Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Formel 1? Nej, tack – jag vill vinna race”

Felix Rosenqvist på besök hemma i Sverige. SportExpressen träffar racingstjärnan i Stockholm. Foto: Magnus Nyström
Felix Rosenqvist i samtal med SportExpressens Magnus Nyström.Foto: Mattias Persson
Förra säsongens bäste rookie i Indycar: Felix Rosenqvist.Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Förra säsongens bäste rookie i Indycar: Felix Rosenqvist.Foto: THURMAN JAMES/CSM/SHUTTERSTOCK / THURMAN JAMES/CSM/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK

I fjol gjorde han succé och blev årets rookie i Indycar.

Men nöjd?

– Eh...nöjd? Nja, inte riktigt. Jag vill vinna race, säger Felix Rosenqvist.

I en intervju med SportExpressen berättar racingstjärnan om drömmen att bli mästare, varför han nobbar formel 1 och svenskduellen mot Marcus Ericsson.

Felix Rosenqvist var en sensation i Indycar förra säsongen då nykomlingen från Värnamo slutade sexa totalt och utsågs till årets rookie. Han hyllades av såväl konkurrenter som experter och det var anmärkningsvärt hur många gånger han kvalade bättre än sin rutinerade teamkompis Scott Dixon. Som själv var rookie på Kenny Bräcks tid i Indycar och nu kört över 20 år och blivit mästare fem gånger.

– Kenny Bräck var lite av en barndomsidol för mig, jag följde Indy mer än formel 1, jag såg Scott Dixon köra och - ja, nu är vi teamkompisar. Jag lever min dröm just nu.

Varför gillade du Indy redan som liten?

– Då gillade man att Indy var snabbaste motorsporten. Toppfarten är fortfarande högre än formel 1, men F1 har snabbare varvtider. 

– Sen gillar jag att Indy är lite mer ”rough”, det är lite tuffare med olika typer av banor och den som vinner mästerkapet är verkligen en komplett förare.

”I fel team kan man inte vinna”

Det är också av den anledningen som Felix nobbat möjligheter att köra i formel 1.

– Jag vill inte köra någonstans där jag inte kan vinna. Är man inte i rätt team i formel 1 - då kan man inte vinna. Jag kan säga att om jag verkligen, verkligen hade velat köra för ett dåligt team i formel 1, då hade jag gjort det, men det har jag aldrig velat. 

Men om Ferrari erbjuder en plats, då tackar du inte nej? 

– Nej, det är det största du kan göra. Det slår allt. 

Däremot säger han bestämt att han verkligen föredrar toppteamet Chip Ganassi i Indycar före ett sämre team i formel 1.

Men trots framgångarna är han inte det minsta mallig, säger att han inte är riktigt nöjd och är mer fokuserad på vad som måste blir bättre kommande säsong.

– Jag hade gärna vunnit ett race förra året. Visst, det spelar ingen roll nu. Men...

Felix stör sig fortfarande på att han aldrig fick stå överst på prispallen i fjol. Han kom tvåa två gånger och var topp tio i tio av 17 race.   

– Nu ska jag jaga de riktigt fina målen. Jag är inte den som bara njuter, jag är hård mot mig själv.

Du hade lite problem på ovalbanorna - vad var det som gick snett där?

– Jag visste att det skulle bli tufft. Alla förare som kommer direkt från Europa har det tufft på ovalerna. Det är så annorlunda körstil. Som inte passar mig naturligt. Jag säger inte att jag inte kan lära mig och jag kommer vinna race på ovaler.

Felix Rosenqvist döljer inte sitt goda självförtroende och sina ambitioner. 

– Jag är en förare som överkör för att hitta gränsen, på en vanlig bana kan du komma in i en kurva och bromsa tio meter försent, du bromsar upp lite, kommer lite fel, men kan korrigera det nästa varv. Om du laddar bara tio km/h för fort på en ovalbana så kan det få katastrofala följder. Där tar det längre tid att hitta gränserna.

Felix Rosenqvist kraschade rejält två gånger i fjol, en gång under kvalet inför Indy 500 och en gång väldigt spektakulärt då han gled långt uppe på staketet runt banan. 

