Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Snopet att det blev så – de var oroliga”

22-årige fransmannen Anthoine Hubert dog i en våldsam krasch.
Marcus Ericsson. Foto: JAMES MOY / PA PHOTOS TT NYHETSBYRÅN
Kraschen som Anthoine Hubert var inblandad i. Foto: Viasat Motor
Foto: FRANCK ROBICHON / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Han var på plats i Belgien i helgen när en kollega dödskraschade.

– Jag befarade det värsta direkt jag såg kraschen, säger Marcus Ericsson.

Han berättar också om sitt pressade läge inför säsongens sista race i Indycar och sina tankar om framtiden. 

Den svenske racerföraren Marcus Ericsson kör normalt Indyracing i USA, men var förra veckan inkallad som reserv för Kimi Räikkönen i Alfa Romeo inför söndagens formel 1-lopp på Spa-Francorchamps i Belgien.

Nu kunde förre världsmästaren Räikkönen komma till start ändå, så Ericsson blev bara åskådare.

Men det som fick mest uppmärksamhet var naturligtvis den tragiska dödsolyckan på samma bana i samband med helgens formel 2-race.

22-årige fransmannen Anthoine Hubert dog efter en våldsam krasch.

– Jag hade precis lämnat banan när det började plinga i min telefon. Sen såg jag tv-bilderna. Jag befarade det värsta direkt jag såg kraschen, säger Marcus Ericsson. 

– Att krascha som han gjorde i den hastigheten...

– Man får en klump i magen, det är otroligt tragiskt.

Marcus Ericsson: ”Många glömmer”

Marcus Ericsson betonar att säkerheten inom motorsport blivit väsentligt mycket bättre de senaste åren, men att alla racerförare lever med riskerna.

– Säkerheten har gått fram något helt otroligt, men samtidigt är det ofrånkomligt att det finns risker i sporten, det vet vi förare om varje gång vi sätter oss i bilen.

Marcus Ericsson menar att förarnas eviga risktagande är något många tar för givet.

– Många glömmer så lätt hur verkligheten är för oss förare och vilka risker vi tar. Jag får ibland frågor om hur jag kör i trafiken och folk som kör bil mycket kanske tror det vi gör på banan är lättare än vad det är. Men att köra snabbt på en motorväg eller att köra racing - det är verkligen två helt olika världar. 

Anthoine Hubert blev 22 år gammal. Foto: IMAGO SPORTFOTODIENST / IMAGO IMAGES / HOCHZWEI/SUER WWW.IMAGO-IMAGES.DE

Marcus Ericsson tror samhörigheten mellan racerförarna var starkare förr, då sporten skördade dödsoffer varje år. Men säger också att dagens förare påverkas av olyckor.

– När något som det här händer, som i helgen, då är det som att vi förare sluter upp ännu mer på något sätt.

Inom kort återvänder Marcus Ericsson till USA och Arrow Schmidt Peterson Motorsport för säsongens sista race i Indycar, söndagen den 22 september i Kalifornien.

Marcus Ericsson vill fortsätta i Indycar

Ericssons chef Sam Schmidt uttalade sig nyligen kritiskt mot Alfa Romeo och sa:

– Jag vet inte vad som pågår i Alfa Romeo, för till mig sa de från början att Räikkönen var helt borta från att köra i Belgien. Det var därför de behövde Marcus och sen åker han dit och får inte köra. Jag tror han blev ganska förbannad, för han vill köra här, och han har kört bra på slutet, sa Schmidt till tidningen Autosport.

Marcus själv är inte lika hård i tonen.

– Det är klart att det inte blev en optimal situation och jag förstår alla inblandade. Alfa Romeo var oroliga att Kimi inte kunde köra, samtidigt missade jag ett Indyrace. Och jag hade helst velat köra i helgen. Så det var snopet att det blev som det blev. Hade jag fått chansen att köra Kimis bil så hade det kunnat bli en jäkla bra helg. 

Nu ser han fram emot säsongens sista race.

Och vad som händer efter det.

Blir du kvar i SPM, Schmidt Peterson Motorsport, nästa säsong - eller blir det något annat?

– Sedan McLaren kom in i SPM så är det ovisst vad som händer framöver. Teamet har ännu inte tagit beslut om den andra förarplatsen. Jag vill gärna vara kvar, samtidigt som andra team har visat intresse för mig. Hur som helst är det viktigt för mig att göra ett bra sista race i år och visa vad jag kan.

Räknar du med att vara kvar i USA nästa år?

– Ja, mitt mål är att vara kvar i USA. Jag vill köra Indycar nästa säsong också, det passar mig bra. Det här året har varit ett klassiskt läroår och jag vill verkligen se vad jag kan göra med det här året bakom mig.

SE MER: Fotbolls-EM 2020 har inget värdland utan avgörs i 12 olika städer i Europa. Sverige ansökte om att få arrangera matcher, men fick nobben.