Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skräckbanan - efter att inte ha kört på månader

Marcus Ericsson.Foto: Joel Marklund / BILDBYRÅN
Felix Rosenqvist.Foto: WALTER G ARCE SR / CHIP GANASSI RACING
Kenny Bräck kraschade svårt på Texas Motor Speedway 2003.Foto: BRIAN LAWDERMILK / AP TEXAS MOTOR SPEEDWAY
Kenny Bräck.Foto: SVT
Rickard Rydell.Foto: JENS L'ESTRADE

Kenny Bräck var nära att mista livet på fruktade Texas Motor Speedway.

Nu körs Indycar-premiären på samma bana och Rickard Rydell förstår kritiken mot beslutet.

– Förarna har inte kört på så länge, förutom simulatorer, och så väljer de den tuffaste banan av alla att börja med, säger NENT-experten.

Efter en lång tids väntan är det under lördagen äntligen dags för premiär i Indycar.

En hel del kritik har riktats mot det faktum att det första racet körs på ovalen Texas Motor Speedway utanför Fort Worth. Banan är vida känd inom motorvärlden och säkerheten har gång på gång ifrågasatts.

Förståeligt, enligt Rickard Rydell.

– Det var på Texas Motor Speedway som Kenny Bräck kraschade så illa och hade tur som överlevde, säger NENT-experten och fortsätter:

– Jag förstår reaktionerna att man kunde valt en annan bana än Texas Motor Speedway i premiären. Förarna har inte kört på så länge, förutom simulatorer, och så väljer de den tuffaste banan av alla att börja med. Dessutom tvingas man på grund av restriktioner genomföra träning, kval och race under en och samma dag. Hela upplägget innebär att de flyger dit på morgonen och hem på kvällen, medan F1 i jämförelse kommer försöka hålla teamen i en bubbla där de testas regelbundet.

– Det blir tufft för förarna att prestera på topp, med så lite förberedelser bakom sig. Och det innebär en större risk att det sker misstag, och man vill inte gärna göra misstag på en sådan här bana med hastigheter närmare 400 km/h.

 

Sändningstider, Indycar-premiären

Lördag den 6 juni:

 

18.00, Viaplay/V Sport Motor: Träning

23.00, Viaplay/V Sport Motor: Kval

02.00, Viaplay/V Sport Motor: Race

 

Kommentatorer: Janne Blomqvist, Robin Nilsson och Richard Göransson.

I studion: Janne Blomqvist och Richard Göransson.

 

Ericsson har bara testat bilen i garaget

Svenskarna då?

Rydell tror att både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist, som nu delar stall, har goda chanser att nå topplaceringar den här säsongen. Nu återstår det att se om de levererar direkt i premiären, som sänds i Viaplay.

– Felix var årets rookie förra året och har imponerat jättestort så många kommer ha ögonen på honom i år. Marcus hade inte en lika bra säsong, men satt å andra sidan inte i en lika bra bil. Så det är lite upp till bevis nu för Marcus, säger han.

SportExpressen talade nyligen med Marcus Ericsson om att köra premiären på Texas Motor Speedway och motorstjärnan var inte helt nöjd med valet.

– Vi börjar med det tuffaste racet på hela året. Banan i Texas är den mest utmanande banan som finns i Indycar. 

Hittills har han bara suttit i bilen i garaget.

– Det är en extrem bana i vanliga fall. En ovalbana där vi ligger i 350 blås i två timmar. Och nu har vi inte kört alls på flera månader. Det kommer bli otroligt mentalt tufft för alla förare.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.