– Egentligen var den på Indy värst, för det var bara mitt eget fel. Andra gången var jag själv oskyldig och det var mer ”tänk vad som hade kunnat hända”. Direkt efter den smällen visste jag inte ens att jag hade varit uppe på staketet, när du tappar kontrollen på det sättet kan du bara åka med. Jag gick en rejäl smäll i huvudet, det gjorde så ont att jag inte kunde ha ögonen öppna. Först när jag såg tv-bilderna insåg jag att det hade kunnat gå riktigt illa. 

Hur tänker man efter en sån smäll?

 – Det enda jag var orolig för var om jag kunde köra nästa helg. Det är en förares värsta mardröm.  Du vill inte missa något race, säger Felix.

Ja, så är de funtade. 

Balanskonstnärerna som är bäst i världen på att köra racerbil. 

”Farligast i världen på fyra hjul”

De fruktar inte att mista livet på banan, utan att tappa viktiga poäng i kommande tävlingar.

– Jag hade inte tänkt på farorna i motorsport överhuvudtaget förrän förra året. Jag har aldrig känt att racing kan vara en farlig sport. Jag har aldrig varit med i någon tävling då någon råkat väldigt illa ut.

Han kom på andra tankar i fjol och inför den här säsongen har även förarna i Indy fått extra skydd över sina förarplatser, likt vad som finns i formel 1.

– Indy är den farligaste sporten i världen på fyra hjul. Detta skapar också den gemenskap som finns mellan förarna. I Europa är det så safe att förare kan ta väldiga risker. I Indy vet vi hur farligt det kan vara, särskilt i de högsta farterna på ovalbanorna. Då blir det också en större respekt mellan förarna.   

I fjol dödskraschade också den unge fransmannen Anthoine Hubert i samband med ett formel 2-race på Spa-banan i Belgien. I det fallet handlade det om olyckliga omständigheter och extrem otur. Men alla påmindes om vad som kan hända... 

– Vi var i Portland och det var precis innan kvalet, då vi fick veta vad som hänt. Det blev en konstig stämning i depån. Det var väldigt sorgligt.

Du och teamkompisen Scott Dixon var också nära att krascha med varandra under ett race i fjol då han vann och du kom tvåa - var det upprört efter det?

– Vi touchade ihop där. Men han bad nästan om ursäkt efteråt, han kom lite fel och hans däck var helt slut. Ingen av oss gjorde något fel, båda körde precis på gränsen. Vi bjöd på show, en riktig nagelbitare. 

Men vad tycker en femfaldig mästare om en rookie som dig?

– Vi har blivit bra polare. Vi har också samma manager (Stefan ”Lill-Lövis” Johansson). Men även Dixon är en extrem tävlingsmänniska och de gånger jag kvalade bättre än honom då blev han mer lågmäld.

Då fick du inga goda råd i depån?

- Nej, inte direkt.

Nu får ni sällskap i teamet av Marcus Ericsson - hur blir det?

– Det är väldigt kul att han kommit till oss. Han kommer verkligen göra oss bättre som team. Vi är tre olika typer av förare som kan bidra med våra erfarenheter och synpunkter. 

Men du vill förstås vinna svenskduellen även i år?

– Jag förstår att andra tänker på det där. Men det gör varken jag eller Marcus. Vi är goda vänner och på banan vill vi slå alla andra förare. 

Det är klart att du vill vara bäste svensk?

– Jag vill inte vara sämste svensk, haha.

– Mitt fokus den här säsongen är att bli bättre på ovalerna, för då kan jag slåss om titeln. Sen ska jag vinna race. Det har jag bestämt. Det är så tankarna går. 

I kulisserna har han flickvännen Caroline Björkqvist och sina föräldrar Per-Ola och Christina. Han hyllar sina främsta supportrar och pratar kärleksfullt om sin pappa. 

– Det var han som hjälpte mig på banorna från början. Han ställde inga krav, han bara stöttade mig. Jag såg andra pappor som betedde sig väldigt illa, skrek och gapade och några som till och med lappade till sina barn - jodå, jag har sett allt.  

Felix skakar sakta på huvudet, men fortsätter sedan hylla sin pappa:

– Han är ingen mekaniker, vet knappt åt vilket håll man drar skruven. Första gången jag testade go kart visste inte pappa att man blandar bensin och olja, han hällde först i bara olja och det är inte så bra. En annan pappa kom fram och sa: ”ni behöver nog lite hjälp”, haha.

– Men vi har kommit en bit därifrån. Nu är jag här. I Indycar. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.