Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Felix krasch är en sån som dödar karriärer

Foto: ADAM LACY / ZUMA PRESS TT NYHETSBYRÅN
Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

Felix Rosenqvist klarade sig utan skador efter den hemska kraschen på Pocono Raceway i söndags och han körde racet på Gateway i Madison.

Men tyvärr är det inte så enkelt. 

Det är krascher som den Felix råkade ut för som dödar karriärer.

Ingen har tvivlat på att Felix Rosenqvist är en förartalang utöver det vanliga. Felix har också alla förutsättningar att bli en stjärna och till och med en mästare i Indycar. Så bra är han.

Men Felix har kämpat på de svåra ovalbanorna under sitt första år i den tuffa serien. Han har varit längre ifrån sin teamkompis Scott Dixon i kvalen på ovalerna och i loppen har haft svårt att få till det. Att lära sig att älska ovalbanorna är svårt och det är inte alls konstigt att det tar lite tid att förstå sig på tricken. 

Kraschen på Pocono Raceway hade inget med Felix körning att göra, han gjorde inget fel, inget misstag. Men det kommer ändå att sitta i skallen när han styr ut på racerbanan igen. 

Att vara snabb på en ovalbana handlar om att ta kontroll över bilen och lita ett hundra procent på sina instinkter. Det går inte att tveka, det går inte att köra med dåligt självförtroende och du hinner inte tänka efter eller välja taktik. På det sättet är ovalracing ungefär som boxning. Du vinner eller förlorar i din egen skalle. Själförtroende är en tillgång men dumdristighet straffar sig direkt.

Det finns svenska exempel

När det smäller på en ovalbana smäller det också ordentligt. Det visar inte minst Felix krasch som i praktiken var en rätt enkel sammanstötning. Ändå trasades Felix bil sönder och samma mot staketet.

Vi har också svenska exempel på när en krasch kan förändra karriären. Mattias Andersson satsade allt på en karriär i amerikansk racing men efter en rejäl krasch i Indy Lights 1998 gick det inte att nå toppen och Indycar. Teamcheferna såg att Mattias inte var samma förare längre efter kraschen. Fredrik Larsson fick öknamnet ”Kraschkungen” efter mängder av olyckor på de amerikanska ovalbanorna i slutet av 1990-talet. Även Larsson fick vända hem till Sverige.

Kenny Bräcks krasch på ovalbanan i Fort Worth i Texas i oktober 2003 minns vi väl alla. Kenny lyckades mirakulöst återhämta sig och tävlade i Indy500 i Indianapolis 18 månader efter kraschen. Men comebacken var mer ett bevis för att han var återställd fysiskt  – karriären var i praktiken över i smällen.

Sen finns det också de som klarat en svår krasch. Mika Häkkinen låg död en stund efter en krasch i Adelaide 1995 innan läkarna räddade hans liv. Tre år senare var Häkkinen världsmästare i F1. Robert Kubica kraschade svårt i Kanadas GP 2007 men kom tillbaka. Polacken kom också tillbaka efter en svår olycka i rally, som var nära att kosta honom ena handen, och tävlar nu F1 igen.

Den kanske allra mest berömda comebacken efter en svår olycka svarade Niki Lauda för. Laudas bil började brinna på Nürburgring 1976 men för att försöka försvara VM-titeln var Lauda tillbaka bara sex veckor senare, trots sina mycket svåra brännskador.

Felix Rosenqvist klarade sig undan sin otäcka krasch med blåmärken och lite ont i musklerna. Men det är innanför hjälmen som den verkliga comebacken sker. Det är inställningen till de höga farterna och stora riskerna som blir avgörande.

Vågar Felix lita på sina instinkter och sitt kunnande? Vågar han ge sig in i en kamp hjul mot hjul i över 320 km/tim? Vågar han stänga en lucka för en konkurrent trots att muren och skyddsstaketet ligger millimeter utanför?