Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ferrariteamets taktik fällde till slut Leclerc

Charles Leclerc Foto: VINCENT THIAN / AP TT NYHETSBYRÅN

Han må se rätt beskedlig och snäll ut.

En svärsmorsdröm rentav.

Men radiotrafiken från Singapore avslöjar vilket världsmästarämne Charles Leclerc är. 

Och att rivalen Sebastian Vettel vann kommer att betyda mycket för Ferraris framtid.

Tredje raka pole position och en klockren start. Perfekt taktik för att hålla de lättslitna däcken i bra kondition.

Charles Leclerc såg tidigt i loppet i Singapore ut att gå mot en säker seger. Men Ferrariteamets taktik fällde till slut Leclerc och såg till att Sebastian Vettel tog täten.

Då surnade Leclerc till och hade under ett tiotal varv och ett par säkerhetsbilar ett intensivt samtal med sina ingenjörer i depån. Leclerc ifrågasatte taktiken att plocka in Vettel först och ge honom chansen att satsa allt på sitt utvarv och därmed köra förbi sin teamkamrat.

Ferrari ville förstås säkra placeringen på banan för Vettel i konkurrens med Hamilton men offrade i samma manöver loppets ledare och den som låg först i VM-tabellen, Leclerc. Ändå är det ett märkligt beslut då det brukar vara bilen som ligger först på banan, eller i andra hand först i VM-tabellen, som bestämmer när depåstoppet ska ske.

Leclerc var ordentligt sur på sitt eget team och försökte tjata sig till att få passera Vettel. Något som Ferrari vägrade.

Att Charles Leclerc ser sig själv som etta i Ferrari-teamet och inte tänker ge en placering till Vettel visar vilken vinnare han är. I Leclerc har Ferrari hittat sin nya Michael Schumacher. Även om Schumacher troligen inte hade accepterat beslutet utan kört över Vettel och hela Singapore för att visa vem som bestämde. Och kanske var det sista gången vi fick se Leclerc böja sig och vifta med kepsen för sina chefer.

Om Ferraris taktik för Vettel och Leclerc var märklig var Mercedes passiva taktik minst lika konstig. Mercedes missbedömde hur hårt däcken slets och att Hamilton inte hade en chans att svara på Ferraris snabba fart på fräscha däck. Att Hamilton avslutade loppet med bäst däck av toppförarna spelade mindre roll då det är för svårt att köra om i Singapore. Nu räddades Ferrari-förarna av tre säkerhetsbilar som gav dem lite mer däckprestanda de sista 20 varven jämfört med om det varit full körning.

Tävlingen blev i sig ingen höjdare då det är lite trångt och stökigt under gatljusen i Singapore. Men att följa den mentala kampen mellan toppförarna är alltid väldigt spännande.

Sebastian Vettel tackade efter loppet för allt stöd han fått de senaste veckorna och segern kan bli vändningen för tyskens säsong. I bästa fall för Ferrari betyder det att Vettel får lite lugn och ro och att han kan börja hjälpa till att pressa Mercedes.

Ferrari behöver Vettel i alla fall under säsongen 2020 innan han kan ersättas av en annan tysk, Mick Schumacher. Charles Leclerc och Mick Schumacher är framtiden för Ferrari men kanske måste Schumacher Jr ta ett eller två år i Alfa Romeo på sin väg till Leclercs sida.

Med sju tävlingar kvar är kampen om andraplatsen i VM bakom Lewis Hamilton stenhård. Den står mellan Max Verstappen, smart trea i Singapore, Vettel och Leclerc där Ferrariförarna visat bäst form efter sommaruppehållet. 

Mitt tips är att Leclerc vinner den fighten – det hördes på rösten i radion under Singaporeracet.