Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hyllningen till ikonen i det klassiska loppet

Marcus Ericsson - med sin nya hjälm - i depån under träningarna på Indianapolis Motor Speedway.Foto: Privat
Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist. Foto: Alex Elgh
Marcus Ericssons specialgjorda hjälm till söndagens Indy 500. En svensk hjälm med retrokänsla och tre kronor - som en hyllning till hemlandet och legendaren Ronnie Peterson. Foto: Privat
Foto: WALTER G ARCE SR GRINDSTONE MEDI / ZUMA PRESS TT NYHETSBYRÅN

På söndag avgörs klassiska racerloppet Indy 500 på Indianapolis Motor Speedway.

Normalt en spektakulär publikfest inför 400 000 åskådare. Nu är Indianapolis Motor Speedway stängd för publik.

– Det är klart att det blir konstigt, men vi är glada att vi får köra överhuvudtaget, säger Marcus Ericsson, som kommer hylla legendaren Ronnie Peterson.

På söndag, klockan 20.30 svensk tid, körs den 104:e upplagan av Indy 500. 

33 förare i farter upp till 370 km/h gör upp om segern i det klassiska loppet, som Marcus Ericsson har kallat ”motorsportens Super Bowl”.

Marco Andretti står i pole position. 

Bekant namn? 

Ja, det här är legendaren Mario Andrettis barnbarn. Farfar Mario var teamkompis med Ronnie Peterson i Lotus i formel 1 på 70-talet. 

Marcus Ericsson hade elfte snabbast tid i kvalet förra helgen och Felix Rosenqvist landade på 14:e plats.

Gör du ett litet misstag kan du krascha ordentligt

Svenskarna är med i fajten om slutsegern på söndag.

Hur mäktigt är det att vara med i Indy 500?

– För mig var det första gången förra året, det var dessutom första gången jag tävlade på en ovalbana. Det var ett av mina bästa race i fjol, jag låg åtta efter mer än halva loppet, då jag tyvärr gjorde ett misstag i depån, som blev dyrbart. Hade jag blivit topp åtta som rookie, så hade det varit en sensation. Så jag har ändå goda minnen därifrån. Nu har jag mer erfarenhet och det känns som en jävla skillnad, säger Marcus och fortsätter: 

– Det tuffaste med att köra på Indianapolis Motor Speedway är hastigheterna. Det finns inga marginaler när man är där ute hjul mot hjul med 32 andra förare. Gör du ett litet misstag kan du krascha och göra dig illa ordentligt. Man ligger verkligen på gränsen hela tiden och då betyder erfarenhet otroligt mycket. Det gör det lite svårare för såna som Felix och mig.

Marcus leder svenskduellen

De båda svenskarna är inne på sin andra säsong i Indy Car, Felix gjorde succé och utsågs till årets rookie i fjol. I år har Felix vunnit ett race, men totalt är Marcus lite bättre med en åttonde plats i förarstatistiken, Felix är nia.

Båda svenskarna har fått beröm under året, då corona stökat om en hel del och det bara har genomförts åtta tävlingar. 

– En del har blivit inställt, andra tävlingar har vi haft lite publik. Det är klart att det har varit väldigt speciella förutsättningar. Det har inte varit optimalt alls, men det gäller att göra det bästa man kan, säger Marcus.

Är du nöjd?

– Jag är tävlingsmänniska och då är du aldrig helt nöjd förrän du är nummer ett. Men under omständigheterna tycker jag att jag har gjort en bra säsong. Jag har varit topp tio i alla race utom i premiären i Texas då jag tvingades bryta på slutet. Jag har levererat stabilt med en hög lägstanivå. Nästa steg är en riktig fullträff. Och det kommer - förr eller senare.

Felix flåsar dig i nacken - vad säger du om hans säsong?

– När han vann så visade han att han kan vara en av de absolut bästa förarna. Det var jäkligt imponerande hur han gjorde det, det var kul att se.

På tal om svenska racerförare, Marcus Ericsson har plockat fram en specialgjord hjälm till Indy 500.

– Tanken var att jag ville göra något inspirerad av Ronnie Peterson. Det är retrokänsla, en simpel design, blått och gult och tre kronor. Jag tycker den blev jäkligt cool.,

Även under åren i formel 1 så hedrade Marcus Ericsson Ronnie Peterson några gånger på liknande sätt.

– Han är den störste inom svensk motorsport, han är från Örebrotrakten, precis som jag. Han betydde enormt mycket för motorsporten hemma och i hela Sverige. Så det känns kul att kunna hylla honom så här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.