Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kärleksstödet till Rosenqvist efter kraschen i Indy 500

Foto: Viasat
Foto: Viasat
Foto: Viasat
Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

INDIANAPOLIS. Det blev en dubbelsmäll för svenskarna i Indy 500. 

Marcus Ericsson körde in i muren – och efter att ha kört upp sig mot täten kraschade Felix Rosenqvist in en konkurrent. 

– Skitsurt, säger Rosenqvist som stöttades av sambon Caroline efter loppet.

Med bara 20 varv kvar av de 200 i Indy 500 inträffade kaosscenerna på Indianapolis Motor Speedway:

Graham Rahal och Sebastien Bourdais körde ihop på väg i en kurva – vilket utlöste en kedjereaktion där Felix Rosenqvist, 27, drogs in.

I stöket när förarna försökte parera Rahal och Bordais krokade Rosenqvist i en annan bil och snurrade runt.

– Bilen kändes skitbra. Sen när jag kom in i kurva tre på det varvet när jag kraschade så var det helt blockerat framför. Bourdais tryckte ner Rahal i gräset och så snurrade de, och så det som en ”spinoff-effekt” på det, och alla saktade ner. Så jag fick gå på bromsen, på den smutsiga sidan av banan. Och så tappade jag bilen. Men det fanns liksom inget att göra. Skitsurt, säger Felix Rosenqvist till SportExpressen i depån efter loppet. 

Efter kraschkaoset hissade arrangörerna röd flagg och loppet stoppades. 

Rosenqvist tvingas därmed bryta sitt debutlopp i Indianapolis 500. 

Kände du direkt att det körde ihop sig, hur gick tankarna vid kraschen?

– Varje gång man behöver använda bromsen så är det en farlig situation. Jag kom runt Jack Harvey som låg jättelångsamt på innern. Så då trodde jag att jag hade klarat det värsta. Sen var det de två framför som snurrade som var kvar på banan. Varenda gång det blir sådär är det nästan fifty-fifty om man kommer ut på andra sidan. Det var tyvärr inte inom vår kontroll.

Felix Rosenqvist om kraschen i ovaltävlingen i Indy 500.

Rosenqvist sa inför loppet att han hade haft problem med uppladdningen, efter kraschen på träningen förra veckan, men efteråt var han ändå nöjd med mycket. 

– Såklart känner man sig nervös inför racet, framför allt när det är Indy 500 och man vet inte hur det kommer gå, eller hur bilen kommer kännas – och alla de tankarna bara släppte, så det kändes hur bra som helst. Jag vet inte om jag körde om 20 bilar under racet, jag hade hur bra flow som helst, det är en lättnad att ta kunna ta med sig det inför nästa oval.

Med sig i depån hade Rosenqvist sambon Caroline Björnqvist, 24. 

– Det är klart att jag var omskakad, för att krascha på ovalbana med de hastigheterna – det kan gå hur som helst.  Men sen när jag hörde att det hade gått bra, så kändes det lugnt. Men jag är glad att han mår bra och att han gjorde ett så bra race. Det var bara tråkigt för han hade ju lätt tagit en topp-tio-position, kändes det som, säger hon. 

Efter loppet gick de iväg för att äta middag och umgås med familjen från Sverige.

– Det har varit jättekul att kolla, men jag är också glad att det är över, säger Caroline Björnqvist. 

Marcus Ericsson körde in i muren vid ett depåstopp i sin första ovaltävling någonsin.

Ericsson brakade in i muren

Tidigare i loppet körde Marcus Ericsson ut i muren vid ett depåstopp. 

När Marcus Ericsson svänger av blir svängen för skarp, och bilen glider i väg in i muren. 

– Det är katastrofalt för honom, han tappar minst 10-15 placeringar.

https://twitter.com/SoyMotor/status/1132717578994896896

Ericssons bil fick sedan dras i väg från kanten.

Marcus Ericsson hade fram till murkraschen kört upp sig från den 13:e plats han startade på till att ligga runt topp-10, men slutade på 23:e plats. 

– Det är blandade känslor. Jag är väldigt, väldigt nöjd med mina första 130 varv, där jag låg inom topp-10, topp-8 till och med, och hängde med många av de här legendarerna. Det är ju min första ovaltävling. Sen hände den här plumpen som förstörde dagen, då, säger han vid garaget efter loppet. 

Ja, berätta, vad var det som hände egentligen? 

– Jag skulle in ett depåstopp, och man kör ju utan att bromsa på ovalerna – man bara släpper gasen i kurvorna, sen är det full gas – så man kör i princip ett helt race utan att använda bromsarna, så när man kommer till depåinfarten är bromsarna ganska kalla och man har inte så bra koll på hur bra de tar. Så jag missbeömde det där lite grann och trodde jag kunde bromsa lite senare än vad jag kunde, och helt enkelt låste upp bakbromsarna. Och då tappade jag bilen. Väldigt, väldigt surt.

Hur gick känslorna efteråt?

– Det är jättejättetungt. Jag tycker jag har gjort en så himla bra insats hela månaden och var så nöjd upp till den punkten. Och så skiter det sig på en sån skitgrej. I dag trodde jag verkligen att det skulle klicka och att vi skulle ta en topplacering, så då känns det extra tungt. 

– Men när jag har sovit på saken så finns det nog mycket positivt att ta med härifrån, säger Marcus Ericsson. 

Vinnare i Indy 500: Simon Pagenaud

Kampen om segern stod mellan Simon Pagenaud och Alexander Rossi. Rossi hade länge ledningen men efter att haft stora problem med tankningen under ett depåstopp tappade han loppet. Han gav ändå Pagenaud en ordentlig match, men den sistnämnda höll undan och vann.