ericsson

Felix Rosenqvist är också nöjd med stallets svenska förstärkning Marcus Ericsson.

– Vi umgås jättemycket, och min tjej umgås mycket med Marcus tjej så det har varit kul, säger Rosenqvist.

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist.Foto: TT

Båda svenskarna har haft Indianapolisområdet som bas sedan de började köra Indycar, så svenskhänget har inte påverkats så mycket av Ericssons byte. Det har däremot stallet: 

– Teamet har förändrats ganska mycket i och med att det blivit en till bil och en helt ny crew på Marcus bil, som kommer från sportvagnsprogrammet. Så de har kommit med mycket kunskap och feedback, så jag tycker det har varit väldigt positivt. En rätt annorlunda feeling från förra året, på ett bra sätt. Nu är det bara själva racen som saknas.

Nya planen: Så ska Indycar köras i år

Efter flera tvära kast i schemaläggningen sedan premiären i Florida ställdes in ser planen ut så här: 

Första loppet för säsongen ska köras på Texas Motor Speedway den 6 juni.

Fem av loppen som skulle ha körs under mars–maj har ställts in, och tre av dem (däribland ursprungliga premiären i St Petersburg och klassikern Indianapolis 500) har skjutits upp. 

Indy 500 ska köras den 23 augusti.

Flera andra lopp har tillkommit, så det totalt antalet race i kalendern är i nuläget 15.

Om serien kommer i gång som planerat är avsikten preliminärt att St Petersburg-racet går som säsongsavslutning. Datum för det beror på när man kommer i gång, och om fler lopp måste flyttas först.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.