Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hotet mot rallyfesten - utländska miljoner

Foto: Anna-Lena Bergqvist
Foto: Micke Fransson/Tt

LÖVÅSEN. Det svenska rallyt lockar tusentals besökare till de värmländska skogarna varje år.

Men snart kan det vara slut på korvgrillandet, öldrickandet och påhejandet längs rallybanorna i Sverige.

Ekonomiska muskler på andra sidan jorden kan sätta ett stopp för den svenska rallyfesten.

– Det hade varit väldigt synd, för detta är ett fantastiskt arrangemang, säger den norske rallyföraren Henning Solberg.

Vi är på väg till Colins Crest, hjärtat av det svenska rallyt. Hit strömmar tusentals motorfans varje år för att se tävlingens förare ta sig an det klassiska hoppet, där bilarna flyger upp emot 40 meter.

Redan timmar innan den första föraren väntas passera vid hoppet, inbäddat i de värmländska skogarna drygt två mil norr om Sunne, ringlar en lång rad bilar fram till parkeringsplatsen för evenemanget.

En overallklädd man kör oss med fyrhjuling den sista kilometern in i skogen, där det inte går att ta sig fram med bil. Ju längre fram vi kommer, desto mer ökar ljudnivån från de exalterade rallysupportrarna på plats, desto mer sticker det i näsan från brasornas rök, och desto fler flaggor dyker upp mellan träden.

Med oss på fyrhjulingsfärden är Lena Brinch från norska Hadeland. Hon har brutit foten och tvingas ta sig fram på kryckor, men det är ingenting som stoppar henne från att följa svenska rallyt på nära håll.

– Det här vill jag absolut inte missa, det är höjdpunkten på året, säger Lena Brinch.

Fans från Finland, Norge, Estland, Frankrike och Nya Zeeland har hittat hit, till de snötäckta granarna och tjälfrusna marken.

Vid sidan av hoppets kant har arrangören byggt upp ett tält, där en speaker informerar publiken om läget i loppet. Där står också en adrenalinstinn norrman som försöker få rallypubliken att stämma in i ett gemensamt jubel. Det går så där.

 

Tävlingen inte sååå viktig

– Ska jag vara ärlig är man främst här för umgänget. Tävlingen spelar inte så stor roll, säger Ann-Sofie Jonsson från Vårgårda, som sitter och grillar korv bredvid en finsk flagga som vajar i vinden.

Till slut vinner den norske speakern publikens engagemang, när Eyvind Brynildsen slår till med det längsta hoppet på Colins Crest någonsin – 45 meter. Folkfesten är ett faktum.

– Det här är livet, säger Lars Forsberg, som arbetat som mekaniker åt den förre rallystjärnan Thomas Rådström, vinnare av svenska rallyt 1994.

Men nästa år kommer Lars Forsberg med stor sannolikhet sitta och dricka sitt termoskaffe någon annan stans. Det finns ett hot mot festen i de värmländska skogarna.

Har körts ända sedan 1950

Svenska rallyt har bara ställts in två gånger sedan det traditionsenliga loppet drog i gång 1950. 1974 satte oljekrisen stopp för folkfesten, och 1990 var det den milda väderleken som spökade.

2009 ingick inte tävlingen i VM-serien, och kördes därför inte då heller.

Nu finns det en risk att ett liknande scenario kan komma att uppstå redan nästa år.

Det svenska rallyt är en av 14 deltävlingar i rally-VM, men inget kontrakt är skrivet med VM-arrangören WRC för nästa år. Och för dem finns det mer pengar att hämta i storsatsande nationer som Japan och Kanada, nationer som är villiga att hosta upp runt 50 miljoner för ett värdskap.

 

Sverige har för få kunder

Ett belopp som är tio gånger så stort som det svenska rallyt betalar i dag.

– VM-arrangörerna vill ha mer pengar. Vi är inte överens, har tävlingens vd Glenn Olsson tidigare sagt till Radiosporten.

– Det är ett riktigt stort hot. De vill vara där det är mest kunder, och det är det inte i Sverige, säger den förre rallyföraren Sören Nilsson, som även jobbat som expertkommentator för Radiosporten.

61-årige Marko Huttinen är Ann-Sofie Janssons pappa. Det är han som har släpat med sig den finska flaggan och kört den ned i en snöddriva bredvid rallybanan. När jag för hotet mot svenska rallyt på tal ställer han ner sin kopp med varm choklad, som han har blandat ut med Minttu, i snön och suckar.

– Om det inte blev av skulle jag gå hem och gråta, säger han.

Huttinen har följt rallyt på plats sedan 1976, och för honom skulle det personligen vara en stor smäll att gå miste om den stora motorfesten.

 

Stoppades från att köra

För Arne Rådström och Tomas Nilsson kan ett uteblivet rally även få ekonomiska konsekvenser.

I år var det tänkt att de båda, Rådström som förare och Nilsson som kartläsare, skulle delta i rallyts historia klass för tredje gången.

Den klassen, som körs med bilar av äldre modeller, fick dock ställas in för att inte slita på de redan hårt utsatta banornas underlag. I år fick de i stället närvara på ett event för deras eget team, några kilometer norr om Colins Crest. Svenska rallyt innebär ett stort lyft för deras varumärke.

– Det här ett väldigt viktigt nätverk för oss och våra sponsorer, säger Rådström.

Vad skulle det innebära för er om svenska rallyt inte skulle genomföras igen?

– Det skulle vara en katastrof. Och det vore tragiskt för hela Värmland.

Just nu är inget beslut taget i frågan, och tävlingens vd Glenn Olsson sitter i möten hela helgen för att diskutera rallyts framtid.

Nu får tävlingen hoppas på de lokala ekonomiska krafterna i Värmland.

– Jag hoppas verkligen att företag och hela området ställer upp bakom rallyt och stöttar bättre än vad man gör i dag, säger Tomas Nilsson.

Flera förare vittnar om att Svenska rallyt är en höjdpunkt för VM-cirkusen.

– Det här är min favorittävling, säger sammandragets tvåa Hayden Paddon.

 

Då sjunker mungiporna

När den ständigt leende norrmannen Henning Solberg får höra talas om hotet mot rallyt sjunker hans mungipor en aning.

– Det finns ju pengar till andra sportevenemang i Sverige. Varför skulle vi inte kunna lösgöra pengar till Sveriges största idrottsevent? För det är vad det är, säger Solberg.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.