Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Han har inte pratat med mig sen dess”

Felix Rosenqvist. Foto: RYAN REMIORZ / AP TT NYHETSBYRÅN/ NTB SCANPIX
Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist. Foto: ANTON JOHANSSON / TT NYHETSBYRÅN
Rosenqvist i sin bil. Foto: PAUL HENNESSY / POLARIS POLARIS IMAGES

Felix Rosenqvist gjorde succé i Indy-premiären, även om han själv är besviken över att han missade prispallen. 

Men argast var konkurrenten Will Power efter en fräck omkörning av den svenske rookien.

– Han är känd för att inte tåla att bli omkörd. Han har inte pratat med mig sedan dess. Men nu har jag visat att jag kan slåss om vinster direkt, säger Rosenqvist i en stor intervju med SportExpressen.

Svenskens fräcka omkörning av rutinerade Will Power i säsongens första Indyrace var den stora snackisen efter loppet på stadsbanan i St Petersburg, Florida, för två veckor sedan.

– Ärligt talat, så tänkte jag inte på vem jag körde om. Jag är rookie här och har knappt lärt mig färgen på de andra bilarna och vem som är vem, medger Rosenqvist.

38-årige Will Power är en legend i motorsportvärlden, han har både blivit mästare i Indycarserien (2014) och vunnit klassiska loppet Indy 500 (i fjol).

– Han är känd för att inte tåla att bli omkörd. Han har inte pratat med mig sedan dess. Men nu har jag visat att jag kan slåss om vinster direkt. Det var en fantastiskt kul första tävling, men det var både kul och en liten besvikelse eftersom jag inte kom på prispallen, säger han.

Men att bromsa sig förbi Will Power, som du gjorde, så gör väl inte en rookie?

– Haha, det finns ingen anledning att backa ur i det läget. Sånt där får man självförtroende av och sedan tänkte jag bara: ”let´s go for the win”. Jag visste ingenting om hur det skulle bli första racet i Indycar, jag hade ingen aning om hur jag ligger till jämfört med andra. Men nu kommer jag gå för vinster. 

 

Rosenqvist har nobbat formel 1

Felix Rosenqvist är ingen normal, blyg rookie. 28-åringen från Värnamo debuterade tyska i formel 3-mästerskapet våren 2010 och körde sedan formel 3-bilar i fem år. Han vann flera lopp och slutade som mästare 2015.

2016 värvades han till storsatsande formel E och det blev ytterligare pallplatser, bland annat i Berlin och Hong Kong.

Hösten 2018 skrev han kontrakt med klassiska Chip Ganassi Racing i Indycar, där han är teamkompis med regerande mästaren Scott Dixon.

Felix Rosenqvist har aldrig haft tunga sponsorer som hjälpt honom fram i den tuffa motorsportvärlden och han har nobbat jobberbjudanden i formel 1.

– Racing kommer aldrig vara en perfekt sport. Du behöver sponsorer på vägen upp och det gör att en del talanger sorteras bort för tidigt. Ingen som inte har egna sponsorer får köra formel 2, där finns inga fabriksteam alls. 

Även i formel 1 vill väl vissa team att du har sponsorer med dig? 

– Ja, en del team kräver det, men inte alla. Själv kunde jag inte få ihop en budget för att köra formel 2. Och där behöver man verkligen sponsorer, säger Felix.

 

Pappan investerar i sonens formel 1-stall

Förre formel 1-föraren Marcus Ericsson hade bra uppbackning av sponsorer under sina år i formel 1, men hade naturligtvis inte kört där i fem år om det bara handlat om pengar. Däremot har formel 1-föraren Lance Stroll blivit ifrågasatt, då hans pappa Lawrence Stroll är en miljardär som investerat stora pengar i sonens racingstall Racing Point (före detta Force India).

Men Rosenqvist gnäller inte.

– Så här är det i motorsport. Det är en orättvis värld på vägen upp, det vet alla. Men det är en utmaning också. Och till sist är det de riktigt duktiga som hamnar i toppserierna.

Dina egna tankar om formel 1?

– Jag tänker inte så mycket på det. För några år sedan hade jag seriösa förfrågningar från formel 1-team som ville ha in mig som tredjeförare. Men en sådan sits har jag aldrig velat ha. Ska man bli bättre, då måste man köra.  Så tänker jag. Ska jag ta mig till formel 1, så ska det vara för att jag levererat resultat i andra serier, säger han och fortsätter:

– Jag vill självklart köra i formel 1. Det har alltid varit det största målet. Men nu tänker jag inte alls på det. Nu är det fullt fokus på Indycar. 

 

Lagkompisen är femfaldig mästare

Att Rosenqvist fick plats i toppteamet Chip Ganassi var tack vare en testkörning 2016.

– Då hade jag kört några lopp i Indylightserien här i USA och var i formula E. Jag fick köra Scott Dixons bil, han som jag sett på tv när jag var liten när han tävlade mot Kenny Bräck. Och nu är jag och Scott i samma team!

39-årige Dixon är femfaldig mästare och har också vunnit klassikern Indy 500.

Han kom tvåa i säsongens första race, men pratade nästan mer om sin nye svenske lagkompis. 

I formel 1 är din teamkamrat ofta sin värsta rival, hur är det i Indycar?

– Jag aldrig haft den mentaliteten mot en teamkompis och Scott är likadan. Vårt fokus är att driva teamet framåt. Vi har inga hemligheter för varandra. Vi är på samma sida och så vill Ganassi ha det.

På söndag är det dags för säsongens andra lopp, på racerbanan i Austin, där det även körs formel 1-lopp.

- Det blir en helt annan utmaning än första loppet som var på en stadsbana. Det kommer bli bra racing. 

Lite fördel Marcus Ericsson, kanske, som kört formel 1 där.

Hur upplever du svenskduellen?

Rosenqvist tonar ner det precis som Ericsson och svenskarna har blivit goda vänner, har lägenheter i samma hus i centrala Indianapolis.

– På banan bryr jag mig inte om vem jag kör mot. Jag vill slå alla. Sen tycker jag bara det är kul att vi är två svenskar. Det är en kul grej för hela racing-Sverige, säger Rosenqvist, som pratar mer om att svenskarna ska hamna på pallen båda två samtidigt.

- Tids nog kommer det säkert hända, säger Rosenqvist.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!