Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hemliga miljonerna bakom oväntade Ericsson-planen

Marcus Ericsson Foto: DPPI / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE
Marcus Ericsson. Foto: NURPHOTO - S / XAVIER BONILLA/NURPHOTO/SIPA USA SIPA USA
Kimi Räikkönen och Marcus Ericsson. Foto: DPPI / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE

Marcus Ericsson förlorar sin förarplats i Sauber – men får vara kvar i stallet i en ny roll.

Nu menar Blick att Saubers beslut har att göra med hemliga sponsorpengar från ett svenskt storföretag.

Tisdagens besked kom inte som en överraskning för de som följt med i turerna kring formel 1-stallet Sauber den senaste tiden.

Uppgifterna har cirkulerat ett tag – men till slut bekräftade stallet att Marcus Ericsson tvingas bort från sin förarplats nästa år. I stället kliver Antonio Giovinazzi in från Ferraris akademi, bredvid veteranen Kimi Räikkönen .

– Jag skulle ha älskat att få fortsätta köra, men att kunna ha en förare som Kimi Räikkönen är en otrolig möjlighet för teamet. Jag kommer att fortsätta ge allt jag har för teamet, som jag alltid har gjort, sa Ericsson i ett pressmeddelande.

Ja, Ericsson kommer faktiskt att finnas kvar i Sauber även under nästa säsong. Då i rollen som tredjeförare och varumärkesambassadör.

Den svenske motorprofilen Janne ”Flash” Nilsson menade att den nya rollen var ett märkligt påfund från Saubers sida.

– Jag är osäker på vad tredjechaufför och brand ambassadör är, det är ett snyggt sätt att säga hej då, sa Nilsson under tisdagen.

 

Uppgifter: Sponsorerna bakom nya rollen

Enligt Roger Benoit, mångårig formel 1-reporter på tidningen Blick, kan ”Flash” Nilsson ha en poäng i sitt resonemang. Benoit menar att det svenska storföretaget Tetrapak har pumpat in stora summor pengar i företaget – och att den nya rollen för Marcus Ericsson ska ses som plåster på såren för deras engagemang i stallet.

Benoit menar att betydligt större summor pengar kommer från Ferrari, som gått in både ekonomiskt och resursmässigt i Sauber, men att Tetrapak står för en betydande del.

”Hur mycket pengar som kommer från Italien vet bara ett fåtal. Men det är osannolikt att tro att det är nog för att hålla i gång det snart 500 personer stora teamet”, skriver Blick-reportern i en krönika.

 

Förnekade uppgifterna om företagen

I juli 2016 skrev Forbes att svenska storföretag gått in med nära 300 miljoner kronor i Sauber för att rädda stallets säsong. Blick påstod sig sitta på ytterligare detaljer, och menade att det rörde sig om ett investmentbolag med kopplingar til Tetra Laval, Rausing-företaget där Tetrapak ingår.

Tidigare har klädföretaget H&M också uppgetts vara sponsorer till Sauber. Ericssons rådgivare Eje Elgh har tidigare dementerat uppgifterna kring både H&M och Tetra Laval.

– Projektet Marcus Ericsson har ingenting med varken Hennes Mauritz eller Tetrapak att göra, sa Elgh till Viasat för två år sedan.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!