Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Han kan tacka Marcus Ericsson för misstaget

Foto: KAMIL KRZACZYNSKI / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: KAMIL KRZACZYNSKI / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Det snackas mycket om vilken taktik som är den bästa för att vinna Indy500.

Sen kan man också göra som fransmannen Simon Pagenaud.

Kör snabbast av alla direkt från startflaggan.

Pagenaud kan också tacka Marcus Ericsson för misstaget som la up matchbollen.

Då och då såg det ut att bli en trevlig svenskdag. Felix Rosenqvist körde en egen strategi som kunde ha visat sig vara rätt på slutet och Felix fick känna på hur det är att köra i ledning i Indy500. Jag är säker på att han trivdes i den positionen och gärna kommer tillbaka.

Marcus Ericsson smög med smart och tog rygg på flera rutinerade förare på sin väg till en stabil topp-tio-placering. Men Marcus gjorde ett förödande misstag vid sitt näst sista depåstopp. Lite för hög fart och lite för okänslig på bromsarna – sen var den här dagen förstörd för Marcus. 

Ex-F1-förarens misstag kostade också för bland andra Felix Rosenqvist och Scott Dixon då säkerhetsbilen gav Simon Pagenaud ett perfekt läge att dra fördel av sin tidiga offensiva taktik. Pagenaud tog ledningen tidigt och hade befälet över loppet fram till strax före Ericssons misstag. Då såg taktiken att köra snabbt och ta tidigare depåstopp än konkurrenterna ut att straffa sig. Men tack vare flera långsamma varv bakom säkerhetsbilen kunde Pagenaud lägga upp en perfekt strategi inför de sista 50 varven. 

Fransmannen var iskall på slutvarvet då han klarade varje attack från Alexander Rossi. Han släppte förbi Rossi i exakt rätt läge för att kunna hinna ta tillbaka ledningen och segern.

Att följa Indy500 och försöka hänga med i de olika taktiska svängningarna är svårt och jag undrar om ens teamen ibland förstår hur de ska lägga upp loppet. 

De föll på orutin

Både Marcus och Felix Rosenqvist föll på orutin. Rosenqvist hade oturen att hamna mitt i en krasch mellan Graham Rahal och Sebastien Bourdais. Men det var också en smula orutin att inte i tid se vad som hände framför på banan. Marcus Ericssons misstag såg verkligen klantigt ut men är också typiskt för en orutinerad förare. Felix kraschade på träningen och sa själv före loppet att det betytt mycket för hur det gått i kvalet och därmed för förutsättningarna i loppet.

Indy500 2019 var ett tydligt läroår för våra svenska stjärnor.

Jag tar ändå med mig svenskarnas entusiasm inför tävlingen. Både Marcus och Felix såg ut att älska Indy500, älska farten på den snabba ovalbanan och älska utmaningen. Det fanns ingen rädsla i deras ögon när de i Viasats fina sändningar försökte att förklara och berätta stämningen i den nya hemstaden Indianapolis. De visste inte riktigt vad som väntade dem men de visste att de gillade det. Båda två har kvaliteer som räcker för att vinna Indy500 någon gång i framtiden och göra om Kenny Bräcks bedrift från 1999.

Simon Pagenaud fyllde 35 år för bara en vecka sedan och firade segern med den traditionella mjölkkannan. Fransmannens sista 10 varv var mästerliga och han visade både snabbhet och taktisk kyla.