Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Hade varit helt sjukt egentligen”

Marcus Ericsson. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den gångna helgens race i Singapore slutade med en elfte plats för Ericsson. Foto: FRANCK ROBICHON / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: JARNO KUUSINEN / STELLA PICTURES JARNO KUUSINEN

Aldrig tidigare har Marcus Ericsson suttit i en så pass eftertraktad bil. 

Det kommer dock med både för- och nackdelar, och nu gäller det för svensken att prestera på topp – för att inte riskera att förlora sin plats i formel 1.

– Det är hård konkurrens, så det gäller att jag jobbar stenhårt, säger Marcus Ericsson.

Årets silly season i formel 1 har varit galnare än på länge. För en vecka sedan skakades motorsportvärlden av nyheten den tidigare världsmästaren Kimi Räikkönen lämnar Ferrari – för att i stället köra de två kommande åren med Sauber. 

Det är samma team som Räikkönen körde med under sin fösta säsong i formel 1, och det team som svenska Marcus Ericsson kört med under de senaste fyra säsongerna.

– Det var rätt stora nyheter för mig med, jag trodde inte att han skulle gå till Sauber. Men det händer mycket i formel 1. Det här var en överraskning men det är kul för teamet att de lyckas signa en så högt rankad förare som Kimi, någon som kanske är den mest populära i hela formel 1, säger Marcus Ericsson.

Är han någon som du själv sett upp till när du var yngre?

– Ja, det var han. När han började körde jag fortfarande gokart hemma i Sverige. Jag kommer ihåg att man kollade formel 1 med pappa på söndagar och Schumacher vann allt, men även Kimi var en stor profil redan då, och lite av en idol för mig. Att ha fått köra mot honom de sista fem åren har varit riktigt häftigt, och om jag skulle få bli teamkamrat med honom nästan 20 år senare så hade ju det varit helt sjukt egentligen.

Vilka förare umgås du mest med?

– Jag och Kimi pratar lite ibland. Vi har en del gemensamma intressen och snackar en del hockey. Men den jag är tajtast med är Daniel Ricciardo, som jag känner sedan 10 år tillbaka när vi körde tillsammans i England. Vi går ut och käkar ibland och hittar på grejer, men man har så himla späckade scheman så man hinner inte göra så mycket utanför banan under racehelgerna.

 

”En drömchans för honom”

Räikkönens plats hos Ferrari kommer att övertas av supertalangen Charles Leclerc, som gör sitt första år i formel 1 och är Ericssons nuvarande teamkamrat.

– Det är en drömchans för honom. Det finns ingen tvekan om att han är otroligt duktig förare, men han är även en schyst person. Jag är glad för hans skull, men det ska också bli kul att se hur han klarar av det. Han har bara kört en säsong och att gå till ett sånt team blir en stor utmaning. Det ska bli intressant att följa.

Kvar finns då Marcus Ericsson. Den 28-årige svensken gör sin femte säsong i formel 1 och sitt fjärde år tillsammans med Sauber – ett team som blivit allt mer eftertraktat. Sauber har de senaste åren fått en betydligt mer stabil ekonomi, vilket i sin tur lett till mer konkurrenskraftiga bilar.

För Ericsson, som fortfarande inte har ett kontrakt skrivet för nästa säsong, innebär det att allt han gör just nu kan bli avgörande för hans framtid i formel 1.

– Det är lite det som är frågan nu, vad händer med mig? Jag har vetat att konkurrensen om platserna är tuffare än någonsin, och det visade inte minst en sån sak som att Kimi signar. Så nu finns det bara en plats kvar och då gäller det för mig att jag verkligen levererar och visar att jag ska vara den som sitter bredvid Kimi i den andra bilen, säger Ericsson.

Vad tror du om dina chanser att köra nästa år?

– Det är svårt att säga. Jag tycker ändå att jag har utvecklats och levererat bra i år och gjort en bra säsong, jag har tagit poäng och gjort många bra race. Sedan om det räcker eller inte är svårt för mig att sia om. De känner mig väl och vet vad de får, vilket talar till min fördel, men det är många andra faktorer som spelar in så får helt enkelt vänta och se.

Känner du av pressen?

– Det är klart. Den här tiden är alltid tuff på grund av att man ofta kör för framtiden. Men det är faktiskt en av de saker som jag ser som mina styrkor. När det är som mest press och som mest tryck så brukar jag leverera som bäst och köra på min bästa nivå. Det är konstigt men jag trivs nästan med att ha den pressen på mina axlar.

Just förmågan att prestera i slutet av säsongen är något som Ericsson visat flera gånger tidigare, då han flera gånger haft sina allra bästa resultat under säsongens andra halva.

– Jag har skämtat lite och sagt att jag är som en hockeyspelare som är bra i slutspelet, en slutspelslirare.

Vad mer specifikt är det du behöver förbättra just nu?

– Nu när vi är i mittfältet och slåss om poäng var och varannan helg så måste jag försöka leverera så mycket poäng som möjligt, och samtidigt göra bra prestationer utan några misstag. Det är huvudfokus. Sen nu när jag har Charles bredvid mig som ska köra för Ferrari så är det klart att kan jag leverera på liknande nivå eller bättre nivå så är det något som stärker mina aktier oerhört mycket.

Förhandlingarna med teamet är dock något som Ericsson helst överlåter åt andra.

– Jag försöker hålla mig utanför det. För mig som förare är det bättre att lägga allt fokus på att leverera på banan, så får människorna runtomkring mig ta hand om det andra.

”Otroligt fysisk och mental ansträngning”

Ericsson har nyligen kommit hem från helgens lopp i Singapore. Banan är en av de mest krävande på formel 1-kalendern – vilket något som svensken kan vittna för.

– Det är det tuffaste loppet på året. Det är en otrolig fysisk och mental ansträngning, redan efter en halvtimme är man överhettad och börjar bli uttorkad. Men det var positivt för mig i år, jag kände mig riktigt stark och det var skönt att få ett kvitto på att det hårda jobb man lagt ned gett utdelning. Det var rätt många förare som såg betydligt mer slitna ut än mig efteråt...

Trots den positiva känslan räckte det dock bara en elfte plats för Ericsson i loppet. Det är tredje gången i år som svensken är precis utanför den nu så viktiga poängplatsen.

– Det var surt att missa. Det hade varit jäkligt gött att få en poäng med sig, men jag tyckte ändå att vi gjorde en bra insats.