Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Fick veta hur mycket de får betalt – och jag skämdes”

Förre rallystjärnan Tina Thörner Foto: YLWA YNGVESSON
Thörner med danspartnern Tobias Karlsson Foto: OLLE SPORRONG
Foto: TOMAS LEPRINCE

Tina Thörner lämnade Sverige för 14 år sedan.

Nu är 52-åringen tillbaka med ett nytt motorprojekt – och hoppas kunna förändra världen.

För SportExpressen berättar profilen om sorgerna under rallykarriären, orättvisorna i Let's Dance och behandlingen av de svåra knäproblemen.

– Sjukvården i Schweiz är fantastisk, säger Thörner.

Tina Thörner är en av Sveriges främsta inom motorsport. Som kartläsare har hon vunnit tre världsmästerskap för damer, kommit tvåa i Dakarrallyt och vunnit två världscuptitlar tillsammans med män.

Parallellt med framgångarna har Thörner tvingats hantera flera stora sorger. Pojkvännen Lars-Erik Torph dog i en krasch i Monte Carlos rally 1989, och samarbetspartnern och vännen Colin McRae gick bort i en helikopterkrasch 2007.

Av det märks ingenting när jag möter upp Tina Thörner för den här intervjun. Hon är full av energi, det tar bara några sekunder innan hon ordnat ett privat rum längt bak i kaféet där vi ses – och lika snabbt försvinner hon i väg för att fixa med kaffe och vatten.

Det märks att hon är inspirerad av sitt nya projekt tillsammans med motorsportförbundet FIA och FN. Jag hinner knappt ställa någon fråga innan hon börjar berätta. Projektet heter ”FIA Smart Driving Challenge” och går ut på att en app i kombination med en OSD-läsare tar in data från din körning, för att utveckla en körstil som bidrar till minskade bränsleutsläpp och ökar säkerheten på vägarna.

– Den mäter bland annat ditt fokus bakom ratten, hur fokuserad du är. Om du pratar i mobil, strider med barnen i baksätet eller vad du nu gör. Då märker den det och du får en lägre säkerhetsscore mot om du sitter och är helt fokuserad på din körning. 

”Kallar det för det riktiga VM”

Vem som helst kan köpa en tävlingslicens och vara med i ett globalt VM över 20 deltävlingar, där de bästa förarna i rally och formel 1 är teamledare för att motivera och inspirera.

– Jag kallar det för det riktiga VM, alla kan vara med i sin vardag för att visa att vi är med och utvecklar oss som förare bakom ratten.

Thörner testar fram ”FIA Smart Driving Challenge” Foto: PRIVAT

Appen mäter även effektivitet, och enligt Thörner har de som testat systemet minskat sitt bränsleutsläpp med i snitt nästan 20 procent.

– Det finns ingen sport där alla kan vara med och tävla i sin vardag, snacka om ett genuint VM. Och tänk att utvecklas och kunna spara in var femte tank i vardagen.

Vissa menar att det vore bättre att inte uppmuntra till bilkörning alls, hur ser du på det?

– Jag tänker absolut, när det finns alternativ. Det är lätt att sitta i Stockholm, men åk upp och lev ett halvår i Norrland – eller Sydafrika, där det inte finns officiella transportmedel. 

– Jag tror att vi fortfarande behöver utbilda de som kommer sitta bakom de fordon som fortfarande finns på vägarna.

SPORTEXPRESSEN GRILLAR TINA THÖRNER

Vilken är din sämsta egenskap?

Jag är för mycket perfektionist och vill ha allting hundra procent. Det kan bli jobbigt för andra runtomkring, men inte för mig.

 

Vad är det lyxigaste du lägger pengar på för dig själv?

Det är nog en massa märkeskläder, som egentligen är helt onödigt.

 

Hur vill du dö?

Det har jag varit nära att göra flera gånger. Jag vet att det blir väldigt svart. Jag skulle helst bara få ett slag i hjärnan så att jag somnar in, som en strömbrytare.

 

Se hela utfrågningen i tv-spelaren längst upp i artikeln!

Tina Thörner har flyttat till Schweiz

Tina Thörner flyttade till Schweiz i december 2004. Svenskan fick möjlighet att flytta in i ett hus där flera motorsportutövare bodde, och eftersom det både var nära till den vältrafikerade flygplatsen i Zürich och BMW:s träningsanläggning i Österrike tog hon chansen.

Enligt Thörner är det inte av ekonomiska skäl hon flyttat till Schweiz.

– Tjänar du under tio miljoner är det inte ekonomiskt. Det skulle vara bättre för mig att bo i Sverige, men det verkar dumt om jag ska jobba runt i Europa. Tanken var först att flytta tillbaka till Sverige, jag hade börjat titta på att göra någonting i Värmland. 

Thörners trädgård i Schweiz Foto: PRIVAT

Den värmländska motorprofilen har uppmärksammats i svenska medier under hela sin karriär. Men störst fokus på Thörner blev det under 2011, när hon ställde upp i TV4:s ”Let's Dance”.

– Mediemässigt blev det ett jättelyft, utanför motorsporten. Jag fick ett helt nytt kontaktnät. Och Tobias (Karlsson, dansare) gav mig en kvinnlighet som jag inte visste att jag saknade.

