Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Experterna dömer ut Ericssons framtid i F1

Se senaste avsnittet av Sportklubben
Marcus Ericsson på tillfälligt återbesök i formel 1. Marcus till höger var tillbaka i ”kungaklasen” i samband med Belgiens GP och träffade sin gamle teamkompis Charles Leclerc (numera Ferrari). I mitten Viasats profil Janne Blomqvist. Foto: JAMES MOY / PA PHOTOS TT NYHETSBYRÅN
Foto: JAMES MOY / PA PHOTOS TT NYHETSBYRÅN
Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

Allt talar för att Marcus Ericssons tid i F1 är över.

Och flera experter dömer nu ut hans chanser till en comeback nästa säsong.  

– Jag tror att det blir väldigt svårt att komma tillbaka. Väldigt få får en andra chans i F1 och platserna är begränsade, säger F1-journalisten Dieter Rencken.

– Jag har inte stängt dörren till formel 1, men jag siktar på att köra i USA även nästa år, säger Marcus Ericsson själv. 

I helgen gör Marcus Ericsson säsongens sista lopp i Indycar. Sedan är framtiden öppen för den svenska racerföraren. 

När Ericsson blixtinkallades till F1-tävlingarna i Belgien, i slutet av augusti, började spekulationerna kring en eventuell comeback. 

Men Ericsson, som flugits in som backup till den halvskadade Kimi Räikkönen, fick aldrig sätta sig bakom ratten. 

I stället fick han följa loppet från åskådarplats, och missade samtidigt Indycar-loppet i Portland. 

Nu är han alltså tillbaka i USA för att avsluta sin första säsong i Indycar, efter att inför den här säsongen ha tvingats bort som ordinarie förare i Alfa Romeo efter fem år i F1-cirkusen. 

29-åringen från Kumla har kört Indycar för teamet Arrow Schmidt Peterson Motorsport, samtidigt som han varit ambassadör och reservförare för Alfa Romeo.

Inget kontrakt för nästa säsong

Vad som händer nästa säsong är oklart.

McLaren har kommit in i Arrow Schmidt Peterson Motorsport och spekulationer i USA tyder på att Marcus Ericsson inte kommer erbjudas kontrakt där nästa säsong.

Han kommer avsluta den här säsongen som reservförare på plats vid flera formel 1-race framöver. Men om det samarbetet fortsätter nästa säsong är också oklart.

Marcus Ericsson själv vet inte hur det blir med något av teamen han samarbetat med den här säsongen.

– Ingenting är klart för nästa säsong. Just nu fokuserar jag på en bra avslutning av Indysäsongen med ett bra race i Monterey. Efter det är jag med Alfa Romeo i några race som reservförare. 

Hur är det att vara reserv?

– Det är klart att jag helst vill köra. Men nu är det som det är och jag gör det bästa jag kan för att vara redo om det skulle krävas. Hur det blir med Alfa Romeo nästa säsong är inget vi har diskuterat ännu. Mitt mål är att få ett år till i USA, jag vill visa vad jag kan år två. 

Säsongen har inte blivit som han hade hoppats. Ericsson har en andraplats från Detroits GP och har kommit topp 10 tre gånger. Men han har också kvalat för dåligt, haft en del otur och gjort en del dyrbara misstag.

– Jag är besviken på mina resultat, det har inte varit bra. Det finns så mycket mer i både mig och teamet. Men jag har visat att jag har mycket potential och vill jättegärna få en chans att visa det nästa säsong.

Marcus Ericsson: ”Finns stort intresse för mig”

Det har varit ett tufft och lärorikt år för Marcus Ericsson som kört för första gången på de flesta banor där han varit och han påpekar att han kommer ha stor nytta av sina erfarenheter nästa år.

