Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Glädjetårar – det gick inte att hålla tillbaka”

På lördagen vann Marcus Ericsson sitt första race i Indycar, då han var först över mållinjen i loppet i Detroit.
Foto: DARRON CUMMINGS / AP TT NYHETSBYRÅN

Först kraschade Felix Rosenqvist våldsamt och fördes med ambulans till sjukhus.

Sedan slutade en dramatisk kväll i Detroit med att Marcus Ericsson vann sitt första Indycar-race.

– Ja, det var absolut glädjetårar efteråt, det gick inte att hålla tillbaka, sa han till SportExpressen i natt.

SportExpressen pratade med 30-åringen från Kumla vid 02.30 natten till söndag. Klockan var då 20.30 i Detroit och Marcus var fortfarande kvar på banan, flera timmar efter sin historiska seger.

– Det är en sjuk känsla och så jäkla efterlängtat. Det har varit mycket motgångar och tuffa tider de sista åtta åren. Med dåliga bilar i formel 1 och Indycar är en tuff serie. Jag tycker inte om att skylla på otur, men det har varit mycket stolpe ut för mig. Nu vände det och var stolpe in i stället, sa han.

Enda oturen för Marcus just den här gången var att hans flickvän Alexandra Zaitseva åkte hem till Sverige i onsdags.

– Ja, det var förstås synd. Jag ringde henne direkt efteråt och hon var såklart glad för min skull. Men när hon åkte sa jag: ”jag lovar dig, nu kommer första segern”. Och så blev det så. Men när vi pratade nu i kväll så sa jag att jag ska vinna ett race till när hon kommer tillbaka, berättade Marcus och skrattade glatt.

Röd flagg som ändrade allt

Annars såg det länge ut som det var upplagt för seger för Will Power i lördagens lopp 

Han var länge i ledningen, men med sex varv kvar körde Romain Grosjean in i muren och det blev röd flagg.

Alla förare fick åka in i depå och invänta omstart.

Först i ledet stod Power.

Tvåa var Marcus Ericsson.

Det var just här i Detroit som Ericsson tog sin första pallplats i Indycar, när han kom tvåa i fjol.

Allt pekade på att han skulle bli tvåa igen.

Då fick inte Will Power i gång bilen, som enligt rapporterna blev överhettad - desperata mekaniker försökte lösa problemet, utan att lyckas.

”Jag skulle inte släppa förbi någon”

I stället återvände förarna ut på banan med Ericsson i ledningen och efter två varv under gul flagg, var det fullt ös tre sista varven.

Verkligen fullt ös!

Marcus Ericsson jagades av ett samlat startfält och det blev oerhört dramatiskt.

Vad tänkte du de sista tre varven?

– Jag satte press på Power hela tiden. Jag var minst lika snabb, om inte snabbare. När det blev röd flagg så tänkte jag direkt: det här är min chans att vinna, nu kör jag om honom i slutet,

– Sen fick han inte igång bilen och då tänkte jag bara: det här är min dag. Jag visste att konkurrenterna skulle jaga mig, men jag var så jäkla fokuserad, det var mitt race, jag skulle inte släppa förbi någon.

Det såg ut som glädjetårar efteråt?

– Ja, det var glädjetårar efteråt, det gick inte att hålla tillbaka. Det var en sån jäkla lättnad. En sån glädje. Så mycket känslor.

Visst, tufft för Will Power - men det var verkligen på tiden att turen var på din sida?

– Exakt så. Det har jag sagt flera gånger i kväll. Visst, jag lider med Power och jag har själv upplevt när det hänt saker helt utom ens egen kontroll i race, det är inte roligt. Men som sagt: det var dags för mig att ha turen på min sida.

Det var en läskig start på racet när Felix Rosenqvist kraschade och fick åka ambulans. Han mår bra trots en jäkla smäll - men vad tänker man som vän och kollega när något sådant händer i början av ett race?

 – Det är otäckt. Först såg jag bara att han hade kraschat och visste inte hur illa, sedan såg jag hur bilen stod och fick höra att det troligen var gasen som hängt sig. Och det är det värsta som kan hända, när gasen hänger sig.

– Sen såg jag personalen jobba med honom. Det var riktigt otäckt. Jag har inte pratat med honom ännu, men jag blev glad när jag fick höra att han ändå mår bra.  

I helgen kör ni dubbla race, så du kan inte fira så vilt - men lite champagne har det väl blivit?

– Ja, det blev lite champagne på prispallen. Sen har jag badat i en fontän här på banan, så jag plaskade runt en stund med dyngsur overall. Men sedan har vi suttit i möten och pratat om vad vi ska förbättra till i morgon (söndag). Nu vill jag kvala bättre, det är nya poäng att slåss om. Det gäller för mig att ladda om.

https://twitter.com/CGRTeams/status/1403832775153696770

Du belönas inte med pole position för din seger, utan det är nytt kval?

– Ja, redan tidigt på söndag morgon. Jag måste gå upp vid sju. Vi ska vara på banan vid nio. Det är bara hem till hotellet och försöka sova nu. Och det blir nog inte så lätt, haha. 

Lördagens triumf var Marcus första seger i ett lopp sedan han stod överst på prispallen i ett GP 2-lopp på Nürburgring 2013. Under fem säsonger i formel 1 hade han aldrig en bil som kunde konkurrera om pallplatser. 

Detta är hans tredje säsong i Indycar och även om han ofta varit topp tio så har den där riktiga fullträffen saknats.

Tills den här lyckliga lördagen i juni.

Nu kommer fler segrar?

– Exakt så tänker jag. Det är det som är grejen. Det är en otrolig vikt som lyfter från mina axlar. Det känns som jag är tjugo kilo lättare. Det här betyder så otroligt mycket för fortsättningen och för min karriär. Nu gäller det att rida på den här vågen. Och jag är sjua i mästerskapet nu. Jag är med i det här...

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.