– Jag har högklackade skor på mig oftare. Jag klär upp mig oftare, lockar håret och tänker på vad jag har för underkläder. Saker som jag tidigare tänkte: ”Ja, ja, det kan jag göra en gång om året”.

Om lönen: ”Jag skämdes”

Thörner berättar att hon upplevde orättvisor kring hur lönefördelningen såg ut mellan deltagarna och deras danspartners.

– Jag fick reda på hur mycket de fick betalt – och jag skämdes.

Stämmer det att Tobias fick en exklusiv klocka i present under inspelningarna?

– Alltså, nu har jag sponsrats. Det var ingen stor del av lönen som gick till den klockan. Jag ville göra någonting annat och visa hur tacksam jag var, jag tyckte att Tobbe skulle ha ett minne och extra kompensation. Med mina kontakter i Schweiz kunde jag få fram en klocka till rätt pris.

Tina och danspartnern Tobias i ”Let's Dance” Foto: OLLE SPORRONG

De många åren inom bilsporten har gjort att Thörner fått problem med sina knän. Vibrationsrehabilitering, som hon ordnade med hjälp av Djurgården Hockey, gjorde att hon kunde genomföra ”Let's Dance”, men hon har tvingats tacka nej till ”Mästarnas Mästare”.

Hur fungerar det i vardagen nu?

– Jag får behandling i Schweiz. En av de grejerna jag äter är cannabisolja. Det tar inte bort skadan som är skedd, men jag har ingen smärta utav det. Förut kunde jag inte vända mig i sängen.

Reagerar folk i Sverige när du berättar att du får cannabisolja?

– Jag tror aldrig att jag har berättat det för någon, det har varit en del av mitt liv. Det var bara för att du frågade om knäna! 

Cannabisolja innehåller inte den rusgivande substansen THC men är läkemedelsklassat i Sverige, och flera företag har förbjudits att sälja det. Läkemedelsverket har kritiserat vittnesmål om oljans positiva effekter för att vara godtyckliga och att de inte kan backas upp av vetenskapliga belägg.

Colin McRae och Tina Thörner under Dakarrallyt 2005 Foto: A. CARRASCO RAGEL / AP EFE

”Har varit kidnappad två gånger”

Thörner kan behöva sätta in ett par titanknän i framtiden, men hon är inte speciellt intresserad av att lägga fokus på det som är problematiskt. Det blir tydligt när vi kommer in på de sorgliga följder motorsporten ibland fört med sig i hennes liv. 52-åringen har efter bilsportkarriären jobbat med föreläsningar och mental träning, där metoder för att tränga bort negativa tankar har utgjort en del.

– Jag kan här och nu i varje moment välja hur jag ska påverkas och agera utifrån mina känslor. Jag har tränat upp att kunna göra avslut. Det hände, jag var ledsen, det blev inte som jag hade tänkt mig. När den tanken kommer i dag, det som varit sorgligt och som jag aldrig hade velat uppleva, då säger jag: Nej, tack, de tankarna får flyga förbi, jag vill inte älta sådant som drar ner min energi.

Är det föreläsaren Tina som talar nu eller fungerar det så på riktigt, blir du aldrig ledsen?

– På riktigt är det så. Eller, ledsen och besviken blir jag ju. Det är klart att jag tar in det och är ledsen när någon går bort till exempel. Det behöver jag bearbeta, men ska det hänga med? Det jag inte kan påverka, det behöver jag acceptera och göra det bästa av.

– Sitter du med en AK-4:a mot tinningen och de försöker att skjuta dig i Mauretanien,  det är inget som är roligt. Eller när du åker över ett stup i Portugal, får vatten i lungorna och håller på att drunkna. Nej, det är ingen skön känsla. Det är inget jag vill uppleva igen, men det har hänt.

AK-4:a mot tinningen?

– Vi blev kidnappade i Mauretanien under Dakarrallyt. Jag har varit kidnappad två gånger. De kommer och stannar en i öknen och vill ha pengar. Då stoppar de in ett gevär på var sin sida om bilen.

TINA THÖRNER

Namn: Tina Thörner

Ålder: 52

Civilstånd: Singel

Yrke: Före detta kartläsare, mental coach och föreläsare

Bor: Fruthwilen, Schweiz

Aktuell med: Projektet ”Smart Driving Challenge”, där både privatpersoner och professionella förare tävlar om vem som kör smartast och mest miljöeffektivt.

Några timmar efter att vi avslutat intervjun får jag ett mejl. Thörner började fundera efter att vårt samtal snuddat vid några av hennes nära döden-upplevelser, och vill berätta om ett val hon tagit som ett komplement till sin sjukförsäkring i Schweiz.  

”Jag har själv valt till vid min försäkring att ha EXIT. Om jag inte är kontaktbar och lever som en grönsak – ska min familj (först mamma och sedan mina syskon) kunna välja att stänga av maskinerna – eller om jag så önskar på grund av sjukdom, välja EXIT LIFE. Det var också ett mervärde då jag tävlat – att veta att jag inte skulle bli liggande som ett kolli. Min familj är helt förstående och min mamma skulle vilja ha samma val hon också”.

 

LÄS MER: Reportage, långintervjuer och granskningar – besök samlingssidan!