– Jag analyserar allt jag gör och är väldigt självkritisk. Det har tagit för lång tid för mig att lära känna banorna, så jag har inte kvalat bra och fått dåliga utgångslägen i nästa varje race. Men jag har haft väldigt bra fart i många av racen. Jag har varit på väg till pallplats flera gånger och visat att jag har vad som krävs för att göra riktigt bra resultat, säger han och fortsätter:

– Jag har gjort för många misstag, men jag har ändå visat min potential. Det finns stort intresse för mig från flera team i Indycar.

Marcus Ericsson har en önskan om att återvända till F1. Men i dagsläget ser den dörren stängd ut. 

SPORT-Expressen har varit i kontakt med fler experter som samtliga dömer ut svenskens chanser till en comeback. 

– Jag tror inte Marcus har chansen att komma tillbaka till formel 1 nu. Nej, tyvärr, han bör stanna i Indycar, säger Roger Benoit, F1-reporter för den schweiziska tidningen Blick.

Hur tänker Alfa Romeo om hans roll i teamet?

– En bra reservförare, inte mer. De kommer att försöka ha honom kvar men han bör inte hoppas på att någon av de ordinarie förarna ska bli sjuka eller skadas, säger Roger Benoit.

”Chansen är inte speciellt stor”

Alberto Sabbatini är bil- och F1-redaktör på de italienska tidningarna Autosprint och Auto. Inte heller han tror på en comeback för svensken nästa säsong:
– Jag tror inte att den chansen är speciellt stor. Den ena platsen i teamet tillhör Ferrari som en följd av partnerskapet och de har valt att satsa på Antonio Giovinazzi. Det finns ingen annan förare i Ferraris ungdomsakademi som är redo. Mick Schumacher kommer att köra ett år till i F2, sedan kan han plockas in. 

Är det viktigt för Alfa Romeo att ha en italiensk förare i teamet?

– Det var viktigt för Sergio Marchionne (förre Fiat-chefen som initierade samarbetet mellan Sauber och Alfa Romeo, reds anm) men det är inte lika viktigt för Ferrari i dag då Marchionne är borta. I Italien hejar alla på Giovinazzi eftersom han är den förste italienaren i F1 sedan Jarno Trulli och Vitantonio Liuzzi. Trots att det gått dåligt och teamet är besvikna på honom stöttar alla i Italien Giovinazzi. 

Dieter Rencken är F1-journalist för flera publikationer sedan 2000. Och han är enig med sina kolleger: 

– Jag tror att det blir väldigt svårt att komma tillbaka. Väldigt få får en andra chans i F1 och platserna är begränsade. Som det ser ut nu finns det ingen ledig plats för 2020. Om Marcus hade vunnit Indycar-mästerskapet hade chansen varit större. Det är inte omöjligt men väldigt svårt.

Fans talar ibland om vikten av att ha en svensk, italiensk, brittisk, tysk eller brasiliansk förare i F1. Något Roger Benoit på tidningen Blick, inte tror har någon betydelse när stallen väljer förare. 

– Nej, det är inte viktigt. Om det kommer fram en kinesisk superstjärna så kommer han att få en plats i F1. Enda undantaget är Mick Schumacher. De behöver bara namnet i F1, hans talang är begränsad, säger Roger Benoit.

”Jag har inte stängt dörren”

Marcus Ericsson själv har personlig erfarenhet av hur tufft det är att lyckas inom motorsporten och speciellt i formel 1. Men han har inte gett upp drömmen om att få återvända. 

– Det är kungaklassen inom motorsporten och jag har som sagt inte stängt den dörren. Men för mig gäller fullt fokus på Indycar nu.

När tror du att vi får se en svensk i formel 1 igen?

– Oj, det är jättesvårt att säga. Det finns inga svenskar i formel 2 eller formel 3. Närmast rent sportsligt är jag och Felix Rosenqvist, som båda fokuserar på Indycar. Men det är klart att om en dörr till formel i skulle öppnas, då är det svårt att kolla bort från en sådan möjlighet.