Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ferrari kan mycket väl lämna f1 inom ett par år

Sebastian Vettel, en av Ferraris två förare i år. Foto: PIXATHLON/REX / PIXATHLON/REX/IBL REX FEATURES
Vettel i sin Ferrari under Kinas GP förra helgen. Foto: PIXATHLON/REX / PIXATHLON/REX/IBL REX FEATURES

Det tusende f1-loppet kördes i Kina förra helgen. 

Minst en röd Ferrari har stått på startlinjen i 973 av de 1 000 racen.

Ferrari är på många sätt lika med formel 1.

Men vi ska inte ta det italienska teamet för givet. Jag tror att Ferrari mycket väl kan lämna depån inom ett par år.

Scuderia Ferrari Mission Winnow. Så låter det officiella namnet på det F1-team som som i år startar i de klassiskt röda bilarna. Inget annat bilmärke eller team har kört lika många F1-race och inget annat har vunnit lika mycket. För sin långa och trogna tjänst plockar Ferrari hem totalt drygt 200 miljoner dollar i så kallade prispengar från F1-arrangören Liberty Media. 

Det är mer än något annat team, mycket mer. Det bidrar till teamets totala omsättning på cirka 570 miljoner dollar - för en enda säsong.

Scuderia Ferrrari från Maranello i Italien har sedan sitt första F1-lopp i Monaco 1950 haft förare som Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, Phil Hill, Niki Lauda, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Sebastian Vettel – och Stefan ”Lövis” Johansson.

”Lövis” är ende svensk som kört för teamet och när Stefan får frågor om sin tid i formel 1 är det alltid åren i Ferrari, 1985 och 1986, som han minns allra mest. Har du kört för Ferrari så finns du för alltid i F1-historien. Ungefär som det en gång var att ha varit världsmästare i boxning eller som det är än i dag om du vunnit Indy500 eller 24-timmars på Le Mans. 

***

Det syns också ett slags romantiskt ljus runt Ferraris bilar. Ett skimmer av nostalgi, snabbhet, mystik och – misslyckanden. För trots att Ferrari vunnit så mycket och har så mycket pengar så har de genom åren haft väldigt svårt att dominera på banan. De var storfavoriter inför årets säsong men det är ärkerivalen Mercedes som står med tre dubbelsegrar på lika många lopp.

På något sätt lyckas alltid Ferrari krångla sig ur vinnarhålet. Teamet är sina förares största fiende. 

Den gyllene parentesen i Ferraris rader av bortkörda titlar är åren 1996–2006. Då skapade Michael Schumacher med cheferna Ross Brawn, Jean Todt och Rory Byrne ett team som radade upp segrar. Schumachers vilja att vinna tämjde den stegrande hästen och såg till att kraften riktades åt ett enda håll – målflaggan. Det krävdes benhård disciplin och teknisk briljans för att få ordning på det lynniga italienska teamet.

När Schumacher lämnade ramlade Ferrari snabbt tillbaka i gamla mönster. Sedan det tekniska reglemente som råder i dag infördes 2014 har Ferrari i praktiken aldrig varit nära Mercedes i VM-kampen och senaste VM-titeln, för förare, kom med Kimi Räikkönen 2007. Men den titeln kan delvis också tillskrivas Schumacher-eran.

***

I år ska Ferrari försöka hantera stjärnduon Sebastian Vettel och Charles Leclerc, det gick sisådär i Kina och det gnisslar redan om samarbetet i teamet. Ferrari ska också se till att det går bra för teamen kompisteamen Alfa Romeo och Haas. Hemma i Italien går Fiat/Chrysler-koncernen tungt och även om Ferrari slår vinstrekord och aktien går i F1-fart uppåt på börsen så är framtiden oviss.

Ferrari vill bygga superdyra supersportbilar och konkurrenterna finns i andra motorsportserier och på andra arenor än formel 1. I takt med elektrifieringen i bilvärlden måste varumärken som Ferrari förnya sig.

Formel 1 utan de röda Ferraribilarna har varit en omöjlighet sedan 1950 men jag ser att det är verklighet inom några år. 

Minns bara det allra första F1-loppet på Silverstone den 13 maj 1950 – då försvarades de italienska färgerna av Alfa Romeo.